סיבים עד הבית: כל המספרים מאחורי המיזם השאפתני

מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל ישפר את מצבו של הצרכן הישראלי ■ 65% מבתי האב יחוברו תוך 7 שנים והמתחרות הוט ובזק יאלצו ליישר קו עם התחרות

חברת ויה אירופה הוכתרה בשבוע שעבר, באופן רשמי, בתור הזוכה במכרז הסיבים האופטיים של חברת החשמל. ויה אירופה תשתף פעולה עם סיסקו ועם קבוצת משקיעים ישראלית, בפריסה של סיבים אופטיים לבתים. תהליך הפריסה צפוי להתחיל כבר בסוף השנה או בתחילת השנה הבאה. הגורמים שיובילו את המיזם התחייבו שהסיבים יגיעו ל-65% מבתי האב בתוך שבע שנים והשאר תוך 20 שנה.

עשרים שנה הן נצח, אבל כבר עכשיו אפשר להכריז על מנצח גדול - הציבור הישראלי. כדי להבין למה המיזם תורם לציבור הרחב כדאי להיזכר כיצד הוט ניסתה לגנוז אותו ובזק העמידה פנים שהיא אדישה. עם זאת, דבר אחד היה ברור: שתי החברות מודאגות מאוד ובצדק. איך מתבטא הניצחון? סביר להניח שאם המיזם לא היה מתקדם, בזק לא הייתה מתחילה לפרוס סיבים אופטיים בקצב מוגבר, וספק אם הוט הייתה מבצעת את ההשקעות שלה בקירוב ארונות התקשורת ללקוחות.

בזק פורסת כבר היום סיבים בכמה וכמה ערים, בהן רמת השרון, נס ציונה ומודיעין, כדי להעמיד תחרות למיזם החדש. אלמלא שר התקשורת הקודם משה כחלון, יזם שבדי "משוגע לדבר" וחברת חשמל שמשוועת לגוון את מקורות ההכנסה שלה - זה לא היה קורה.

ההתכנסות של שלושת הגורמים הללו היא זו שאפשרה הוצאתו לפועל של המיזם.

1. ויה אירופה

ג'ונאס בירגרסון הבעלים של חברת ויה אירופה הוא יזם שבדי צעיר שמאמין במודל הסיבים האופטיים כדת. מבחינתו הנחושת וכבלי הקואקס צפויים להיעלם והדבר היחיד שיביא גאולה לעולם הוא הסיבים האופטיים לבתים. לבירגרסון יש יכולת להלך קסם על שומעיו. הבחור הצעיר הזה בנה מודל מדויק שנגזר מהשקפתו הכוללת. במשפט אחד: מעתה אל תאמר FTTH (סיב עד הבית) אלא אמור FTA (סיב לכולם).

אם כולם ירוויחו מהסיבים עד הבית, ואין על כך חולק, הרי שאם חברות הבזק והכבלים נכנסות לתחום, זה בסדר גמור. לא צריך לעכב אותן ולא צריך להשתמש בכלים רגולטוריים כדי להעניק למיזם של בירגרסון יתרון. מבחינתו הכניסה של בזק והוט להשקעות בסיבים עד הבית היא סוג של הצלחה, כיוון שהן נדרשות למצוא פתרונות לנחושת שקבורה באדמה ושהושקעו בה מיליארדים והן צריכות להסביר למשקיעים שלהם למה חיכו עד עכשיו לשבדי ולא עשו זאת קודם אם זה כל כך טוב.

אחת הנקודות המעניינות אצל בירגרסון היא שהוא מצליח להוכיח שבכל מקום שבו נכנסו מיזמים של סיבים אופטיים לתחרות בחברות הבזק והכבלים, הם הצליחו לקחת נתח שוק לא מבוטל. מה זה לא מבוטל, ואיך מודדים אותו זו כבר שאלה אחרת שמשפיעה על רווחיות המיזם, אבל ברור שגם נתח שוק של 10%-15% מבתי האב משמעותו תחרות קשה לבזק ולהוט, ולויה אירופה יש תוכניות להשיג יותר.

