שוק המט"ח: הדולר היציג עלה ב-0.43%, האירו התחזק

הדולר היציג נקבע על 3.66 שקלים ■ בנק ישראל פרסם היום את הפרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה

השקל נחלש היום (ב') במסחר במט"ח, כאשר הדולר היציג רשם עלייה של כ-0.4% ל-3.661 שקלים בעוד האירו התחזק קלות ל-4.7 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.285 דולרים לאירו.

בנק ישראל פרסם היום את הפרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה. רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין בתגובה כי בדיווח לציבור על הדיונים המוניטאריים לשם החלטת הריבית לחודש יולי 2013, נתן בנק ישראל להבין כי הרוח אינה מנשבת לכיוון עוד ירידת ריבית: הפעילות הכלכלית בהאטה, אך הורדות הריבית האחרונות נותנות לה מענה; האינפלציה נמוכה, אך עד מהרה תשוב לאמצע היעד ולהערכתנו תעלה עוד בהמשך; המדיניות התקציבית חיובית, אך טרם ניתן לברך על המוגמר; מחירי הדירות ירדו בחודש שעבר, אך הקצב השנתי עדיין גבוה ולא ניתן לבשר על תפנית; השקל תוסף, אך עליית התשואות לפדיון בחו"ל מצטרפת לכוחות שירסנו את התהליך.

לדעתנו, אומר מנחם, גורמים אלו (ואחרים) כלל לא תומכים בהמשך ירידת ריבית; למעשה, הם מכשירים את הקרקע לבנק ישראל לבחון עלייה שלה לקראת סוף השנה. עם זאת, שוק ההון המקומי יגיב חד ומהר אם יעריך כי בנק ישראל אכן מהרהר בכך (כפי שקורה בארצות הברית). לכן, התנהלות בנק ישראל בעידן פרנקל תצטרך להיות זהירה במיוחד.

בנק ישראל פרסם אתמול כי רכש 1.44 מיליארד דולר בחודש יוני, החודש האחרון בו כיהן סטנלי פישר כנגיד הבנק. מתוך הסכום האמור, 240 מיליון דולר נרכשו במסגרת תוכנית רכישות המט"ח הקבועה שנועדה לקזז את ההשפעה מהפקת גז בישראל על שער החליפין.

כך, בסוף יוני עמדו יתרות המט"ח של ישראל על 78.22 מיליארד דולר, עלייה של 570 מיליון דולר בהשוואה לסוף מאי. השיא ביתרות המט"ח נרשם בינואר - 78.413 מיליארד דולר.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "לאחר שבוע של דשדוש, הדולר- שקל הצליח לנעול ביום ו' האחרון בדיוק על ספה של רמת המפתח - 3.65 שקלים. הנעילה הזו אמורה להקנות מומנטום חיובי לצמד עם פתיחת שבוע המסחר. לאחר שבשבוע שעבר הדולר-שקל היה על סף שבירה מטה מתחת ל-3.65 שקלים, כעת המומנטום שוב נוטה לטובת הדולר, ועלייה מעל רמת 3.65 שקלים, שבלמה עד כה את כל ניסיונות הפריצה מעלה, עשויה לסלול את הדרך עד לשיא חדש מעל 3.719 שקלים".