"המגמה השלילית בבורסה בת"א תימשך בטווח הקרוב"

יוסי אפרתי, סמנכ"ל ההשקעות ב'הכשרה' - חברה לביטוח: "אם הקיפאון בכלכלה ימשך, לא מן הנמנע שמספר המובטלים העומד כיום על 253 אלף, יכפיל עצמו בתוך כשנה"

המגמה השלילית בשוק ההון תמשך בטווח הקרוב - כך מעריך יוסי אפרתי, סמנכ"ל ההשקעות ב'הכשרה' - חברה לביטוח, בסקירה שפרסם לחודש יוני ותחזית לחודש יולי 2013.

"הסערה שהחלה בשווקים בעקבות הרמיזות של נגיד הבנק המרכזי בארה"ב על צמצום היקף ההרחבה הכמותית, הביאה עמה גל של ירידות ברוב שוקי המניות בעולם, שהביעו את חשש המשקיעים מצמצום רכישות האג"ח ע"י הבנק המרכזי. נגיד הבנק המרכזי בן ברננקי אמר כי 'צמצום רכישות האג"ח עשוי להתחיל בהמשך השנה אך עדיין מותנה בשיפור מצב הכלכלה; יחלוף זמן ארוך בין סיום ההרחבה הכמותית לתחילת העלאת הריבית; הדיונים על אסטרטגיית היציאה נמשכים", כתב אפרתי בסקירתו והוסיף כי "אין ספק שצמצום רכישות האג"ח על ידי הבנק המרכזי וצמצום הזרמת הכספים לשווקים תפגע בטווח הקצר ותגרום למגמה שלילית בשוקי ההון, מגמה שכבר החלה לקראת סוף חודש יוני, אך מנגד - מצב זה של הפסקת התערבות הממשלה מעידה על שיפור במצב הכלכלה, כלומר שוקי הון חיוביים בטווח הארוך".

המלצת אפרתי לטווח הקצר היא "לצמצם את רכיב המניות בתיק זאת לאור האמור וכן גם לאור חודשי הקיץ המאופיינים בקיטון במחזורים תוך נטייה לירידות שערים".

באשר למינוי של נגיד בנק ישראל, החדש - ישן פרופ' יעקב פרנקל במקומו של סטנלי פישר, התייחס אפרתי להחלטת בנק ישראל להותיר את הריבית על רמה של 1.25% . "על פי ההודעה נראה שהעדיפו בבנק ישראל להמתין חודש נוסף כדי לבחון האם יש צורך בהפחתת ריבית נוספת וכן לכניסתו של הנגיד החדש לתפקיד. הערכתי כי על הבנק המרכזי לבצע הפחתה נוספת של רבע נקודות האחוז זאת לנוכח נתוני המאקרו החלשים מהחודש האחרון".

סמנכ"ל ההשקעות בהכשרה טען בסקירתו כי "אם הקיפאון בכלכלה ימשך, לא מן הנמנע שמספר המובטלים העומד כיום על 253 אלף, יכפיל עצמו בתוך כשנה".

"במדד המחירים לצרכן צפויים לנו מדדים גבוהים יחסית המאפיינים את חודשי הקיץ בעקבות עליה במחירי שכירויות ועליה במחירי ההבראה והנופש כמו גם מגורמים חד פעמיים כגון העלאת המע"מ, חשמל ואלכוהול. מדד יוני צפוי לעלות ב-0.7% ומדד יולי ב-0.2%", נכתב עוד בסקירת 'הכשרה'.

בהתייחסו לשוק הנדל"ן המקומי, כתב אפרתי כי "במכירות דירות חדשות מסתמנת יציבות בחודש מרץ. יחד עם זאת, מספר המכירות ברבעון א' עלה ב- 2.5% לעומת הרבעון הקודם, זאת לאחר גידול של 5.1% ברבעון ד' וגידול של 4.8% ברבעון ג' 2012 . בסך הכול מסתמן ביקוש מוגבר לדירות חדשות אשר אינו תומך בשלב זה בירידת מחירי הדיור וע"כ גם הנושא הזה יעלה על שולחנה של הממשלה כחלק מתוכנית לצינון מחירי הדיור".

אפרתי מעריך כי מגמת העליות בוול סטריט אמורה להימשך והשוק האמריקאי יוביל השנה את העליות בשווקים ולכן "מומלץ להחזיק משקל משמעותי מתיק המניות דווקא בשוק האמריקאי".

עוד העריך אפרתי כי "בזמן הקרוב נראה התערבות מסיבית יותר של בנק ישראל בגזרת המט"ח, וזאת על מנת לשמור על שער חליפין דולר שקל מעל רמה של 3.5 שקלים לדולר".