בורסות אירופה סגרו בעליות על רקע נתוני מאקרו טובים

הבנק המרכזי בסין ניסה להרגיע את השווקים והתייחס למצב הנזילות: "גורמים עונתיים הם שגורמים למצוקת הנזילות, אך הם ייעלמו"

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ג') בעליות שערים וזאת לאחר הירידות שנרשמו אתמול בבורסות העולם, והמסחר התנודתי הבוקר בבורסות אסיה. הבנק השני בגודלו באיטליה הזהיר היום כי איטליה עומדת בפני פשיטת רגל.

בשעה 15:30 שעון ישראל התפרסמו בארה"ב נתוני הזמנות המוצרים בני-קיימא לחודש מאי שרשמו עלייה מעל לצפי של 3.6% כשהצפי היה לעלייה של 3% לעומת עלייה של 3.5% בחודש אפריל. נתון הזמנות המוצרים, ללא מוצרים בתחום התחבורה הפתיע לטובה ורשם עלייה של 0.7% כשהצפי היה לירידה של 0.5% לאחר עלייה של 1.5% בחודש אפריל.

בשעה 16:00 התפרסמו שני מדדים בתחום שוק הדיור. המדד הראשון הינו מדד קייס שילר שבוחן את מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות ביותר בארצות הברית. המדד של חודש אפריל הפתיע לטובה והציג עלייה שנתית של 12.1%, מעל צפי האנליסטים בשוק שעמד על עלייה של 10.5% וזאת לעומת עלייה של 10.9% בחודש מארס. באותה שעה התפרסם גם מדד מחירי הבתים של ה-FHFA לחודש אפריל שרשם עלייה של 0.7% כשבחודש מארס נרשמה עלייה של 1.3%.

ב-17:00 התפרסם מדד אמון הצרכנים לחודש יוני, שהפתיע וזינק לרמה של 81.4 נקודות, שיא שלא נראה מאז ינואר 2008 והרבה מעל צפי האנליסטים שעמד על עלייה לרמה של 75.2. במקביל, פורסמו נתוני מכירות הבתים החדשים לחודש מאי, שזינקו לרמה של 476 אלף (שנתי) לעומת צפי לירידה לרמה של 462 אלף.

המסחר בבורסות אסיה תפס הבוקר את רוב הכותרות הראשיות של העיתונות הכלכלית בעולם לאחר שהבורסה בשנגחאי רשמה ירידה של כ-5%, בתום ירידה דומה במסחר אתמול. אולם לקראת סוף המסחר הצליחה הבורסה שם למחוק את רוב הירידות וננעלה בירידה של 0.2% בלבד, וזאת ברקע שהבנק המרכזי הסיני הודיע כי יקיים מסיבת עיתונאים מיוחדת על מנת להתייחס במצב הנזילות של הבנק.

במסיבת העיתונאים הבנק ניסה להרגיע את השווקים ואמר כי גורמים עונתיים הם אלה שגורמים למצוקה בנזילות, אך הגורמים האלה ייעלמו בהדרגה.

נעבור לאירופה שם, כאמור המסחר מתקיים בעליות שערים לאחר הירידות של אתמול. אולם ההודעה שפרסם היום הבנק השני בגודלו באיטליה מידיובנקה (Mediobanca) בעיתון הבריטי "הדיילי טלגרף" לפיו מדד "הסיכון לחדלות פרעון" של איטליה התחיל להציג סימני אזהרה.

"מצב המאקרו באיטליה לא השתפר ברבעון האחרון, אלא להפך", כתב אנטוני גולילמי (Antonio Guglielmi), אנליסט בכיר בבנק, בטור לעיתון הבריטי. "כ-160 חברות איטלקיות נמצאות עכשיו במצב ניהול מיוחד לטיפול במשבר". גולילמי מציין כי איטליה תצטרך בסופו של דבר לבקש חבילת סיוע מהאיחוד האירופי.

מסחר תנודתי באסיה

בורסות אסיה ננעלו הבוקר בירידות שערים במהלך מסחר תנודתי במיוחד. הבורסה בשנגחאי צנחה במהלך המסחר המסחר בכ-5% בעקבות החששות מבעיות נזילות של הבנק המרכזי, אולם לקראת סוף המסחר הצליחה הבורסה למחוק את מרבית הירידות וננעלה בירידה של כ-0.2% בלבד. אתמול, נזכיר, צנחה בורסת שנגחאי ב-5.3% , ונכנסה רשמית לשוק דובי.

"הבנק המרכזי בסין מעדיף להקריב את הטווח הקצר ולספוג את הנפילות בשווקים, כדי לבסס צמיחה ברת קיימא בטווח הארוך", אמר מתיו שרווד, מנהל ההשקעות ב-Perpetual Ltd בסידני. "למשקיעים אין ברירה אלא להתרגל לרעיון של תמיכה פחותה מהבנק המרכזי בארה"ב וסוג של מחנק אשראי בסין, ולא מן הנמנע שהשוק ימשיך להיות תחת לחץ בתקופה הקרובה, לדבריו".

בנק גולדמן זאקס הצטרף היום לברקליס ול-HSBC והוריד את תחזית הצמיחה לכלכלת סין לשנה הנוכחית ל-7.4%, מתחת ליעד הממשלתי בסין לצמיחה של 7.5% ב-2013. נכון להיום, המדד המרכזי בבורסת סין צנח ב-22.4% מהשיא ב-6 בפברואר, ומשלים צניחה של 18% מתחילת 2013. הבורסה הסינית יורדת היום בפעם ה-13 מתוך 15 ימי המסחר האחרונים.

בוול סטריט ננעל אמש המסחר בירידות שערים בשיעור מירבי של 1.2% לשפל של יותר מחודשיים, אך למרות זאת המדדים התאוששו בסיום מהירידות החדות יותר שנרשמו במהלך המסחר שהגיעו עד למינוס 1.8%. החוזים העתידיים על המדדים מאותתים על פתיחה שלילית גם במסחר היום, וגם באירופה המסחר צפוי להיפתח בירידות.

דבריו של יו"ר ה'פד' ברננקי בשבוע שעבר בנוגע ליציאה מתוכננת של ה'פד' מתוכנית ההקלה הכמותית עדיין מהדהדים בשווקים. ברננקי טען כי מצב הנזילות של השוק בארה"ב "סביר", ובכך הגביר את החששות בקרב המשקיעים כי הוא לא מתכוון להכריז על תוכנית תמריצים נוספת ולסיים את הנוכחית בקרוב.

יו"ר ה'פד' אמר, כי אם שיעור האבטלה יירד לרמה של כ-7% אז הבנק יאט את רכישות האג"ח ואם שיעור האבטלה יירד ל-6.5% אז רכישות האג"ח ייפסקו לחלוטין, לפי ההערכה בתחילת 2014.