תרחיש "יום הדין": האם הבועה הזו תוביל למשבר גלובלי?

מאז קריסת בנק ההשקעות האמריקאי ליהמן ברדרס (ב-2008) היקף האשראי בסין זינק מ-9 טריליון דולר ל-23 טריליון דולר ■ האנליסט מארק מוביוס טוען כי הממשלה בסין שולטת בבנקים ולכן לא תיתן להם ליפול

רבים משווים את הבעיות בשוק הדיור והאשראי בסין לבעיות שאיתן התמודדה ארה"ב במהלך משבר משכנתאות הסאב-פריים. מארק מוביוס, אנליסט בחברת Franklin Templeton, מציין בראיון ל-CNBC כי אומנם בועת הדיור בסין חמורה אך לא תוביל לקריסה בסגנון ליהמן ברדרס. מוביוס טען כי קריסה כזו לא יכולה להתרחש בסין משום שהמדינה שולטת על הבנקים, ולא תיתן להם את האפשרות ליפול.

החששות של המשקיעים התגברו לאחר שנוצר בשוק הסיני מעין מחנק אשראי בשבוע שעבר, שהוביל לזינוק בריביות של ההלוואות הבין-בנקאיות. אנליסטים אחדים טענו כי מחנק האשראי נוצר ע"י ירידה בנזילות של הבנק המרכזי הסיני ולא בשל חוסר אמון בין הבנקים. אולם, העצבנות לגבי כלכלת סין הובילה לירידות חדות בבורסת שנגחאי, שנכנסה אתמול באופן רשמי לשוק דובי לאחר שירדה בכ-5%.

"מחנק האשראי של סין ממשיך להחמיר, אחרי שהבנק המרכזי סירב להזרים נזילות למערכת הפיננסית, מה שהוסיף משקל נוסף על הלווים הלחוצים", מסביר יניס חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס. "הריביות בשוק הכסף זינקו לשיאים של כל הזמנים. שיעור הריפו לשבוע (המפתח לנזילות בסין) זינק ב-270 נקודות בסיס ל-10.8%, כמעט פי 3 בהשוואה לרמות שנרשמו לפני שבועיים".

היום, הבנק המרכזי הסיני אירגן מסיבת עיתונאים במטרה להרגיע את המשקיעים. כלכלני הבנק טענו כי גורמים עונתיים הם אלה שגורמים למצוקה בנזילות, אך הגורמים האלה ייעלמו בהדרגה. בורסת שנגחאי מחקה היום במהלך המסחר ירידות של 5% אך ננעלה באדום.

עם זאת, מאז קריסת בנק ההשקעות האמריקאי ליהמן ברדרס (ב-2008) סך האשראי בסין (בייחוד זה של "בנקאות הצללים") זינק מ-9 טריליון דולר ל-23 טריליון דולר ובסוכנות הדירוג פיץ' הזהירו מוקדם יותר החודש כי בועת האשראי הזו עשויה להתפוצץ.

מוביוס טען כי התרחיש של מצוקת נזילות ממנה סבלו בנקים רבים בארה"ב, כגון מריל לינץ', בר סטרנס וליהמן ברדרס, לא יכול להתרחש בסין משום שהממשלה שולטת בבנקים ולא תיתן להם לפשוט רגל. מעבר לכך, מוביוס טוען כי לסין קיימות רזרבות בהיקף של כ-3 טריליון דולר כך שהיא יכולה להזרים אותם לבנקים בכל עת ולחץ אותם ממשבר כזה או אחר.