יו"ר מגדל: "הפתרון של לפיד לטיפול בגירעון - לא מתאים"

כך אמר יו"ר חברת הביטוח מגדל, אהרון פוגל, בפאנל השנתי של מגדל שוקי הון ■ "כדי להעלות את הכנסות הממשלה, צריך לבטל פטורים", אמר והציע תוכנית משלו לטיפול בגירעון

"אם אנחנו רוצים שיהיה כאן יותר טוב - אסור להמשיך עם הגישה הכלכלית הנוכחית של ממשלת ישראל. מספרים לנו על גירעון, יחס חוב-תוצר ועוד מושגים שהפכו לקדושים, ומשכנעים אותנו שיהיה יותר גרוע. בפועל, זה פשוט: צריך להפחית הוצאות ולהגדיל הכנסות. הבעיה היא שהפתרון בו בחר שר האוצר לטיפול בגירעון, לא מתאים" - כך אמר היום אהרון פוגל, יו"ר קבוצת הביטוח מגדל ולשעבר מנכ"ל משרד האוצר, בפאנל השנתי של בית ההשקעות מגדל שוקי הון שנערך הבוקר בהרצליה.

"קיצוצים והעלאות מס רק יקטינו את הכנסות המדינה", הוסיף פוגל. "בהתחשב בשיעורי המס הגבוהים כיום, העלאת מסים רק תגדיל את כמות העלמות המס. כדי להעלות את הכנסות הממשלה צריך לבטל פטורים". הוא הציע תוכנית חלופית: קיצוץ מינימלי של כ-5 מיליארד שקל, לצד הבטחה שכל תוספת או הפחתה תבוא על חשבון סדרי עדיפויות או ביטול פטורים.

פוגל, שהודיע לפי שבוע על פרישתו מהקבוצה בספטמבר הקרוב, טען כי יש צורך במדיניות של צמיחה, אולם היא מעוכבת על ידי הרגולטורים. "הגורם העיקרי שמגביל את הצמיחה הוא הרגולציה. לכן, צריך לעצור אותה - עד לבחינה כוללת של כל התחומים שבהם היא גורמת יותר נזק מתועלת".

רונן טורם, מנכ"ל מגדל שוקי הון, הסכים עם הדברים וקרא לריכוז הסמכויות בידי 'רגולטור על' - מהלך שלו מתנגד בחריפות יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר. לדברי טורם, "צריך לרכז את הרגולציה תחת קורת גג אחת, להחליט על אג'נדה אחת מרכזית ולכוון אליה. שלושת הרגולטורים בישראל לא מתואמים ביניהם, כך שבפועל הגופים המפוקחים נמצאים תחת עומס כבד".

עוד הוא ציין, כי הרגולציה היא אחת הסיבות שמונעות מהבורסה בת"א מלמלא את תפקידה בפיתוח הכלכלה והמשק. "נוצר ארביטראז' רגולטורי בהשוואה לשווקים הזרים, וזאת הסיבה שהגופים המוסדיים מוציאים כספים לחו"ל", אמר טורם. "ב-2006 החברות הציבוריות גייסו בת"א 40 מיליארד שקל; ב-2012 הן גייסו רק 4 מיליארד - 10% מהסכום. זו תופעה מאוד מדאיגה והיא מבטאת היטב את הקושי של הבורסה לדחוף את המשק".

לקצר את המסחר, להפחית בדמגוגיה

בהמשך, התייחס טורם לפתרונות של הנהלת הבורסה לירידה במחזורי המסחר, ביניהן השקת אופציות שבועיות על מדד ת"א 25, שיחלו להיסחר מחר. "הרעיון של אופציות שבועיות הוא פשוט לא טוב", אמר. "הרציונל נכון מבחינת סטטיסטית, כי בפקיעה המחזורים גדלים, אבל בפועל הבורסה מכניסה מוצר מאוד ספקולטיבי שמגדיל את התנודתיות. לדעתי, גם אם הוא יגדיל את המחזורים, הוא עדיין מיותר".

יעקב וינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, התייחס לפתרון אחר של הבורסה: הארכת שעות המסחר. "לדעתי, במקום להאריך את המסחר בשעה צריך לקצר אותו, כדי שמנהלי ההשקעות יוכלו ללמוד ולקרוא על הנעשה בעולם ויעמיקו בהשקעותיהם", הציע.

במהלך הפאנל יצא פוגל נגד ועדת הריכוזיות. "השוק פתר בעצמו את בעיית הפירמידות והריכוזיות, ולא צריך חקיקה שגורמת ליותר נזק מתועלת. הממשלה יוצרת מצב של היצע - שלא בטוח שיהיה מי שיקנה אותו. יש כאן הרבה דמגוגיה, נטפלים למושגים כמו 'טייקון ו'ריכוזיות', רק שאף אחד לא מוצא לנכון לפרק את המושגים הללו ולבדוק מה עומד מאחוריהם.

"ברור שריכוזיות שפוגעת בצרכן דורשת טיפול, כמו שקרה בגופים הגדולים ושבגללם הצרכן משלם יותר, דוגמת הנמלים. חבל שבמצב הנוכחי, יזמים פוטנציאליים לא רוצים להיות פה ומעדיפים לצאת לחו"ל", סיכם פוגל.