מנכ"ל חח"י: "הגז יוביל להוזלה דרמטית במחירי החשמל"

מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן גייס 1.1 מיליארד ד' בחו"ל - אבל האתגרים הגדולים לפניו: "חברת החשמל תעבור רפורמה - ויהי מה" ■ ראיון בלעדי

"כל יום שעובר ואין רפורמה בחברת החשמל זה מחדל - והאשמה מוטלת על מדינת ישראל. אי אפשר יותר לגרור רגליים, והגורמים הרלוונטיים בממשלה חייבים להפנים את זה. חברת חשמל זקוקה לרפורמה, אבל היא לא יכולה להוציא אותה לפועל בעצמה, אפילו אם היא תגיע להסכם עם העובדים. בשביל רפורמה אני לא צריך את הממשלה - אני חייב אותה".

את הדברים הללו אומר ל"גלובס" אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל. בראיון בלעדי הוא מדבר על נחיצותה של הרפורמה הגדולה ביותר אי פעם בחברה, על חובות-העתק ומצבה הפיננסי הקשה, ועל סימני השאלה הרבים סביב עתידה.

- שיתוף הפעולה שאתה מדבר עליו הכרחי, אבל לא מספיק כדי שהרפורמה תצא לפועל. תראה מה קורה היום בנמלים.

"אני ער לכל מה שקורה היום בנמלים וברכבת, ואני מאמין שאצלנו הדברים ייראו אחרת. חברת חשמל היא לא נמל, אי אפשר להחליף את העובדים המקצועיים שלנו בחיילי צבא, ומדינת ישראל היא לא שוויץ, שבמקרה של שביתה אפשר לקנות חשמל מגרמניה. לדעתי נוכל להגיע להישגים עם הוועד. כך או כך, לא ניתן לעובדים לשתק את חברת החשמל. חברת חשמל תעבור רפורמה - ויהי מה".

- מדברים על רפורמה בחברת חשמל כבר 17 שנה. מתי נעבור למעשים?

"ברור לכולם שהחברה חייבת לעבור טרנספורמציה ולהתאים את עצמה לעידן החדש, ואני מקווה שזה יקרה בקרוב. עם זאת, צריך לזכור שלא מדובר בעוד רפורמה, אלא ברפורמה הגדולה והמורכבת ביותר בתולדות המדינה. לחברת החשמל יש חוב של כ-70 מיליארד שקל, היא מעסיקה כ-13 אלף עובדים ומספקת את אחד מהשירותים החיוניים ביותר במדינה. הרפורמה תהפוך אותה ליעילה ותחרותית יותר, עם פחות עובדים ופחות חשמל חינם".

הבעיה החמורה ביותר של חברת החשמל נוגעת למצבה הפיננסי. לצד חובות של למעלה מ-70 מיליארד שקל, רושמת החברה הפסדים כבדים, ואת הרבעון הראשון של 2013 היא סיימה בהפסד של 249 מיליון שקל. וזה עוד נתון שמהווה שיפור לעומת הפסד של 1.8 מיליארד שקל ברבעון המקביל, שהושג בעיקר הודות לירידה בהוצאות החברה על דלקים ולירידה בהוצאות הפנסיה לעובדים.

גליקמן משוכנע שתקופת השפל של החברה כבר מאחוריה. "הצלחנו להתגבר על שלושה משברים: המשבר הפיננסי, משבר הגז המצרי והרזרבה הנמוכה בחשמל. כל אלה בזמן שאנחנו מתמודדים עם חוב עצום והעובדה שהרפורמה לא מתקדמת. בעקבות משבר הגז החלטנו גם להגדיל את כרית המזומנים של החברה ל-3 מיליארד שקל. עשינו את זה דווקא בתקופה שאין כסף, התקופה הכי קשה".

- ובכל זאת, אתם עדיין שקועים בחובות עתק. מאיפה יגיע הכסף?

"לחברת חשמל יש שלושה מנועי צמיחה עיקריים: הפעילות בישראל כמו מיזם הסיבים האופטיים; הפעילות הבינלאומית; ופרויקט הרשת החכמה. הפעילות בחו"ל צפויה לתרום כ-200 מיליון דולר בשנה להכנסות. בעולם חסר חשמל, זה שוק שמגלגל כ-500 מיליארד דולר בשנה, ויש לנו את הידע המקצועי שחסר לעולם. במקביל, פרויקט הרשת החכמה יוביל לחיסכון של 10-12 מיליארד שקל בשנה".

"סיימנו את מכסת הגיוסים"

עד שמנועי הצמיחה הללו יתחילו להניב הכנסות, חברת חשמל תמשיך לגייס כספים מכל גורם אפשרי: מהבנקים, מהגופים המוסדיים, מהציבור - בארץ ובחו"ל. גליקמן: "תוך שבועיים גייסנו כ-7 מיליארד שקל: מיליארד שקל מבנק HSBC (הלוואה לטובת מימון תוכנית החירום לבניית והרחבת תחנות כוח - ל' א'), 2.4 מיליארד שקל מהבנקים המקומיים בערבות מדינה, ואת היתרה (1.1 מיליארד דולר) בחו"ל. תראי לי עוד חברה ישראלית שהצליחה לגייס סכומים כאלה בתקופה האחרונה. גייסנו הרבה מעבר לציפיות שלנו, ולשמחתי בכך גם סיימנו את מכסת הגיוסים שלנו לשנה הנוכחית (כ-9 מיליארד שקל - ל' א')".

"הדירקטור שהתפטר טעה"

לפני כשנה התפטר במפתיע אברהם נתן, דירקטור בחברה, על רקע טענתו כי התנהלותה הפיננסית של החברה מעמידה אותה בסיכון. נתן טען עוד כי חברת חשמל מגדילה את חובותיה והריביות הגבוהות באות לידי ביטוי בהעלאת תעריפי החשמל, שעלויות השכר בחברה גבוהות בכ-25% מהמקובל בעולם, וכי יחס ההון העצמי להתחייבויות החברה גבוה מהמקובל.

גליקמן בטוח שנתן טעה: "אברהם נתן התפטר כי הוא לא חשב שהחברה תוכל לעמוד בהתחייבויות שלה. מדובר בפיננסייר מצוין - אבל לשמחתי הוא טעה. עובדה שכשהדירוג של מדינת ישראל נפגע, הדירוג של חברת חשמל דווקא לא נפגע. בתור מנכ"ל חברת חשמל, יש מעט מאוד מקרים שבהם אני יכול להגיד שאני מרוצה. לשמחתי, היום זה אחד מהם".

- ובינתיים, תעריפי החשמל רק עולים.

"הגז שיגיע מתמר יוביל להוזלה דרמטית במחירי החשמל. האזרחים בישראל שוכחים שהמחירים כאן נמוכים ביחס לעולם, כשבמקביל הם זוכים לשירות ברמה גבוהה. בארה"ב, קנדה ואירופה יש הפסקות חשמל שנמשכות שבועות, בעוד שבישראל הן נמשכות, במקרה הכי גרוע, שעות ספורות".

המספרים של חברת חשמל
 המספרים של חברת חשמל