יאיר לפיד: "הדיור - בעיה מס' 1 של כל זוג צעיר במדינה"

שר האוצר התארח בכנס השלטון המקומי וטען כי "אם לא היינו עושים עכשיו את כל הצעדים שכולם לא אוהבים, בשנה הבאה, 2014, הבור התקציבי היה צומח ל-62.2 מיליארד שקל" ■ לפיד: "התפקיד שלי הוא לשמור על המדינה מקריסה"

"הרעיון שיש פה אנשים שחייהם בסכנה רק בגלל שהם עושים את עבודתם הוא בלתי נסבל בדמוקרטיה מתוקנת", כך פתח ואמר הבוקר (ג') שר האוצר יאיר לפיד בכנס השלטון המקומי. במהלך דבריו לפיד התייחס לצעדים הכלכליים ה"לא אהובים" שביצע וטען כי ללא הצעדים האלה הגירעון היה צומח ל-70 מיליארד שקל בעוד שנתיים.

בפתח דבריו לפיד התייחס לסביבה שבה פועלים כיום ראשי הערים ולאיומים שאיתם הם נאלצים להתמודד מדי יום. "אף אחד מכם לא אמור לחשוש לחייו, אפילו לרגע, רק בגלל שהוא עושה את עבודתו, ונדאג לזה שתהיו מוגנים". לפיד הוסיף ואמר כי "יצאנו למאבק שאנחנו לא יכולים לנצח בו בלעדיכם. מאבק על התעסוקה, מאבק על הדיור, מאבק על יוקר המחיה ואתם יודעים מה, יצאנו גם למאבק על מצב-הרוח הישראלי. מצב רוח הוא כלי כלכלי. אנשים אופטימיים קונים יותר, פותחים יותר עסקים, לא חוששים לקחת אשראי ולהרחיב את העסק שלהם ומשקיעים יותר בחינוך של הילדים שלהם".

לדברי לפיד, "את כל זה לא נוכל לעשות אלא אם נעשה את זה יחד, אבל צריך להודות על האמת, יש לנו בעיה. יש בעיה מובנית, אמיתית, מתמשכת בין הממשלה לבין השלטון המקומי. אנחנו שולחים אתכם בוקר בוקר לחזית האזרחית, לתוך הבעיות הכי אמיתיות והכי כואבות של התושבים שלכם, ואנחנו לא נותנים לכם מספיק כלים".

שר האוצר הוסיף עוד כי "להיות ראש עיר או ראש מועצה מקומית בישראל זו התגלמות הביטוי 'בין הפטיש לסדן'. מלמעלה חובט בכם השלטון המרכזי שלא רואה אתכם מספיק, מלמטה חובטים בכם האזרחים שרואים בכם את האשמים בכל. אם למישהו לא פינו את הזבל, או שהילד שלו לומד בכיתה של 42 ילדים, הוא לא אומר לעצמו, 'יש בישראל משבר פיסקלי שמושפע מעקומת הצריכה בגוש היורו'. הוא אומר לעצמו, 'אני אלך ואני אצעק על ראש העיר'".

"התפקיד שלי הוא לשמור על המדינה מקריסה"

בהמשך דבריו לפיד התייחס לבעיית הגירעון איתה הוא נאלץ להתמודד. "אנחנו צריכים לעשות ביחד שינוי. אנחנו צריכים לעשות אותו בשני שלבים. השלב הראשון - הקצר - הוא להוציא אותנו מהגירעון. הצעדים שעשינו הם כואבים - אני לא כופר בזה - להעלות מע"מ זה כואב, להעלות מס הכנסה זה כואב - אבל אתם אנשים שמבינים בתקציבים, אז לפחות קל לי להסביר לכם את זה: הגירעון הזה לא חד פעמי, הוא מבני. אם לא נעצור את זה עכשיו, הוא ימשיך לצמוח ולצמוח עד שהוא יקבור אותנו תחתיו".

