טדי שגיא השקיע - המניות והאג"ח של אינטרנט זהב זינקו

ביום ה' רכש טדי שגיא 12% ממניות בי קומיוניקיישנס, בעלת השליטה בבזק, תמורת 125 מיליון שקל

משקיע פיננסי הצטרף בסוף השבוע לשאול אלוביץ' בהחזקה במניות בי קומיוניקיישנס, החברה האם (31%) של בזק. המיליארדר טדי שגיא, שעשה את הונו בתעשיית ההימורים המקוונים, רכש מידי אינטרנט זהב של אלוביץ' קרוב ל-12% ממניות בי קומיוניקיישנס תמורת 125 מיליון שקל.

"היה לנו ברור שאנחנו חייבים להגדיל את יתרות הנזילות", אמר היום דורון תורג'מן, מנכ"ל אינטרנט זהב ובי קומיוניקשנס, "זו עסקה טובה מאוד מבחינתנו, עם פרמיה על מחיר השוק. הקטנו משמעותית, ב-125 מיליון שקל, את החוב הפיננסי נטו של אינטרנט זהב, וכרגע עם מזומנים בהיקף של 292 מיליון שקל בקופה, אנו מעריכים שיש לנו נזילות לתקופה של יותר משנתיים".

בשוק קידמו היום בברכה את העסקה, ומניות אינטרנט זהב עלו ב-5.8%, כאשר האג"ח זינקו בעד 7.8% לתשואה של 9.7%-12.6%. שגיא ביצע את העסקה באמצעות חברה זרה שבבעלותו, Norisha Holdings, הממוקמת באיי הבתולה הבריטיים. החזקתו בבי קומיוניקיישנס מוגדרת כהחזקה פיננסית, ללא כוונה להשפיע על השליטה בחברה.

המחיר למניה בעסקה עמד על 35 שקל, פרמיה דו ספרתית על מחיר השוק ביום חמישי, המועד בו דווח על המכירה. בעקבות העסקה, ירד חלקה של אינטרנט זהב בבי קומיוניקיישנס לכ-68%. בין הצדדים נקבע מנגנון התאמה לפיו לאחר 12 חודשים ממועד סגירת העסקה, ייבחן המחיר הממוצע של מניית בי קומיוניקיישנס בבורסה בת"א בשלושת החודשים שקדמו למועד הבדיקה.

אם מחיר המניה יהיה גבוה מ-35 שקל, לשגיא תהיה אופציה לרכוש עוד כ-3% ממניות החברה במחיר של 35 שקל למניה (ובסך הכול השקעה של כ-31.3 מיליון שקל). במחיר נמוך יותר יותאם מחיר הרכישה כלפי מטה.

אינטרנט זהב נמצאת בשליטת החברה הפרטית יורוקום של אלוביץ'. לפני ביצוע העסקה היו בקופת אינטרנט זהב כ-167 מיליון שקל, והעסקה הגדילה את כמות המזומנים בה ל-292 מיליון שקל. תיאורטית, החברה הייתה יכולה לשרת את חובותיה בשנה הקרובה, אולם גורמים המקורבים לעסקה מציינים שההחלטה למכור את המניות לשגיא כעת, נובעת משיקולים פיננסיים המגיעים מכיוון נושי האג"ח של אינטרנט זהב.

לחברה יש אג"ח בהיקף של למעלה מ-1 מיליארד שקל. מסתבר כי על רקע הסדרי החוב בחברות הממונפות של הטייקונים השונים, החלו גם מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב לתהות באשר ליכולתה לעמוד בפירעונות החוב הקרובים. אותם גורמים מציינים כי אלוביץ' יכול היה להזרים כסף להרגעת הנושים, ואולם בשל העובדה שמדובר בעסקת בעלי עניין, על כל האישורים הנדרשים לכך, הוחלט לבצע עסקה מהירה עם משקיע חיצוני.

הרע מכל כבר מאחורי בזק?

הנכס העיקרי של בי קומיוניקיישנס הוא השליטה בחברת התקשורת בזק, שנסחרת בבורסה בת"א לפי שווי של 13.2 מיליארד שקל. פעילותה של בזק כוללת את הפעילות הקווית, פלאפון, ספקית התקשורת ושירותי האינטרנט בזק בינלאומי ואת חברת שידורי הלוויין yes. על רקע השינויים במפת התחרות בשוק התקשורת הישראלי, ובפרט כניסתן של חברות הסלולר החדשות לשוק במאי 2012, מניית בזק נחתכה ב-54% בתקופה שבין תחילת שנת 2011 לאמצע 2012.

אלא, שמאז השפל שנרשם במניה לפני כמעט שנה, מניית בזק התאוששה ועלתה ב-52%. יש מי שמעריך שהרע מכל כבר מאחורי החברה, וכי המחירים בשוק התקשורת מתחילים להתייצב. ייתכן ששגיא שותף להערכה זו, ולכן ביצע את העסקה.

נציין, כי עד היום אינטרנט זהב לא קיבלה דיבידנדים מבי קומיוניקיישנס, וזאת בשל יתרת עודפים שלילית לחלוקה שהייתה בחברה. ואולם, ברבעון האחרון היתרה לחלוקה הפכה לחיובית, ולכן ייתכן שבעתיד יעלו דיבידנדים מבי קומיוניקיישנס לאינטרנט זהב.

מי שכן מחלקת דיבידנדים נדיבים היא בזק, בניגוד למתחרות פרטנר וסלקום, שעצרו את חלוקת הדיבידנדים לפחות באופן זמני. מאז רכישת השליטה בבזק על-ידי אלוביץ' בשנת 2010, בזק חילקה דיבידנדים בהיקף מצטבר של 11.3 מיליארד שקל.