אפקט Waze: זינוק של כ-40% בביקוש למפתחי מובייל

אתוסיה: עלייה של 38% במספר הסטארט-אפים אשר מחפשים לגייס כסף ומשקיעים בתקופה זו ■ אייל סולומון, אתוסיה: "מגמות קיצוניות כאלה מאפיינות את השווקים המקומיים אחרי אירוע כזה"

המכירה של Waze לגוגל, שנחשפה לראשונה ב"גלובס", משפיעה על ענף ההיי-טק המקומי. מאז פרסום העסקה, לפני פחות מחודש, נרשם זינוק של כ-40% בביקוש למפתחי מובייל ואינטרנט.

את הנתונים אספה חברת ההשמה בהיי-טק אתוסיה. ווייז, שנמכרה לגוגל תמורת כ-1.1 עד 1.3 מיליארד דולר במזומן, העשירה את המשקיעים, המייסדים ואת העובדים בחברה. העסקה עוררה את התיאבון בשוק המקומי ויש מי שמנסים ללכת בדרכה של ווייז, ולהגיע אל האקזיט. המגמה הזו מובילה לביקוש ער למפתחים שעובדים בסביבת קוד פתוח. בנוסף נרשמה דרישה למומחים בתחום של חווית משתמש (UI/UX).

ווייז היא חברת סטארט-אפ ישראלי שעוסקת בפיתוח אפליקציית ניווט, אשר משמשת כרשת חברתית אשר פעילה בכל פלפטפורמות הסלולר הקיימות. לחברה יש כ-51 מיליון משתמשים, אשר מדווחים על עומסי תנועה, תאונות דרכים, שוטרים ומכמונות מהירות. החברה הוקמה ב-2008 והשיקה את השירות שלה ב-2009. בחודשים שקדמו לעסקה עם גוגל, פורסמו דיווחים שונים על מגעים שמנהלת ווייז עם חברת אפל וגם עם הרשת החברתית פייסבוק. בווייז התעקשו שמשרדי החברה וכ-100 העובדים שלה יישארו בארץ, זאת במקביל למשרדים של החברה בארה"ב. ההתעקשות הזו השתלמה ומייסדי ווייז צפויים להכניס לכיסם כ-185 מיליון דולר בעקבות מכירת החברה.

הנתונים החיוביים שאותם מפרסמת אתוסיה אינם נוגעים רק למפתחים עצמם, אלא מורגשים היטב בענף ההיי-טק כולו: נתוני המחקר מצביעים על עלייה משמעותית גם במספר הסטארט-אפים אשר מחפשים לגייס כסף ומשקיעים בתקופה זו. מאז שהעסקה למכירת ווייז לגוגל פורסמה באופן רשמי, זינק מספר הסטארט-אפים שמנסים לגייס כסף בשיעור חד של 38%.

תוצאות המחקר מראות כי הנתונים החדשים משתלבים היטב במגמה שמאפיינת את השוק הישראלי מתחילת השנה. במחצית הראשונה של שנת 2013 נרשמה עלייה מצטברת של 55% בביקוש למפתחים, לצד עלייה של 27% בביקוש למעצבים ולמאפיינים בתחום המובייל. מספר הסטארט-אפים שהוקמו מתחילת השנה בישראל עומד על 487, נתון שמשקף עלייה מצטברת של 23% מתחילת השנה. 30% מאותם סטארט-אפים חדשים, אשר רובם עוסקים בעולם המובייל והאינטרנט, יצאו לדרך במהלך החודשיים האחרונים.

פגיעה בארגונים הגדולים

למגמות הללו ישנו גם צד חיובי פחות, שאיתו נאלצים להתמודד הארגונים הגדולים בענף ההיי-טק. במהלך המחצית הראשונה של שנת 2013, נרשמה עלייה מצטברת של 7% בשיעור העובדים אשר עזבו את עבודתם מרצון.

"מגמות קיצוניות כאלו מאפיינות מאוד את השווקים המקומיים אחרי אירוע בסדר גודל של עסקת ווייז", אומר אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה, "התנודתיות הזו קיימת בעיקר בקרב מפתחים צעירים שיכולים לאפשר לעצמם, באופן טבעי, לקחת יותר סיכונים. עם זאת, חשוב לזכור כי ישנם גם אירועים אשר 'מצננים' את המגמות הללו, כמו סיפורה של חברת בטר פלייס, שנמצאת בימים אלו בהליכי פירוק".

סולומון מוסיף כי יותר ויותר קרנות הון סיכון מתעדפות היום השקעות באפליקציות על פני השקעות בתחומים רבים אחרים, כאשר שיקולי ROI (החזר ההשקעה) לא תמיד נמצאים בראש רשימת השיקולים שלהן. "היום ישנם משקיעים שמעדיפים מראש שאפליקציה שלא תמכור ולו שקל אחד, רק כדי להמשיך ולבנות אצל רוכש פוטנציאלי פנטזיה על אפליקציה בשווי עתידי של מאות מיליוני דולרים".

עולים על הנתיב המהיר
 עולים על הנתיב המהיר