ליצמן: לפיד מטיף לי שלא למדתי ועשיתי צבא - אז גם הוא לא

את הדברים אמר סגן שר הבריאות לשעבר במהלך הכנס השנתי של עיתון "המודיע" ■ מנכ"ל המועצה לשלום הילד: "הקיצוץ בקצבאות הילדים נובע משנאה לחרדים וערבים"

"יאיר לפיד מטיף לי שלא למד ליבה ולא עשיתי צבא. הוא גם לא למד ליבה וגם לא עשה צבא כי להיות כתב בגלי צה"ל זה לא להיות חייל. הוא שר האוצר ולא מבין דבר בכלכלה", כך אמר ח''כ וסגן שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן (יהדות התורה) בכנס השנתי של העיתון "המודיע".

"נתניהו כבר עשה קיצוץ בקצבאות הילדים. סלחנו לו. הוא טען שאין לו ברירה. נתניהו קרא לי ולגפני לפגישה אחרי שסירבנו לענות לו בטלפון. שאלנו אותו: איך אתה עומד בצד ונותן לשר האוצר להגיד שבמשך 30 שנה שדדנו את הקופה? הרי, אתה היית ראש הממשלה וגם שר האוצר. על זה לא נסלח לו. אם מישהו חושב שנכנס באיזושהי קונסטלציה לממשלה שלו - אז, זהו שלא. הוא יצטרך לתקן את כל הדברים שהוא עושה לנו", אמר ליצמן.

קדמן: הקיצוץ בקצבת הילדים נובע משנאה לחרדים וערבים

"הקיצוץ הנוכחי בקצבאות הילדים בנוי כולו על שנאה. שנאה לחרדים, לערבים ולמשפחות ברוכות ילידם, שנאה למוסד הביטוח הלאומי, שנאה לתפיסה של קצבאות בזכות", כך תקף יצחק קדמן, מנכ''ל המועצה לשלום הילד בכנס. "שנאה היא בת הזוג של השקרים ושל הבורות. עושים מניפולציה ומוכרים לציבור שיש בפניו שתי אפשרויות: או לעבוד או לקבל קצבאות. העובדה הראשונה היא כי רוב המשפחות שמקבלות קצבאות, הן משפחות עובדות. הנסיון להסית את הציבור ולהציג את הדיכוטומיה הזו, היא שקר מוחלט. אמרתי לנציג האוצר: אם קיצוץ קצבאות מעודד עבודה, תצהיר עכשיו כי לכל אבא עובד לא יקצצו את הקצבה, כי הרי אתה לא צריך לעודד את העבודה בקרב אנשים עובדים. הוא לא הסכים, כמובן".

קדמן טען כי יש הסתה נגד קצבאות הילדים במדינה וכי הקצבה המשולמת להורים בישראל הינה מהנמוכות ביותר בעולם המערבי. "קצבאות הילדים בישראל הן מהנמוכות ביותר בעולם המערבי. כאילו שניתן לגדל ילד בישראל של היום עם 175 שקלים. יש כאלו שגם רומזים שהכסף הולך לממן עראק להורים. זו הסתה לשמה. מדובר בסיוע להורים. זה לא קצבה לעניים בלבד., אלא לכלל האוכלוסיה שיש לה ילדים. אני שונא להתייחס לילידם כאל משאב עתידי אבל לעיתיך אין מנוס מלדבר רק במונחים כלכליים".

קדמן הציע להעלות את קצבת הילידם ל-350 שקלים ולהטיל מס הכנסה על הקצבה כך שאלו שלא מגיעים לסף המס יקבלו את מלוא הסכום ואילו העשירים יותר, יקבלו פחות. כאשר 175 שקלים יינתנו להורים, והשאר, יופקד לקרן שיפתח בגיל בגרות כדי שיתחיל חיים טובים יותר.

