קונסול הכבוד של טנזניה מביא חברת תאי גזע נוספת לבורסה

המשקיע העיקרי בסלקט, שמוזגה לשלד הבורסאי טי.אר.אף, הוא נוריאל קסביאן, לשעבר מפיק קלטות ילדים שהקים את הטלוויזיה הממלכתית בטנזניה

חברת תאי הגזע סלקט (Cellect) השלימה היום את עסקת המיזוג לשלד הבורסאי טי.אר.אף קפיטל (לשעבר טאגור קפיטל). בכך התחדשה הבורסה בחברת תאי גזע נוספת, לצד פלוריסטם, בונוס וקדימהסטם. קיומו של מו"מ לעסקה פורסם לראשונה ב"גלובס". בעקבות העסקה צפויה החברה לצאת מרשימת השימור.

טאגור, שהייתה בעבר חברת השקעות בנדל"ן ברומניה, נפגעה מהמשבר שהתרחש בשוק זה ומכרה אשתקד את פעילותה לקרן פטרון (התמורה שימשה לפדיון האג"ח של החברה). בין בעלי המניות בטאגור נמנו היזם עופר ליברזון, הכשרת הישוב וחבס השקעות.

בעקבות המיזוג הנוכחי קיבלו בעלי המניות של סלקט 85% ממניות החברה, ובעלי המניות הקודמים יחזיקו ב-15%. המיזוג בוצע על פי הערכת שווי של 25 מיליון דולר לפעילותה של סלקט. בחברה הושקעו עד היום כמה מאות אלפי דולרים, והמשקיע העיקרי בה הוא נוריאל צ'יריץ' קסביאן - מפיק מתחום המדיה, שעבד בעבר באולפני גולן גלובוס וברשות השידור והפיק את קלטת הילדים "כמו גדולים" של אריק אינשטיין.

בשנים האחרונות פעיל קסביאן במדינה האפריקנית טנזניה, שם הוא הקים את הטלוויזיה הממלכתית הטנזנית, ואף שימש קונסול כבוד של טנזניה בישראל במשך שלוש שנים. כעת, לאחר השלמת העסקה, קסביאן מחזיק ב-29% ממניות טי.אר.אף; מנכ"ל החברה, ד"ר שי ירקוני, מחזיק 25%; והמדען הראשי, ד"ר נדיר אשכנזי, מחזיק ב-26%.

מוצר מקדים לטיפול בתאי גזע

סלקט, שאינה רושמת מכירות עדיין, מגדירה את עצמה כ"מוצר משלים לכל חברה שעוסקת בתחום תאי הגזע". מוצריה מאפשרים הפרדה יעילה של תאי גזע שמופקים מהגוף מתאים אחרים, שמופקים יחד איתם (לא בכוונה). ההפרדה נחוצה, שכן אחרת, אם משתילים עם תאי הגזע יותר מדי תאים של המערכת החיסונית, עלולה להיווצר תגובה חיסונית בגוף. נזכיר כי חברת פלוריסטם נאלצה באחרונה להקפיא ניסוי גדול, בעקבות חשש שחולה אחת בלבד הגיבה בתגובה חיסונית שלילית לטיפול (אם כי לא ידוע ממה נבעה התגובה במקרה הזה.

"כיום מפרידים את התאים על בסיס גודל, צורה או משקל, אבל כך מפספסים חלק מתאי הגזע, ושולפים תאים אחרים בטעות", אומר ירקוני, "הרעיון הייחודי של המדען הראשי שלנו, נדיר אשכנזי, היה כי ניתן להפריד בין תאי גזע לבין תאים אחרים, לא על פי הצורה אלא על פי התפקיד שלהם".

החברה מייעדת את המוצרים שלה לשני שווקים. היא יכולה למכור אותם לכל חברה שעוסקת במחקר ופיתוח של תאי גזע, כדי שתוכל להפריד תאים ולהשיג דגימה נקייה יותר לפני תחילת העבודה. לשימוש זה אין צורך באישורים רגולטוריים דוגמת אישור FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב), אולם סלקט תצטרך להראות לחברות הללו כי המוצר יעיל ובטוח לשימוש.

שוק נוסף הוא שוק הטיפול בחולי סרטן הדם. השתלת תאי גזע היא טיפול נפוץ בחולים הללו, אך תגובה חיסונית אצלם אינה נדירה, והיא מסוכנת ואף קטלנית. החברה כבר ביצעה מספר ניסויים בבעלי חיים בהתוויה זו, והם הסתיימו בהצלחה.

סלקט מאמינה כי תוכל להגיע לניסויים קליניים בתחום זה בהשקעה של 1.5 מיליון דולר, ושכבר ב-2017 עשוי המוצר להגיע לשוק, שכן היא מעריכה כי ה-FDA תגדיר אותו כמכשור רפואי. עם זאת, ידוע כי הרשות יכולה להחמיר לפתע בדרישותיה בעיקר בתחום חלוצי כמו תאי גזע, כפי שקרה אתמול לחברת גמידה סל .

מניית טי אר
 מניית טי אר