"עבור המשקיעים המינוי של פרנקל הוא בשורה חיובית"

שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בחברת פיוניר תכנון פיננסי: "גם שוק המניות וגם השוק האג"ח יקבלו את ההחלטה בצורה חיובית" ■ יניב פגוט: "לא ברור כי הנגיד החדש ישן ינהג כמנהג קודמו ויגן על הייצוא הישראלי מפני התחזקות השקל באגרסיביות"

"המשקיעים ואנשי שוק ההון בארץ ובעולם צפויים לקבל את המינוי של יעקב פרנקל לנגיד בנק ישראל באנחת רווחה. לאור זאת, אני מעריך כי גם שוק המניות וגם השוק האג"ח יקבלו את ההחלטה בצורה חיובית, אולם צריך לזכור ששוק האג"ח מושפע בימים אלה יותר מתשואת אגרות החוב האמריקאיות מאשר ממינוי הנגיד החדש-ישן". כך סבור שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בחברת פיוניר תכנון פיננסי.

לדברי בן אריה, "עבור המשקיעים המקומיים המינוי צפוי להתקבל כבשורה חיובית, מאחר שפרנקל כבר שיתף פעולה בעבר בצורה טובה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומאחר שבסוף כהונתו הקודמת כנגיד בנק ישראל היה ברור לכולם שמדובר באחד הנגידים המוצלחים והטובים שהיו למדינת ישראל. גם עבור המשקיעים ואנשי שוק ההון מחוץ לישראל מדובר במינוי מרגיע ומבטיח. פרנקל היה היועץ הכלכלי הראשי ומנהל המחקר של קרן המטבע הבינלאומית עוד לפני שהיה נגיד בנק ישראל, זכה לשבחים רבים מהמדינות המתועשות הגדולות, ונחשב בעל זכויות רבות בבנייתה של המערכת המוניטרית הבינלאומית".

בן אריה מציין, עם זאת, כי "פרופ' פרנקל שימש בתפקיד בכיר בקבוצת AIG כשזו קרסה, לאחר שלקחה סיכונים רבים בשוק נגזרי האשראי והנדל"ן והולאמה על ידי הממשל האמריקאי, כאשר למעשה משלם המסים האמריקאי שילם עבור טעויותיה. אין כמעט ספק שכתם זה מעברו יעלה שוב ושוב. למרות זאת, אני סבור שיש לפרופ' פרנקל את הכישורים והניסיון הדרושים לתפקיד, ולא תידרש לו תקופת חפיפה ארוכה".

רונן מנחם: שוקי ההון יקדמו את המינוי בברכה ולו בגלל זמן ההמתנה הארוך

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין הבוקר כי היה צורך במחליף שישקף המשכיות, יחסוך מהמשק ומשוקי ההון והמט"ח זעזועים נוספים וישתלב עם המוניטין הרב שצבר בנק ישראל - כלי שהקל עליו להתמודד עם המשבר העולמי והמחאה החברתית, בעוד הממשלה מוגבלת ביכולותיה לתת תמריצים בגלל הגירעון התקציבי הגדול. מבחינה זו, מינויו של הנגיד לשעבר פרנקל עונה על הצרכים. הגיוני כי שוקי ההון, שמתעבים לתפקד בתנאי אי-ודאות מתמשכים, יקדמו זאת בברכה ולו בגלל זמן ההמתנה הארוך. אולם, חשוב לזכור כי הנגיד החדש, מוערך ורב ניסיון ככל שיהיה, נכנס לתפקידו בתקופה בו חשיבותה של האישיות העומדת בראש המערכת אינה כה גבוהה כבעבר.

שוק ההון והמגזר העסקי והצרכני מעוניינים תמיד לקבל החלטות כששתי הזרועות הכלכליות החשובות - משרד האוצר ובנק ישראל והעומדים בראשן - מתואמות ומשתפות פעולה. לא תמיד היו הדברים כך והדבר גרם זעזועים רבים ומיותרים. שר אוצר חדש, שאך זה למד את רזי המקצוע והכלכלה, יצטרך לשתף פעולה עם נגיד ותיק, בעל ידע והשכלה כלכליים לעילא. אסור שנקודה זו תגרום לחיכוכים ומחלוקות מיותרות בתקופה בה המשק נמצא מול אתגרים רבים כל כך - מדיניים וביטחוניים, כלכליים, תעסוקתיים וחברתיים. לכן, מן הסתם יעסקו בשוקי ההון, אצל הצרכנים והחברות, בתקשורת, בארץ ובעולם, בנגיד החדש-ישן. אך כאמור, מצבו המורכב של המשק והנקודות שפורטו כאן לא יתנו לו הרבה יותר מ-100 ימים של חסד. לבסוף, "נזכור כי היום תתקבל החלטת הריבית האחרונה של הוועדה המוניטארית בהנהגת הנגיד היוצא פישר. רוב הכלכלנים מעריכים כי הריבית לא תרד הפעם, אך לפי ניסיון העבר אין לשלול זאת לחלוטין, בפרט בצל ההצלחה המוגבלת, עד כה, לשנות את כיוון השקל", אומר מנחם.

