הבנקים חילקו כ-2 מיליארד שקל לעסקים קטנים ממאי 2012

סיימו תוך שנה את מכסת ההלוואות בקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה ■ בנק הפועלים, מרכנתיל ואוצר החייל כבר הגדילו את המכסה

מחנק אשראי? לא בעסקים הקטנים: שנה לאחר שהחלה לפעול הקרן לעסקים קטנים בערבות מדינה, ושלושה בנקים כבר סיימו את המכסה שניתנה להם לאשראי וקיבלו תקציב נוסף ממשרד האוצר, ל"גלובס" נודע כי בנק הפועלים סיים לפני חודש את המכסה שקיבל (700 מיליון שקל) ובנק מרכנתיל סיים גם כן באחרונה את מכסת (כ-443 מיליון שקל). השניים בחרו לנצל את האופציה לקבלת מסגרת נוספת בהיקף דומה לזו שקיבלו בסבב הראשון.

בנק אוצר החייל מקבוצת הבינלאומי סיים גם כן את המכסה, שעמדה על 555 מיליון שקל, וביקש להגדילה בכ-170 מיליון שקל. בבנק מעריכים כי בקצב הביקושים הנוכחי, הבנק צפוי בחודשים הקרובים לבקש הגדלה נוספת של המכסה, ייתכן עד למקסימום האפשרי - כ-380 מיליון שקל.

מזרחי טפחות, שזכה במקום הראשון במכרז עם בנק הפועלים וקיבל מכסה של 700 מיליון שקל, עדיין לא סיים אותה. עם זאת, לפי הערכות הבנק קרוב לכך. כמו כן, בבנק החליטו לצמוח במגזר העסקים הקטנים באמצעות אשראי ישיר שנתנו ללקוחות בתחום זה, ולא רק באמצעות הקרן. היקף האשראי לעסקים קטנים של הבנק צמח בכ-900 מיליון שקל בשנה החולפת; צמיחה של כ-13.7% באשראי לעסקים קטנים של הבנק.

במערכת הבנקאית מציינים כי הביקוש להלוואות היה גבוה למדי, וכי סיום התקציב היה מוקדם מתחזיות קודמות. בסה"כ ניתנו באמצעות הקרן הלוואות ביותר מ-2 מיליארד שקל בתוך שנה.

"אנחנו שומעים באחרונה על גזרות תקציביות, אבל במקביל, המדינה פועלת לחזק את מגזר העסקים הקטנים, שעליו מושתתת הכלכלה הישראלית", אמר אורי ברוך, מנכ"ל מרנכתיל. "הסיוע נעשה באמצעות מתן רשת ביטחון של ערבות מדינה להלוואות לעסקים אלה. אנחנו שמחים להיות שותפים של המדינה ושל העסקים הקטנים במשימה לאומית חשובה זו", הוסיף ברוך.

לא טריוויאלי

כאמור, לפני כשנה הסתיים המכרז להעמדת הלוואות במסגרת הקרן לעסקים קטנים ובינוניים של משרד האוצר. הקרן אמורה לפעול במשך 4 שנים, ובמסגרתה ניתנות הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בעלי מחזור שנתי של עד 100 מיליון שקל. האשראי ניתן ללא ערבות בתי העסק, כאשר הערבות היחידה היא של המדינה.

הבנקים קיבלו תקציב מהאוצר בהתאם לדרישת הערבות שלהם ממנו. כך לדוגמה, בנק הפועלים ומזרחי טפחות שזכו במקום הראשון הסתפקו בערבות מדינה של 10% מהיקף ההלוואה. לעומת זאת, מרכנתיל דרש ערבות גבוהה יותר בהיקף של 12.5%, ולכן קיבל תקציב נמוך יותר.

כבר כשהסתיים המכרז, באוצר היו מרוצים מהתוצאות - הן ממספר הבנקים שהשתתפו במכרז, הן מהיקף האשראי שאמור להינתן. שנה אחרי, נראה כי ישנו גם ביקוש ממשי לאותו האשראי. ממצא זה אינו טריוויאלי לאור מצב המשק. המשק נמצא בהאטה, ובבנקים דיווחו בעבר כי חלה ירידה בביקוש לאשראי עסקי, במיוחד בעסקים גדולים. כך לדוגמה, ברבעון הראשון של השנה חלה ירידה של כ-8 מיליארד שקל בתיק האשראי העסקי של חמשת הבנקים הגדולים.

בישראל יש כ-500 אלף עסקים קטנים; לפי נתונים שהכנסת פרסמה בעבר, עסקים אלה מהווים 45% מהתוצר העסקי. מדי שנה נפתחים בישראל כ-50 אלף עסקים קטנים חדשים, אך רובם לא שורדים - כ-35 אלף מהם נסגרים מדי שנה. הגורם העיקרי לכך הוא היעדר משאבים פיננסיים להשקעה בפיתוח עסקי, בטכנולוגיה וכן בשל התחרות בענפים השונים.

במערכת הבנקאית זיהו את הפוטנציאל הקיים בקרב מגזר העסקים קטנים. כך לדוגמה, בנק הפועלים גם הגדיר את 2012 כשנת העסקים הקטנים, ומלבד השתתפות בקרן בערבות המדינה הקים עוד קרן ייעודית לכך. כמו כן, בנק לאומי השיק בתחילת מאי קרן לעסקים קטנים, שמטרתה להעניק אשראי בהיקף שאפתני של 3 מיליארד שקל.