לפיד הוסיף עוד כי "אם לא היינו עושים עכשיו את כל הצעדים שכולם לא אוהבים, בשנה הבאה, 2014, הבור התקציבי היה צומח ל-62.2 מיליארד שקל, ובשנת 2015 הוא כבר היה עובר את ה-70 מיליארד. המשמעות של זה היא קריסה, והתפקיד שלי הוא לשמור על המדינה מקריסה. אנשים מתלוננים על המיסים והם צודקים, אבל הפגיעה הכי קשה באדם היא כשהוא מאבד את מקום העבודה שלו, וזה מה שמנענו".

שר האוצר הוסיף בעניין זה וטען כי הצעדים שהוא נקט מנעו מהכלכלה הישראלית מלגלוש למצב כלכלי הדומה לזה שבאירופה. "25% מהצעירים בגוש היורו מובטלים. יותר מ-50% מהצעירים בספרד מובטלים, קרוב ל-60% מהצעירים ביוון. זה מה שמנענו. אפילו עכשיו, אפילו בתקציב המקוצץ, אנחנו נשלם ב-2014 ריביות בסכום של 41.7 מיליארד שקל. אני לא רוצה לשלם ריביות, אני מעדיף לתת את הכסף הזה לכם. אני מעדיף לתת אותו לחינוך ובריאות ובטחון ורווחה".

"אנחנו אנשים פוליטיים כולנו. אז אנחנו יודעים שיש חוק פוליטי עתיק ונכון, שאתה אף פעם לא מקבל קרדיט על זה שמנעת צרה גדולה", לדבריו. "אתה לא מקבל קרדיט על זה שניהלת משא ומתן חשאי ומנעת מלחמה, אתה לא מקבל קרדיט על זה שעצרת מחבל לפני שהוא ביצע פיגוע, וגם לא על זה שהוספת שוטרים ברחובות ומנעת פשיעה".

"אז יגיע המבחן האמיתי של היכולת שלנו לפעול ביחד", אמר שר האוצר. "למבחן הזה יש שלוש רגליים: הרגל הראשונה היא תעסוקה. האבטלה בישראל היא נמוכה, פחות מ-7%, אבל היא נמוכה באופן מלאכותי. היא נמוכה מפני שיש ציבורים שלמים בעיקר גברים חרדים ונשים ערביות - שפשוט לא נכנסים למשוואה. הם לא רשומים כמובטלים, מפני שהם אפילו לא מחפשים עבודה. אנחנו משנים את זה עכשיו. התוכנית לשיוויון בנטל, יחד עם התוכנית הלאומית להכשרה לתעסוקה שאנחנו בונים עכשיו עם משרד הכלכלה, תשנה את שוק העבודה הישראלי. אנחנו נכשיר אנשים לעבוד בהיי-טק ובייצור, ואנחנו נתמוך ביזמות מקומית, ובעסקים קטנים, נחזק אזורי תעשיה מרחביים בצפון ובדרום, ואנחנו ניתן הקלות והטבות לכל חברה בינלאומית שתיצור פה מרכזי פיתוח ומפעלים שייצרו מקומות עבודה וישימו אותנו בחזית הטכנולוגיה והחדשנות העולמית".

בהמשך, לפיד התייחס לבעיית מחירי הדיור וטען כי "גם פה, העובדה שאני פונה אליכם אינה מסירה אחריות מן המדינה. המדינה יצרה את רוב הבעיה, ועל המדינה לפתור את רוב הבעיה. הדיור הוא היום הבעיה מספר אחת של כל זוג צעיר במדינת ישראל, זה לא פחות מאיום אסטרטגי על הדור הבא", לדבריו "זו הסיבה שהקמנו את קבינט הדיור, זו הסיבה שאנחנו עובדים היום - יום ולילה - כדי להסיר חסמים ולאפשר עבודה שהיא הוליסטית, שהיא כוללת את כולם. בפעם הראשונה אי פעם יושבים סביב שולחן אחד שר האוצר ושר השיכון ושר הפנים ושר התחבורה והשר להגנת הסביבה והשר לפיתוח הנגב והגליל ומנהל מקרקעי ישראל ופותרים בעיות. יש לכם בעיה בתחום הדיור - יש לי היום כתובת בשבילכם".