פרופ' אליס ברזיס: חדשות טובות לכלכלה הישראלית

פרופ' אליס ברזיס, ראש מרכז אהרון מאיר לחקר הבנקאות ולשעבר יועצת לבנק ישראל על מינויו של פרנקל: "אלו הן חדשות טובות לכלכלה הישראלית. בתקופת כהונתו כנגיד, פרנקל הראה כי הוא מוכן לקחת החלטות נועזות. הוא הוביל את הליברליזציה של המערכת הפיננסית ונקט בשורת צעדים שהפכו את המשק שלנו לפתוח יותר לעולם. פרנקל, כפי שכבר הוכיח בעבר, הוא אדם אסרטיבי שאינו חושש משינויים גדולים ובתקופה שיש לנו שר אוצר שהוא טירון, מדובר במעלה מועילה. פרנקל שמכיר היטב את חוקי המשחק, לא יהסס להשפיע על מדיניות האוצר. ואם כבר מתייחסים לעברו בחברת AIG, אפשר להגיד כי מי שנכוונה ברותחין נזהר בפושרין, וזה בדיוק מה שיאפשר לו להיות נוקשה עם הבנקאות הישראלית. הנקודה השלילית היחידה שאפשר לזקוף לחובתו היא ששכר הבכירים במערכת הפיננסית והאי שוויון בישראל, הם לא מסוג הדברים שיעמדו על האג'נדה שלו".

מבית ההשקעות הלמן-אלדובי נמסר כי "מדובר בהחלטה מפתיעה וחיובית למשק הישראלי. ראש הממשלה ממשיך את הקו, שהוכח כנכון, למנות לראשות הבנק המרכזי דמות מנוסה ובעל הילה ונסיון בינלאומיים. בתקופה זו בה המשבר הכלכלי העולמי עדיין בעיצומו, טוב שעל ההגה תהיה דמות מנוסה הנחשבת לברת סמכא, ולא רק בשוק המקומי. יחד עם זאת, חשוב לציין כי בעיות המשק כיום שונות לחלוטין מהבעיות איתן התמודד פרופ' פרנקל בקדנציה הראשונה שלו. הבעיה הגדולה של המשק כיום הינה ההאטה בצמיחה. פרופ' פרנקל נודע בזמנו כמי שנלחם בעיקר באינפלציה, גם על חשבון הצמיחה. כעת, בקדנציה החדשה, הוא יאלץ לפעול באופן שונה ולהנהיג מדיניות הרבה יותר מרחיבה, אחרת המשק עלול להיכנס למיתון".

פגוט: אי וודאות גדולה בבנק ישראל

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר זהו "מינוי מפתיע של ראש הממשלה נתניהו שנראה כי עשה כל מאמץ לבצע יבוא של שם כלכלי גדול עם ארומה בינלאומית. כאשר מאמציו העלו חרס החליט להציע את התפקיד לפרופסור יעקב פרנקל העומד בקריטריון זה, אולם אינו מינוי שחף מבעיות".

פגוט ציין גם את ההשלכות השליליות של המינוי: "מינוי פרנקל יוצר אי וודאות גדולה סביב עתידה של המשנה לנגיד קרנית פלוג בבנק המרכזי, שכן מדובר באי אמון של ראש הממשלה ביכולתה להנהיג את הבנק המרכזי. גם בארי טאף רוכש המט"ח של פישר מסיים תפקידו השנה וכך גם ד"ר יוסי סעדון דובר הבנק, כך שבפני פרנקל משימה פרסונלית לגבש סביבו צוות, מוביל, חדש ורענן. פרנקל יידרש לעבוד בהרמוניה עם המועצה המוניטרית שהוריש לו פישר ולא הייתה קיימת בסיבוב הקודם שלו בתפקיד. מדובר באתגר לא פשוט שעלול בסיטואציה מסויימת להביא עימו חריקות ראשונות".

פגוט מסביר כי "יתרות המטבע של בנק ישראל מגרדות רף של 80 מיליארד הדולרים וכלל לא ברור כי הנגיד החדש ישן ינהג כמנהג קודמו ויגן על הייצוא הישראלי מפני התחזקות השקל באגרסיביות". בשורה התחתונה אומר פגוט כי "האתגר המשמעותי הנוסף של פרנקל יהיה לסייע לממשלה להוציא את האוויר החם משוק הדיור ולמנוע פגיעה במערכת הפיננסית. בנק ישראל בהנהגת פישר הרים ידיים בטיפול בצינון שוק הדיור והעביר את תפוח האדמה הלוהט לממשלה שבינתיים גוררת רגליים בנושא".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "פרנקל שכיהן כנגיד בנק ישראל במהלך שנות ה-90 הוא נגיד ראוי, בעל היסטוריה, ומיצוב איש בעל מעוף. פרנקל הוא מחולל המהפך במעמד השקל כמטבע בר המרה בכל העולם. בהחלט מדובר בנגיד שישמש כמבוגר האחראי שימלא את תפקיד פישר באיכות בסמכות. לא פחות חשוב, פרנקל יהנה מהקרדיט הבינלאומי שנדרש מאוד למשק הישראלי בייחוד בעת הנוכחית".