סכסוך העבודה של עובדי המחשוב במזרחי טפחות קרוב לסיום

בתקופה האחרונה הואצו המגעים בין הנהלת מזרחי טפחות, בראשות אלי יונס, לבין ועד העובדים של החטיבה לטכנולוגיה, שבראשו עומד חנן חסן

האם אחד מסכסוכי העבודה הארוכים בענף הבנקאות יסתיים בקרוב? ל"גלובס" נודע כי בתקופה האחרונה הואצו המגעים בין הנהלת בנק מזרחי טפחות , בראשות אלי יונס, לבין ועד העובדים של החטיבה לטכנולוגיה (הידועה בשמה הקודם מחיש), שבראשו עומד חנן חסן. לפי הערכות, המגעים נמצאים כעת במצב מתקדם, ולא מן הנמנע כי עד סוף החודש יושג הסכם ויסתיים הסכסוך, שהוכרז לפני כ-3 שנים.

בכדי לפתור את הסכסוך מונה מוטי מירוני כמגשר. מירוני, הנחשב אחד המגשרים הבכירים בשוק, אף כיהן כמגשר בסכסוך העבודה בין עובדי הבנק להנהלה ב-2005. ממזרחי טפחות נמסר בתגובה: "בחודשים האחרונים אנחנו בהחלט עושים מאמץ אינטנסיבי ליישב את כל הנושאים שבמחלוקת מול נציגות העובדים של החטיבה לטכנולוגיה. כמובן שנשמח אם העניין יבוא על פתרונו בזמן הקרוב".

כאמור, סכסוך העבודה החל לפני כ-3 שנים. מזרחי טפחות השקיע משאבים רבים בבניית בניין חדש לזרוע המחשוב בלוד. מדובר במבנה משוכלל, שדרש השקעה המוערכת בעשרות מיליוני שקלים, והמבנה אף נחשב ממוגן מפני טילים.

אלא שוועד עובדי מחיש, המייצג את 300 עובדי החברה, דרש בתמורה למעבר ללוד כמה דרישות, ובהן פיצוי בעבור עובדים שבעקבות המעבר מהבניין הנוכחי בתל-אביב ללוד יתרחקו ממקום מגוריהם, וכן שלא ייפגעו תנאי הישיבה שלהם. יונס, הידוע כמנהל קשוח, סירב להיענות לכל הדרישות, ובין הצדדים התגלע סכסוך עבודה. התוצאה הייתה שהציוד החדש שנקנה בעבור מחיש - שכלל שרתים רבים ומחשבי ענק - קיים פיזית בבניין החדש בלוד, אך ככל הידוע לא נעשה בו שימוש. בינתיים הועברו לבניין בלוד עובדים ממחלקות אחרות, כגון מרכז הדרכה וגופים מנהלתיים, ואילו עובדי המחשוב נותרו בתל-אביב.

יחסים קשים

כיום מרכז המחשוב נמצא בתל-אביב, ואילו מרכז הגיבוי של הבנק נמצא בפתח תקווה. התוכנית הייתה שמרכז הגיבוי בפתח תקווה ייסגר ויעבור לתל-אביב, ואילו המרכז של תל-אביב יעבור ללוד, אלא שכאמור בעקבות הסכסוך המעבר נתקע, וכך נוצר מצב שבו לבנק יש 3 אתרי מחשב מרכזיים במקום שניים, מה שהעלה את הוצאות התחזוקה.

בין הנהלת הבנק לוועד שררו יחסים קשים. לפני שנה וחצי אף נקטו עובדי מחיש עיצומים, ונראה היה כי הפתרון רחוק. אלא שבתקופה האחרונה חל מפנה. ראשית, לפני כחודשיים מונתה ראש חטיבה חדשה לחטיבת הטכנולוגיה, איילה חכים. חכים, תא"ל במיל', הייתה מפקדת לטו"ם וממר"ם, ונחשבת אשת מקצוע בולטת בתחום המחשוב, שאף הצליחה ליצור יחסי אמון מול הוועד. כמו כן, מירוני מונה כמגשר, ובין הצדדים מתקיימים דיונים רבים כדי לסיים את הסכסוך. עם זאת, לפי הערכות גם כאשר ייפתר הסכסוך יידרשו עוד 9 חודשים עד אשר יבוצע מעבר מלא של מרכז המחשוב מתל-אביב אל הבניין הממוגן בלוד.

עוד נציין כי אם אכן יסתיים הסכסוך בזמן הקרוב, תהיה זו גם בשורה טובה לאלדד פרשר, שאמור להתמנות למנכ"ל הבנק בסוף אוגוסט. פתרון הסכסוך יוריד מסדר היום שלו משימה אחת לפחות.