מור יוסף: "האוכלוסיה החרדית כן עובדת"

"ביטוח חברתי מסתיים תמיד בקצבאות. אנו גובים לפי יכולתו ונותנים לפי מצבנו. יש למעשה 4 קצבאות: דמי ילדה, ילד מקבל קצבת ילדים, פורש מקבל קצבת זקנה ועבור כל מת משלמים דמי קבורה. זה החוזה בין האזרח לבין הביטוח הלאומי. אנו מקפידים שלא יגעו בהסכם הזה. אחרת, יש בעיה", כך אמר שלמה מור יוסף בכנס. בהקדמת דבריו, סבר עורך המודיע, מתתיהו טננבוים כי ילד חייב לקבל קצבה כי זו חובתה של המדינה לדואג לו, גם "אם הוריו אינם משתכרים" עד שיגיע לגיל בגרות.

"לחברות הביטוח יש מטרה ברורה: לתת לבעלי המניות רווח. לביטוח יש חשיבות. לביטוח הלאומי, יש בעלי מניות: האזרחים. ביטוח לאומי אינו יכול לבוא ולומר לאזרח: יש קיצוצים, לא אושר תקציב וכו. לכן, אנו לא עובדים עם תקציב אלא עובדים עם זכויות. אני חייב לשלם, ובזמן, את מה שמגיע", אמר מור יוסף.

"האוצר רושם את כל המהלכים ורושם לצד כמה זה יחסוך ולבסוף כותב : מצאנו 4 מיליארד שקלים לכיסוי הגירעון. אנו רושמים ומרכזים טור נוסף: החברתי. כי לכל דבר יש השלכות חברתיות. אנו מוסיפים את המימד הזה. לכל צעד יש השלכה על כמות הילידם שנכנסים לקו העוני, איך כל מהלך ישפיע על אי השוויון, איך זה ישפיע על בעלי הכנסות הגבוהות לעומת הנמוכות", המשיך מור יוסף.

בדבריו התייחס מור יוסף לקיצוצים הצפויים בתקציב ולקיצוץ בקצבאות הילדים. "התוכנית הכלכלית נמצאת בדיון בכנסת, שאיננה כנסת של "כן, כן,כן". יש בה שיח ויש לה יכולת להשפיע ונקווה שתשפיע ותביא לידי ביטוי את כל המימדים החברתיים. זה לא אומר שיהיה קל אבל זה כן אומר שניתן לתקן בסכין יפני דברים שמנסים לתקן בגרזן. קצבאות הילדים איבדו את משמעותן. כאשר הציעו לקצץ בקצבאות הילדים, זה היה במקום נקודות זיכוי שעלותה 450 שקלים. עכשיו רוצים לתת 149 שקלים - אז מה השיטה? - פשוט לשחוק את הקצבאות עד שיהפכו ללא רלוונטים".

"שמעתי אנשים שאומרים שילידם זה נטל. הילדים הם נכס למדינה. התפקיד של המדינה לעזור להורים לגדל ילדים. אז יש אומרים שזה אחראיות של ההורים. אבל המדינה משקיע בחינוך לילדים, לצהרניים לילדים. אז המדינה כן משקיע לילדים. זה המהות של קצבאות ילידם", המשיך מור יוסף. "קצבאות הילדים לא הומצאו על ידי החרדים. הן קיימות בכל המדינות. יש קצבאות בכל מדינה של אירופה. זה לא המצאה של קבוצה כדי להטיב עם עצמה. מי שמציג את זה כך טועה ומטעה".

בהמשך דבריו התייחס מור יוסף לטענה כי החרדים במדינה לא עובדים ואמר כי זה לא נכון. "אני מסכים כי פתרון לעוני זו דרך העבודה. קצבה היא כלי קצר טווח ועדין משאיר את העוני במשפחה, זה ברור וידוע. האוכלוסייה החרדית כן עובדת . זו הטייה להציג את האוכלוסייה החרדית כלא עובדת".