דנקנר מתחייב להזרים עוד 800 מ' ש' - אך לא אומר מאיפה

המתווה החדש של דנקנר מפורסם ימים ספורים לאחר שאלשטיין נסוג מהשקעתו בחברה ■ אי.די.בי: הכסף יועבר ב-3 תשלומים, הנושים יקבלו עוד 175 מ' ש' מקופת אי.די.בי ו-54% ממניות אי.די.בי פתוח

עם הגב לקיר, ללא שותפו איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין, הגיש היום נוחי דנקנר, בעל השליטה (בינתיים) באי.די.בי, את המתווה שלו להסדר החוב בחברה. דנקנר הגיש את המתווה, במקביל למתווים שהגישו נושיו השונים של הקונצרן - הבנקים ומחזיקי האג"ח. מדובר בהבטחה להזרמת הון משמעותית, אך כלל לא ברור מאילו משקיעים יגייס דנקנר את הכסף לאחר הסתלקותו של אלשטיין.

לפי המתווה החדש של דנקנר יקבלו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות 175 מיליון שקל (המזומן בקופה) ובנוסף יוזרמו לחברה כ-800 מיליון שקל: 500 מיליון שקל ביום ההסדר, 200 מיליון שקל עד סוף דצמבר, ועוד 100 מיליון שקל עד סוף מארס 2014.

כאמור, דנקנר לא מפרט מהיכן יגייס את הסכומים הללו. במתווה מצוין כי לאחר הזרמת כל הסכום, שעומד כאמור על 800 מיליון שקל, יקבלו נושי אי.די.בי אחזקות כ-54% מהונה המונפק של החברה הבת אי.די.בי פתוח (בה מרוכזים הנכסים התפעוליים של הקונצרן). כלומר, על פי המתווה, דנקנר נשאר בעל השליטה בחברה לפחות עד 2014. המתווה של דנקנר כולל גם פטור מתביעות אישיות לבעלי המניות ולנושאי משרה בחברה.

בהודעה שפרסמה היום החברה נכתב כי "מתכונת זו מבטיחה חיזוק משמעותי של אי.די.בי פתוח (יחד עם הפעולות האינטנסיביות הננקטות למימוש החזקותיה בכלל ביטוח) וכי מחזיקי אג"ח אי.די.בי פתוח לא ינשלו את נושי אי.די.בי אחזקות מנכסיהם". בכך, היא מתייחסת ברמיזה למתווה "ברית המוסדיים", אותו הגישו נציגויות האג"ח של אי.די.בי אחזקות ופתוח לביהמ"ש במאי האחרון, שעיקרו הוא נטילת השליטה בחברה על ידם.

מנציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח נמסר היום בתגובה כי "דנקנר ממשיך לספר לציבור הנושים, כי 'הצ'ק בדואר', כשהוא יודע שאין המחאה ואין מעטפה. לצערנו, דנקנר אינו מפנים את הנזק שכבר הסב לציבור הרחב, ומוסיף לקנות זמן על חשבון הציבור. אנו שבים ודורשים מהחברה להקים צוות נפרד ובלתי תלוי בבעל השליטה, על מנת לגייס הון חלופי לחברה. טובת החברה מחייבת את דנקנר, שעסוק רק בשרידותו האישית, להניח למנהלים רציניים ואחראיים לעסוק בדרכים להצלת החברה".

בנוסף למתווה של אי.די.בי צפוי שופט ביהמ"ש המחוזי, איתן אורנשטיין, לקבל בהמשך היום לפחות עוד ארבעה מתווים נוספים. את הראשון מביניהם הוא כבר מכיר: מדובר במתווה "ברית המוסדיים", אותו צפויות להציג נציגויות האג"ח של אי.די.בי אחזקות ופתוח. כל אחת מהן תגיש בנוסף גם מתווה נפרד.

המתווה הנפרד של מחזיקי אג"ח אחזקות הוא זה שעליו הם הצביעו ביום רביעי האחרון. לפי המתווה הזה, ייקחו מחזיקי האג"ח את השליטה בחברה וימכרו את נכסיה - מניות אי.די.בי פתוח - למשקיע חיצוני, או יחלקו את הנכסים בין הנושים.

המתווה שתציג נציגות אי.די.בי פתוח יהיה ככל הנראה מתווה למקרה בו מחזיקי אג"ח אחזקות לא ישתפו עמם פעולה. לפי המתווה הזה ימחקו המחזיקים כ-1.6 מיליארד שקל מהחוב בתמורה ל-100% ממניות אי.די.בי פתוח.