המוטו של השבדי הוא OSG - ראשי תיבות של Open, Symmetry, Gigabit. המילה Open מתייחסת לשער כניסה שפתוח לכל נותני השירותים. לקוח שמתחבר לסיב האופטי של החברה, מגיע לחנות שירותים שבה מופיעים ספקי השירותים שאותם הלקוח יכול לבחור.symmetry מדבר על כך שמהירות ההעלאה וההורדה בסיב האופטי, שיחובר לבית הלקוח, תמיד תהיה סימטרית. gigabit, זו מהירות הגלישה שיקבל כל לקוח לביתו. זה נשמע טוב, אך הבעיה היא שבזק יכולה ותעשה את אותו הדבר בדיוק (הרחבה בהמשך).

2. סיסקו

השותפות של סיסקו במיזם מבורכת. ברור לכל בר דעת שללא סיסקו, אין מיזם. הענקית האמריקאית תממן את המיזם עד שיעמוד על רגליו והיא תהיה ספקית הציוד המרכזית. לסיסקו ובעיקר ליו"ר שלה, ג'ון צ'יימברס, יש יחס מיוחד לישראל. החברה מחזיקה כאן מרכז פיתוח, היא קנתה כאן חברות במיליארדים והיא מרגישה מחויבת עזה למיזם.

בשבוע שעבר ביקר צ'יימברס בארץ הקודש ודיבר על כך שישראל תהפוך ל"מדינה דיגיטלית" בזכות המיזם. מי שקרא בין השורות, זיהה את המחויבות שלקחה סיסקו על עצמה בפרויקט. זו הפעם הראשונה שבה סיסקו תבצע מיזם כזה בסדר גודל של מדינה. עד עכשיו השותפות שלה עם ויה אירופה במיזמים דומים הוגבלה לערים שונות באירופה וארה"ב.

בישראל, מדינה קטנה יחסית, המיזם ישמש כאתר ניסויים, וכמקדם מכירות אדיר לסיסקו. גם בהקשר הזה זכינו משום שהמחויבות של סיסקו ושל צ'יימברס אישית למיזם הם נכסים שלא יסולאו בפז. סיסקו לוקחת סיכון שלקוחותיה הוט ובזק לא יאהבו את מעורבותה במיזם, והן עשויות לצמצם באופן משמעותי את הרכש שלהן ממנה. זאת עוד סיבה לשבח את סיסקו על הסיכון שהיא לוקחת.

3. השוק הסיטונאי

בפגישה שערך צ'יימברס בשבוע שעבר עם שר התקשורת גלעד ארדן, הוא נשאל לגבי האיום המסתמן מצד השוק הסיטונאי החדש. הסבר: השוק הסיטונאי הוא שוק שבו בזק והוט יחויבו לאפשר למתחרים להשתמש בתשתיות שלהן, שירצו להיכנס לתחרות בשוק הקווי.

המשמעות היא שבזק והוט יתחרו במיזם הסיבים על אותם לקוחות, ובעיקר על שני לקוחות בולטים - פרטנר וסלקום. נזכיר שהמיזם לא מוכר ישירות שירותים ללקוחות אלא מחויב למכור את התשתיות למתחרים חיצוניים שבתורם מוכרים ללקוחות. צ'יימברס השיב בשלילה.

הוא לא מפחד אותו ולא מעניין אותו מה בזק והוט יעשו. הוא רוצה להביא OSG ולהיות הכי טוב בזה. נקודה. חלילה לנו להטיל ספק באמירה של צ'יימברס אבל יש סיכוי שהוא לא מעריך נכונה את הכוחות בשוק. בזק ללא הפרדה מבנית וללא פיקוח מחירים היא מונופול שמסוגל להתחרות במיזם כזה ללא קושי מיוחד ולהציע את אותה טכנולוגיה בדיוק, אם יתנו לה כמובן. הוט יותר מאוימת בגלל הטלוויזיה והעובדה שווידאו דרך הרשת הולך ומתחזק. בכל מקרה, אנחנו כבר הרווחנו.

המספרים של מיזם הסיבים
 המספרים של מיזם הסיבים