משרד התקשורת: מתקשים לקבוע מחירים בשוק סיטונאי

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה אמר סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת כי יש קושי בקביעת המחיר של התשתיות של בזק והוט ■ השר גלעד ארדן ניסה לתקן את הרושם שנוצר: ברגע שיהיה שוק סיטונאי יתאפשר מיזוג בזק-yes

"אנחנו מתקשים לקבוע את המחיר של תשתיות בזק והוט, ולעתים אנחנו נוקטים בפרקטיקות שרירותיות על מנת להגיע למחיר", כך הודה היום הרן לבאות, סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת, בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא השוק הסיטונאי (שוק שבו פרטנר וסלקום יוכלו לרכוש תשתיות מבזק והוט במחירים מפוקחים - ג.פ.)והתחרות בתקשורת הקווית.

בעקבות דבריו, ביקש שר התקשורת גלעד ארדן לתקן את הרושם שעלה מדבריו של לבאות והוא ניסה להסביר מניין נובע הקושי ואיך המשרד מנסה על ידי השוואות בינלאומיות להגיע למחיר הנכון. ארדן השיב שהמשרד לקח חברה בינלאומית שעושה עבודה השוואתית וגם בדיקת עלויות, אך אמר שלא תמיד ניתן להעריך במדויק את העלויות של החברות בגלל קשיים אובייקטיביים.

לאחר מכן ניסה הרן לתקן את הרושם של דבריו וניסה להסביר שהוא עורך השוואות מול חברות בינלאומיות באותן סדרי גודל וכי המשרד "מקבל החלטה שהיא סבירה". יו"ר הוועדה פרופסור אבישי ברוורמן עודד את לבאות ואמר לו שלא מצפים ממנו להיות האורקל שמצליח לחזות את המחירים בצורה מדויקת.

בדיון הציגו אנשי משרד התקשורת את מצב התחרות בשוק, וכלפיהם נשמעת ביקורת על התארכות התהליכים בהסדרת השוק. בהמשך הדיון ניסה ארדן להסביר מדוע הוא צריך כלים נוספים על מנת לפקח על מחירי התשתיות של בזק והוט בהיותן דואופול. הוא הדגיש כי המשרד חושש ממצב שבו שתי חברות התשתיות ינקטו בפרקטיקות בלתי תחרותיות אך בזמן שהמשרד יבדוק האם הן אכן הגישה שנקטו מהווה פרקטיקה אנטי תחרותית - מה שיקרה שהן ימוטטו את מתחרותיהן שמשתמשות בתשתיות הקוויות של בזק והוט.

בדיון התנהל ויכוח בין ח"כ אריאל אטיאס לאנשי משרד התקשורת לאחר שהוסיף כי משך הזמן שבו יצטרך משרד התקשורת לבדוק את המבצעים של בזק והוט לא מוגדר. לדבריו, הרגולטור עובד לאט וגם תהליך קצר של שבועות ספורים בסוף נגמר רק אחרי חצי שנה או שנה.

הוא הציע לאפשר לחברות לצאת במבצעים, ולתת למשרד סמכות לעצור אותם אם מתברר בדיעבד שהם פוגעים בתחרות ואף לקנוס את החברות במקרה כזה. כמו כן דרש ח"כ אטיאס כי המשרד יציג לוועדה את ההצעה במלואה, ובכלל זה את המחיר ואת משך הזמן שהחברות יצטרכו להגיש את המבצעים לאישור מראש.

בזק והוט התקוממו נגד ההצעה וכנ"ל גם משרד התקשורת שטען שהכוונה שלו היא לא למנוע תחרות מצד בזק והוט, אלא הוא רוצה לאפשר להם את מקסימום מרחב הפעולה בתנאי שהן לא נוקטות בפרקטיקות אנטי תחרותיות ולכן הוא מוכן להסתפק בכך שהחברות יידרשו ליידע את המשרד לפני שהן יוצאות במהלך כלשהו ורק במידה ובבדיקה שתיערך לא יותר מאשר שבועיים, יוכל המשרד למנוע את המבצע.

ארדן מבקש לאשר למשרד ולו סמכות להתערב במחירי התשתיות ולקבוע אותן על בסיס של נקודות ייחוס שיקחו בחשבון את העלויות של בזק והוט אך גם תוך כדי השוואות לעולם ולנקודות ייחוס אחרות שהמשרד יקבע ולפיהן יקשה על החברות לפגוע בתחרות.