סינדי קרופורד: "מקניטים אותי שאני משקיעה כמו זקנה"

קרופורד ונגן הסקסופון קני ג'י מגלים את סודות הניהול הפיננסי של הונם ■ קרופורד: "להפסיד מהשקעה יפגע בי יותר מאשר לא לעשות כסף"

דוגמנית העל סינדי קרופורד אוהבת מניות - אבל רק כל עוד היא יכולה לישון טוב בלילה. נגן הסקסופון קני ג'י בוחר בעצמו את המניות שלו ובודק את מצבן מדי יום כשהוא נעזר במומחה השקעות כדי לא להיקלע לצרות.

מרבית המפורסמים נוקטים גישה שמרנית בכל הנוגע להשקעות, מכיוון שהם מודעים לכך שאין להם הכנסה קבועה ויציבה. כך מספר טוד מורגן מחברת ניהול הנכסים בל אייר אינווסטמנט אדוויסורס, ששווי הנכסים בניהולה מגיע ל-6.5 מיליארד דולר. חמישית מסכום זה באה מאנשי תעשיית הבידור.

קרופורד וקני ג'י, שמצבם הפיננסי מאפשר להם לעמוד בתנאי הסף בסך 20 מיליון דולר של בל אייר, שוחחו לאחרונה על פילוסופיית ההשקעות שלהם בבית הנופש של מורגן במליבו. ראיון זה, של שני ידידים ותיקים, היה רצוף התלוצצויות קלילות על חופשות והתכנסויות משפחתיות. שניהם הודו כי למדו שההון - בדומה לתהילה שמניבה את ההון הזה - הוא מוצר מתכלה.

קני ג'י בן ה-57 מכר יותר מ-70 מיליון אלבומים. ארסנל ההשקעות שלו כולל תואר בהנהלת חשבונות. "כשהכסף נכנס בקצב רצחני, קל לתת למישהו סכום X כדי להקים עסק", אמר קני. "בגלל שאתה חושב: 'בלאו הכי אני אעשה עוד סכום כזה בשבוע הבא'. אבל כשהכסף נכנס בקצב הרבה יותר איטי, אתה חייב לחשוב טוב טוב על משהו".

כוכבים מתרסקים

רשימת הכוכבים העשירים שהתרסקו פיננסית כוללת את ג'קי קוגן בימיה הראשונים של הוליווד ואת דבי ריינולדס שזכתה לפופולריות עצומה בשנות החמישים. לאחרונה איבד ניקולס קייג' את בית הפאר שלו בבל אייר, שעוקל בעקבות מסע רכישות חסר מעצורים שכלל טירות בבריטניה ובגרמניה.

לקוחות ששוכרים את שירותיה של בל אייר נמשכים אליה בדרך כלל בשל המוניטין שלה כמשמרת עושר אישי, לדברי מורגן.

"אני לא אחת שלוקחת סיכונים גדולים", אמרה קרופורד בת ה-47. "להפסיד מהשקעה יפגע בי יותר מאשר לא לעשות כסף. תמיד מקניטים אותי שאני משקיעה כמו גברת זקנה, אבל אזור הנוחות שלי הוא בדיוק כזה".

המשבר הפיננסי של 2008 פגע בקני ג'י, על אף ששיעור נכסי לקוחות בל אייר שהושקעו באג"ח היה גבוה משיעור הנכסים שהושקעו במניות. אך קני הוסיף כי הצליח להימנע ממעידות באמצעות שימוש בשירותיהם של מנהלי נכסים עם רקורד של שקיפות. הוא שמר בצד כסף למניות שאחריהן הוא עוקב זה שנים, וכן לנדל"ן. הוא סירב לנקוב בגובה הסכומים.

השקעות אלה כוללות אחזקה ותיקה בסטארבקס, שאותה רכש קני לפני שפגש במורגן. שווי המניה עלה פי 87 מאז הונפקה רשת בתי הקפה בבורסה ב-1992, ופירושו של דבר הוא 24% בשנה, על פי נתוני בלומברג.

