אי.די.בי פתוח לא משלמת לנאמני איגרות החוב

הרמטיק נאמנות: "אם בעבר החברה הייתה יכולה לטעון - ולא בצדק - שפתחנו בהליך משפטי חסר בסיס, בא ביהמ"ש וקבע שמצב החברה מחייב התערבות"

קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר נמצאת זה למעלה מעשרה חודשים במגעים להסדר חוב ענק, בסאגה המעסיקה רבים בשוק ההון, ולא פחות מכך מפרנסת צבא שלם של עורכי דין, יועצים, נאמנים ושאר מומחים, אשר גוזרים מדי חודש במצטבר כמיליון שקל מקופת הקונצרן.

ואולם, ל"גלובס" נודע כי חברת הקבוצה אי.די.בי פתוח, הנושאת על גבה הערת "עסק חי", מצאה לנכון להחריג את נאמני האג"ח של החברה - ביניהם הרמטיק נאמנות, רזניק פז נבו ולזר-שטראוס, את עורכי הדין מטעמם אייל רוזובסקי וגיא גיסין, והמומחים הכלכליים ובהם יועצי חברת TASC, מהתשלומים שהיא פורעת, כאשר הסכומים שהם דורשים עבור עבודתם נאמדים במאות אלפי שקלים סך הכול.

כך, בעוד שהחברה האם אי.די.בי אחזקות, הנמצאת זה חודשים ארוכים במצב של חדלות פירעון, משלמת עבור שירותי הנאמנים לאג"ח שהנפיקה, החברה הבת אי.די.בי פתוח נמנעת מלהעביר את התשלומים במלואם מאז פברואר השנה. זאת, ככל הידוע בטענה כי עבודת הנאמנים איננה בגדר "הגנה על כספי נושים", אלא "ניסיון לבצע השתלטות עוינת על החברה". בה בעת שוכרת החברה את שירותי משרד עו"ד ליפא מאיר, הגובה לפי ההערכות 2,000 שקל לשעה, שאמורים להיות משולמים מקופתה.

לאי.די.בי אחזקות ולחברה הבת פתוח תשע סדרות אג"ח, שלכל אחת מהן הופקד נאמן. בימים כתיקונם מקבלים הנאמנים תשלום קבוע לפי שטר הנאמנות שהונפק לאג"ח, שנע בטווח של 20-30 אלף שקל בשנה. אלא, שאירועים חריגים כמו המאבק על הסדר חוב באי.די.בי, המצריכים כינוס אסיפות אג"ח תכופות והתעסקות רבה יותר מצדם של הנאמנים, מעמידים לאחרונים את הזכות לדרוש מהחברה תוספת לעבודתם. זו מתומחרת לפי שכר של 400-500 שקל לשעה, הנמשך מקופת החברה.

לדברי דן אבנון, מנכ"ל משותף בהרמטיק: "החברה מחויבת לשלם תשלומים אלה לפי הוראת שטר הנאמנות שהונפק לאג"ח שלה. העובדה שהיא לא משלמת מקוממת, הואיל שהיא בוחרת לשלם לעורכי הדין וליועצים שמטעמה. אם בעבר החברה הייתה יכולה לטעון - שלא בצדק - כי פתחנו בהליך משפטי חסר בסיס, הרי שבאו החלטות ביהמ"ש וקבעו כי מצבה של החברה מחייב התערבות. אבל חרף החלטת ביהמ"ש, ממשיכה החברה שלא לשלם ליועצים המשפטיים, למומחים הכלכליים ולנאמני האג"ח".

דובר אי.די.בי מסר בתגובה כי "כל דרישות התשלום שמועברות נבדקות בקפידה על פי כל פרמטר של מנהל ציבורי תקין, וכל הדרישות המוצדקות משולמות במועד לפי הנוהל.מחובתנו הציבורית לבדוק כל דרישת שכר לאשורה".

הבנקים נותנים לדנקנר שנה וחצי

בד בבד, ממשיכים הבנקים הנושים של הקבוצה בקידום עמדתם המשותפת בנוגע לאי.די.בי פתוח, אותה הציגו בביהמ"ש, ולפיה הם מעדיפים פריסה מחדש של החוב מולם תוך השארת נוחי דנקנר כבעל השליטה בקונצרן. זאת, בניגוד למתווה שהציגה "ברית המוסדיים" - נציגויות מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות ופתוח, שעיקרו מחיקת חוב והמרתו למניות, תוך העברת השליטה מידיו של דנקנר לידי המחזיקים.

לפי המתווה שמקדמים הבנקים - נושים לחוב של כ-2 מיליארד שקל מתוך חוב פיננסי של כ-6 מיליארד שקל באי.די.בי פתוח - הם יציעו לחברה דחייה של יותר משנה וחצי בתשלום החוב, תמורת פיצוי ריבית בגובה של 2% ואופציות פאנטום (מכשיר הוני המעניק תגמול במזומן על בסיס שווי מניית החברה, ללא זכאות לקבלת מניה בפועל) על 20% ממניות החברה לכל הנושים.

במילים אחרות, הבנקים נותנים הזדמנות נוספת לדנקנר. אך מה יקרה אם בתוך התקופה הוא לא יעמוד במשימה? במקרה זה, תוכרז על ידם אי.די.בי פתוח כלא סולבנטית, ויינקטו נגדה הליכים של פירוק.

לא מעט מכשולים מהותיים עומדים בפני מתווה שכזה, והעיקרי שביניהם הוא עמדת מחזיקי האג"ח - נושיה העיקריים של קבוצת אי.די.בי. כך למשל, קשה לראות כיצד מחזיקי האג"ח של האם אי.די.בי אחזקות, שנמצאת כאמור במצב של חדלות פירעון, יתנו שנה וחצי נוספות לדחיית החוב. לכך נוסיף את ההתנגדות המובנית של מחזיקי אג"ח אי.די.בי פתוח, המובילים את "ברית המוסדיים", שהציעו מתווה הסדר חוב העומד בסתירה מוחלטת לזה שמציעים הבנקים.

את המהלך הנוכחי לגיבוש מתווה להסדר חוב של הבנקים מובילים בנק הפועלים, המיוצג על ידי עוה"ד פיני רובין וירון אלכוואי ממשרד גורניצקי, ובנק מזרחי, אשר הם הנושים הגדולים מקרב הבנקים, עם חוב של 770 ו-200 מיליון שקל בהתאמה.

הבנקים אמורים להגיש את המתווה עד ה-7 ביולי, המועד שקבע שופט ביהמ"ש המחוזי איתן אורנשטיין כיום שבו יוכלו החברה, האג"ח והבנקים להגיש הצעות למתווה להסדר חוב באי.די.בי פתוח.