המתווה האחרון שייך לבנקים שבינתיים מעדיפים שלא ללכלך את הידיים, ולהביט מהצד על ההתפתחויות האחרונות. ככל הנראה, לפי המתווה שהם יגישו תינתן פריסה של 18 חודשים לחוב של אי.די.בי פתוח, כאשר דנקנר נותר בעל השליטה בה. תמורת הדחייה יקבלו הבנקים פיצוי ריבית ומניות.

"בזבזנו שנה על אלשטיין"

שוק ההון התעורר בסוף השבוע למציאות חדשה, שאינה כוללת עוד את המשקיע הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין, מי שהורגלנו לראותו כאביר הלבן שיציל את דנקנר (ראו מסגרת). בעוד הלחץ על דנקנר גובר, והוא נמצא במרוץ למציאת משקיע במקומו של אלשטיין, מחזיקי האג"ח בחברה האם ובחברה הבת, ממשיכים לקדם את המאבק להעברת השליטה לידיהם.

"אנחנו לא באמת יודעים למה אלשטיין עזב, אבל זה קרה, וזו העובדה שעומדת מולנו עכשיו", אמר היום ל"גלובס" יואב ערמוני, מנכ"ל קרן הפנסיה גילעד, ומי שמוביל יחד עם בית ההשקעות אקסלנס את נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות. "תפקידנו בעת הזו היא לקדם את המתווים החלופיים שהכנו מראש, ושאותם נגיש לביהמ"ש", הוא מוסיף כשהוא מתכוון למתווה "ברית המוסדיים".

גם בנציגות החברה הבת, התייחסו היום לסיטואציה החדשה שנוצרה. "שנה שלמה בזבזנו על אלשטיין, הקונצרן הזה נמצא במצב של חדלות פירעון. אני מצפה שכלל הנושים בחברה, ובראשם המוסדיים, יתאחדו, ויביאו בטווח המיידי פתרון כולל להבראת החברה", אמרה היום ל"גלובס" לילך גבע-הראל, סמנכ"לית בכירה, ויועצת משפטית ראשית בבית ההשקעות פסגות, שמוביל יחד הפניקס וקרן יורק, את נציגות פתוח. "אי אפשר להמשיך ולחכות ולצפות מהמוסדיים להקפיא את המצב הנוכחי, כי עכשיו לא רק שלא משלמים כסף באי.די.בי אחזקות (מדצמבר 2012, א' פ'), אלא גם באי.די.בי פתוח נעצרו התשלומים לנושים בהוראת ביהמ"ש".

- אבל גם לכם כמוסדיים שקנו את האג"ח האלה יש אשמה במצב הזה. אתם נתתם לדנקנר את הכסף.

"זו לא החברה הראשונה או האחרונה שנקלעה לקשיים. בפסגות אנחנו מנהלים 173 מיליארד שקל, מתוכם רק 93 מיליון שקל באי.די.בי. לא תמיד השקעות מצליחות, אבל בסופו של יום אנחנו נבחנים על התשואה".

ומה אומרים כעת בנציגויות על מעמדו של אלשטיין? "הוא משקיע שיתקבל בדלתות פתוחות", אומר ערמוני מנציגות אחזקות. "יש לו מספר יתרונות, הוא מכיר את החברה כבר, ועבר בדיקות של הרגולטור בשל השליטה של אי.די.בי פתוח בכלל ביטוח. מבחינתנו הוא יכול לחזור בו מהחלטתו ולהשקיע בחברה, שכן הוא יהיה משוחרר מסוגיית השליטה."

"נקבל כל משקיע, לא משנה איך קוראים לו, כולל אלשטיין", מוסיפה גבע-הראל, "שיוכיח שהוא יכול לשים כסף אמיתי בחברה. אנחנו לא רוצים לראות מסיבות עיתונאים או הבטחות בצורת ידיעות בתקשורת, אלא כסף אמיתי".