קני מספר שהחלטת ההשקעה שלו הייתה מבוססת כמעט לחלוטין על הרושם הראשון שיצר אצלו הווארד שולץ. דוד שלו שהשקיע ברשת, שהייתה עדיין בחיתוליה והפעילה חצי תריסר סניפים באזור סיאטל, ארגן את ההיכרות בין השניים ב-1987. שולץ לקח את קני לסיור במפעל לקליית קפה בקרבת סיאטל. למקום היה ריח טוב. שף שמתמחה בהכנת קפה הכין להם קפה, ושולץ נטף כריזמה. "חשבתי לעצמי: הווארד שולץ - הוא בחור נהדר", סיפר קני. "אז כתבתי לו צ'ק".

קני סירב לנקוב בסכום הצ'ק, והיום הוא מתנהל באופן הרבה יותר זהיר גם בהשקעות שהוא מבצע בעצמו. המוזיקאי, בוגר אוניברסיטת וושינגטון, בודק כמה פעמים ביום את שערי המניות, כולל מניית סטארבקס, חברת כריית הפחם וולטר אנרג'י ויצרנית הכימיקלים פוטאש קורפ של ססקצ'ואן, כדי לאמוד נקודות שיא ושפל היסטוריות. הוא משתמש בידע זה כדי להחליט מתי למכור ולקנות.

"אנחנו מוודאים שיהיה לה נוח"

בל אייר נוהגת מאז ומתמיד לבנות למפורסמים תיקי השקעות שכוללים מזומנים ואג"ח בעלות סיכון נמוך, וזאת על בסיס "מכסת השינה הטובה" שלהם, לדברי מורגן, מנהל בכיר בחברה. כשמדובר במשקיעים חששניים כמו קרופורד, מגדיל מורגן את שיעור ני"ע בעלי ההכנסה הקבועה.

"המכסה של קני שונה מאוד משל סינדי", אמר מורגן. "הוא אוהב להיות מעורב בעצמו. סינדי מעדיפה להיות הרבה יותר שמרנית. אנחנו יושבים ביחד כל רבעון. אנחנו מוודאים שיהיה לה נוח".

קרופורד מייחסת את גישתה לילדותה בדקלב, אילינוי. אמה שילמה חשבונות וקנתה מצרכים במזומנים, שאותם היא חילקה לסכומים נפרדים בתיק "אקורדיון" בעל מדורים רבים. קרופורד קיבלה את הצ'ק השמן הראשון שלה כשעדיין הייתה סטודנטית נטולת מומחיות פיננסית: 10 אלף דולר תמורת עבודת דוגמנות ביפן. בעצת הוריה, היא קנתה מטילי כסף.

"זה היה כל כך מדהים", סיפרה קרופורד, שזכתה בזמנו במלגה ללימודי הנדסה כימית באוניברסיטת נורת'ווסטרן לפני שהפכה לדוגמנית במשרה מלאה. "כשהתחלתי לעשות כסף אמיתי, חשבתי: 'אני צריכה שמישהו ידאג לי בתחום העסקי".

עם תום קריירת הדוגמנות שלה חיפשה קרופורד עסקאות חסות ארוכות טווח. הבעלות המשותפת שלה בחברת מוצרי הטיפוח לעור, מינינגפול ביוטי, שחררה אותה מעבודת הדוגמנות המפרכת. היא מקפידה לשמור חלק גדול מהונה בנפרד מהמיזמים האישיים שלה. קרופורד ממשיכה להחזיק בשניים-שלושה מטילי כסף, ששוויים הנוכחי עומד על 24 דולר לאונקיה, לעומת 6.50 דולר לאונקיה באמצע שנות השמונים כשרכשה אותם. "יש להם ערך נוסטלגי עבורי", אמרה קרופורד.