פרנקל: "כשרה"מ לא מקבל שום תשובה אחרת - אסור לסרב"

מסיבת עיתונאים מיוחדת של נתניהו, לפיד, פישר ופרנקל בכנסת ■ פרנקל: "גאה להיכנס שוב למוסד הזה" ■ נתניהו: "פרנקל הוא הטוב בין המועמדים, נגיד מוערך, איש שהתנסה בשווקים" ■ פישר: "יש לנו מזל שיעקב קיבל את התפקיד"

"אני נרגש ובאמת רוצה להודות על האמון הרב שמתבטא בהמלצה זו למינוי. זה לא סוד שהיססתי רבות, אבל גם לא סוד שכשישנו ראש ממשלה נחוש ולא מקבל שום תשובה אחרת מזו שהוא חותר להשיג - אסור לעמוד בפניו". כך אמר היום (ב') יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל הנכנס, במסיבת עיתונאים בכנסת יחד עם רה"מ בנימין נתניהו, שר האוצר יאיר לפיד ונגיד בנק ישראל היוצא, סטנלי פישר.

"יש לנו משק חזק שצלח משברים רבים ולא בגלל שהיינו בצד הטוב של האוקיינוס, אלא כי נעשתה פה מדיניות כלכלית שגרמה לסופות להיעצר לפני שהחופים הוצפו", המשיך פרנקל. "המעצור הזה של הסופה שיקף גם מדיניות אחראית בתחומי הפיננסים וגם במדיניות אחראית ביותר של בנק ישראל. אני גאה להיכנס שוב למוסד הזה בגאוות יחידה ולהוביל אותו כשיש מירוץ שליחים. החלום של כל משתתף בו הוא להשיג את זה שרץ לפניו; התמזל משלנו שהאצן שממנו אני לוקח את המקל יצר לי 'פור' כזה גדול, שיהיה לי זמן ללמוד את החומר וגם לישון ואח"כ להמשיך במירוץ שליחים.

"יש לנו משק שהפוטנציאל בו אדיר. אפשר לקדם אותו יותר ובכל המחויבות יש לנו דברים מדהימים שנשמרו סוד כמוס והעולם לא יודע כמה דברים נשמרו פה בסוד. אביא את שבעת העשורים שמאחורי עם הניסיון להשגת המטרה. אנחנו יושבים פה כקבוצה והיא לא תצליח אם לא יהיו הרמוניה, שיתוף פעולה והבנה הדדית. אני בטוח שיש בינינו הבנה על היעדים, שזה יהיה עוול היסטורי אם לא נשיג אותם בצורה מושלמת".

נציין כי פרנקל צפוי להיכנס לתפקידו החדש רק בעוד מספר חודשים, בין היתר על רקע מעורבותו בגופים כלכליים בחו"ל. כעת הוא יצטרך "לסגור עניינים" במעבר לים, ועד אז צפויה המשנה לנגיד הנוכחי, ד"ר קרנית פלוג, לשמש כנגידה בפועל.

"ידידי שר האוצר", פנה נתניהו ללפיד, "החלטנו יחד על מינוי פרנקל לנגיד הבא. זה היה חיפוש קשה מבין מועמדים מצוינים. זה לא היה קל למצוא מחליף לסטנלי שעשה עבודה מעולה. החלטנו יחד על פרנקל כי הוא מועמד מעולה, הטוב שבין המועמדים, חתן פרס ישראל לכלכלה, נגיד מוערך, בעל ידע אקדמי מעמיק ורחב וכמובן איש שהתנסה בשווקים ולא רק ב-JP מורגן אלא גם עומד בראש קבוצת G30 שעוסקים בנושא, מובילי דעת קהל.

"אני חושב שפרנקל יוכל להמשיך את המסורת החשובה של יציבות מוניטרית, של הצבת ישראל בשורה הראשונה, הוא יוכל לעשות את זה בצורה מעולה".

לפיד הוסיף כי "המשק הישראלי היה בידיים טובות של סטנלי שאין לנו המילים להביע תודנו, וזה עובר לידי של פרנקל".

פישר בירך גם כן על מינויו של פרנקל ואמר: "אני מכיר אותו מאז שהיה סטודנט באוניברסיטת שיקגו. היינו חברים 43 שנה והתייעצנו בכל מיני נושאים. הוא היה נגיד יוצא מן הכלל, נגיד ששינה את המבנה של השווקים הפיננסים, של המדיניות המוניטרית... יש לנו מזל שיעקב קיבל את התפקיד. הוא יעשה הכל, הוא יכבד את ישראל בפגישות וכנסים בינלאומיים, בפני אנשי עסקים בעולם, דיפלומטים ופוליטיקאים ולא פחות חשוב - כלכלנים. יש לנו בן אדם שהוכיח את עצמו ביותר מתפקיד אחד ואני בטוח שהוא ימשיך לשרת את ישראל ולשרת את המשק הישראלי".