ועדת טירקל תדון מחר במינוי פרנקל לנגיד בנק ישראל

הערכות: אם הוועדה תאשר את המינוי הוא יאושר גם בממשלה, ייתכן כי כבר ביום ראשון הקרוב

ועדת טירקל, הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, תתכנס מחר (ו') ותכריע האם פרופ' יעקב פרנקל יהיה נגיד בנק ישראל החדש במקום סטנלי פישר, כך נודע ל"גלובס". לפי הערכות, אם הוועדה תאשר את המינוי הוא יאושר גם בממשלה, ייתכן כי כבר ביום ראשון הקרוב.

יחד עם השופט (בדימוס) יעקב טירקל, בוועדה חברים נציב שירות המדינה, משה דיין; שר האוצר לשעבר, עו"ד משה נסים (ליכוד); וחברת הכנסת לשעבר גילה פינקלשטיין (מפד"ל-הבית היהודי). לפי הערכות, ייתכן כי הוועדה תצטרך להתכנס פעם נוספת לפני ההכרעה, זאת עקב פניות שנעשו על-ידי התנועה לאיכות השלטון והפורום המשפטי למען ארץ ישראל, המבקשות לפסול את המינוי.

הבקשה לפסילת פרנקל מטעם התנועה לאיכות השלטון היא בגלל האיסור בחוק בנק ישראל לקיים מעל שתי קדנציות כנגיד בנק ישראל.

הבקשה מגיעה גם בגלל דוח חריף של מבקר המדינה משנת 2001, שבו נקבע כי במסגרת תפקידו כנגיד, פרנקל הזרים לכיסו מאות אלפי שקלים שלא הגיעו לו על-פי דין. לפי הדוח, פרנקל סידר לעצמו בבנק, בעזרת מנהל בכיר שהיה כפוף לו, "הסדרים כספיים מיוחדים" - שמשמעותם המעשית היא חבילת כספים גדולה, וחוקיותן מוטלת בספק.

בעקבות הדוח נאלץ פרנקל להחזיר לקופת המדינה 238 אלף שקל בשנת 2002, לאחר ביקורת קשה מהציבור. כמו כן, לבקשת יו"ר ועדת החוקה דאז, אופיר פז-פינס, הוגשה תלונה למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב שלמה אהרונישקי, לחקור את ממצאי דוח המבקר בחשד לפלילים. נעשתה גם פנייה ליו"ר האופוזיציה דאז, ח"כ יוסי שריד, לדרוש את שלילת פרס ישראל שקיבל פרנקל.

באותם ימים אמר פרנקל: "אני נדהם מה'עליהום' ומהלינץ' הציבורי ונלחם על שמי הטוב. שופכים את דמי, לא ביקשתי מאומה והכול נעשה לפי הנהלים. לא חיפשתי אגורה שחוקה והקדשתי את מיטב שנותיי לשירות כלכלת ישראל ומדינת ישראל - תוך קורבן לא קטן".

גורם המקורב לוועדה אמר כי מדובר בדוח ישן, אך הבהיר כי אין זה רומז על כוון החלטה של הוועדה.

נזכיר כי מטרת עבודתה של הוועדה היא "להבטיח את טוהר המידות במינוי הבכירים, ולבחון שמא דבקו פגם או דופי כלשהם במינויים המוצעים". בפברואר 2007, בג"ץ הרחיב את סמכויותיה של הוועדה וקבע כי תפקידה הוא לבדוק את המינוי המוצע מבחינת טוהר המידות "במובנו הרחב של מושג זה, הן מבחינת האדם המוצע לתפקיד, הן מבחינת הגורם הממנה, והן מכל היבט אפשרי אחר שעשויה להיות לו נגיעה לשאלת טוהר המידות הכרוך במינוי".

המינוי האחרון שבו טיפלה הוועדה היה של המשנה לנגיד, ד"ר קרנית פלוג, שהתעכב בגלל דוח ביקרות של בנק ישראל שנחשף ב"גלובס" בנושא העסקת בעלה של פלוג במחלקת המחקר של הבנק. אחרי בדיקה מעמיקה ומתן עדות של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, החליטה הוועדה כי לא נפל כל פגם בהתנהלותה של פלוג והיא מונתה למשנה לנגיד.