"תנאים של שוק אפור"

מאז הודיע אלשטיין בסוף השבוע כי הוא יוצא מהמשחק, החל דנקנר לפעול במרץ על מנת לגייס משקיע אחר במקומו. כפי שפורסם ב"גלובס", אנשי אי.די.בי כבר פנו לנציגי קרן KKR בנוגע להלוואה לגביה ניהלו דין ודברים לפני כחודשיים. על פי ההצעה, KKR תעמיד יחד עם פרודנס הולידנג (בחלקים שווים) הלוואה של 400 מיליון דולר (כ-1.45 מיליארד שקל) לאי.די.בי פתוח, למשך שש שנים ובריבית שנתית של ליבור פלוס 9.5%. תנאי ההלוואה כוללים גם שיעבוד על מניות החברות העיקריות בקונצרן - כלל ביטוח (שלפי החלטת ביהמ"ש צריכה להימכר עד ה-22 באוגוסט), שופרסל וסלקום.

בנוסף, דרשו הקרנות אופציה למימוש 15% ממניות אי.די.בי פתוח ללא תמורה, שינוי מהותי של הממשל התאגידי בקונצרן ומעורבות ניהולית בחברה, שעיקרה כניסה של אנשי הקרנות לחברה ועבודה צמודה עם הנהלת אי.די.בי, במטרה להשביח את שווי נכסיה.

- האם ההלוואה שהעמידה KKR רלוונטית מבחינתכם?

ערמוני: "התנאים שהעמידה הקרן להלוואה גובלים בשוק אפור, ואני לא חושב שאנחנו נמצאים שם. זו תהיה טעות ללכת בכיוון הזה".

גבע-הראל: "מדובר בהלוואה, במה היא תעזור למינוף של החברה, איך היא תבריא אותה? איך אפשר לקחת הלוואה ולשעבד נכסים כשהחברה חדלת פרעון, ומדוע שהקרן תקבל עדיפות על פני נושים אחרים?".

חידת אלשטיין: מדוע התקפל האביר הלבן של דנקנר

זו הייתה ללא ספק אחת הכהונות הקצרות בהיסטוריה של בעל תפקיד בכיר בחברה ציבורית. ארבעה ימים בלבד לאחר שמונה לסגן יו"ר אי.די.בי פתוח, הודיעה הבוקר החברה כי איש העסקים הארגנטינאי, אדוארדו אלשטיין, החליט להתפטר מתפקידו.

התפטרותו של אלשטיין - האביר הלבן שכספו אמור היה לאפשר לנוחי דנקנר להמשיך ולשלוט באי.די.בי - נמסרה למחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות על ידי דנקנר עצמו ביום חמישי בלילה, לאחר פיצוץ במגעים שהתנהלו במשך היום בין החברה לנושיה. עוד קודם לכן פורסמו תוצאות ההצבעה של מחזיקי האג"ח, מהן עלה כי מעל 90% מהם תומכים בהצעה לקחת מידיו של דנקנר את השליטה בחברה ולמכור את נכסיה (מניות אי.די.בי פתוח).

ועם זאת, גם היום נותרו סימני שאלה לגבי הסיבה שהניעה את אלשטיין לסגת מהשקעה נוספת של 75 מיליון דולר באי.די.בי (לאחר שכבר השקיע אשתקד סכום של 25 מיליון דולר בחברה האם, גנדן - סכום שמבחינתו יורד כעת לטמיון). ככל הנראה, מדובר בשילוב של מספר גורמים, אישיים ועסקיים, שחברו יחד. אלשטיין, שמלכתחילה נראתה השקעתו בגנדן עתירת החובות כחסרת היגיון כלכלי (המתווך בינו לבין דנקנר היה הרב יאשיהו פינטו) הבין בימים האחרונים כי גם 100 מיליון דולר אינם סכום שדי בו כדי להוציא את אי.די.בי מהבוץ העמוק בו היא נמצאת - המורכב מחובות של כ-8 מיליארד שקל לנושים - וספק אם ברשותו את הסכום הנדרש לכך. בנוסף, ככל הידוע, בתמורה להזרמת כספים נוספת דרש אלשטיין פוזיציית שליטה באי.די.בי, דרישה שלה התנגד דנקנר נחרצות.

מנגד, גורמים המקורבים למגעים על הסדר החוב ציינו כי יועציו של אלשטיין הסתייגו מההשקעה באי.די.בי, והם שלחצו עליו שלא להשלימה. לכך מתווספת ההערכה לפיה אלשטיין לא צפה את האמוציות וההתנגדות החריפה, משפטית ותקשורתית, שהגיעה מכיוונם של מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות ופתוח, וככל הנראה נרתע משותפות עתידית עימם.

המתווים השונים
 המתווים השונים