מחזיקי אג"ח IDB פועלים למכור השליטה בפתוח

מחזיקי האג"ח של IDB אחזקות החלו בימים האחרונים בפעולות לאיתור משקיעים פוטנציאלים שלהם ימכרו את מניות פתוח ■ הנציגות: "כבעלי המניות דה פקטו באי.די.בי פתוח אנו רואים את חובתנו לשאת ולתת עם משקיעים"

מאמינים שנוחי דנקנר יצליח לגייס 800 מיליון שקל להסדר החוב בקבוצת אי.די.בי? אם תשאלו את מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, התשובה תהיה כנראה שלילית. הללו החלו בימים האחרונים בפעולות לאיתור משקיעים פוטנציאלים שלהם ימכרו את מניות החברה הבת אי.די.בי פתוח (שבה מרוכזים נכסיו התפעוליים של הקונצרן). כך נודע ל"גלובס".

אמש (ב') נערכה ישיבה של נציגות מחזיקי האג"ח והנאמנים, ובה הוחלט להכניס את הניסיון לאתר משקיע להילוך גבוה, כלומר למצוא ברוקר שירכז את המכירה. בין השמות שנבחנו עלו בעיקר שמותיהם של בנקאי השקעות בינלאומיים, כאשר בכוונת המחזיקים לבצע מיפוי של גופים אלו ולוודא כי אינם קשורים לאי.די.בי. על הפרק עלו שמותיהם של דויטשה בנק, סיטי וג'יי.פי מורגן כברוקרים פוטנציאליים.

לפני יומיים הגישו אי.די.בי ונושיה, הבנקים ומחזיקי האג"ח, את ההצעות שלהם למתווה הסדר חוב בקונצרן, שלגביהן צפוי אייל גבאי, המומחה הכלכלי מטעם ביהמ"ש, להגיש חוות דעת עד 28 ביולי. זאת לקראת החלטתו של השופט המחוזי, איתן אורנשטיין, לגבי גורל החברה ב-25 באוגוסט.

לפי המתווה החדש שהגיש דנקנר יקבלו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות 175 מיליון שקל (המזומן בקופה), ונוסף על כך יוזרמו לחברה, בשלבים, כ-800 מיליון שקל: 500 מיליון שקל ביום ההסדר, 200 מיליון שקל עד סוף דצמבר, ועוד 100 מיליון שקל עד סוף מארס 2014. דנקנר אינו מפרט מהיכן יגייס את הסכומים הללו, ובשוק מטילים ספק ביכולתו לגייסם.

גם אלשטיין בין המועמדים

מנגד הגישו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות את המתווה שלהם, שבו תמך רוב של יותר מ-90% מהמחזיקים. לפי המתווה הזה, ייקחו מחזיקי האג"ח את השליטה בחברה, יחלקו ביניהם את המזומן בקופה (180 מיליון שקל) וימכרו את נכסיה - מניות אי.די.בי פתוח - למשקיע חיצוני, או יחלקו אותן בין הנושים.

בקרב חברי נציגות המחזיקים קיימת תמימות דעים כי מהלך למכירת מניות אי.די.בי פתוח צריך להיות כמה שיותר פשוט, ולהביא עבורם את הערך המקסימלי, כלומר כמה שיותר כסף. ככל הנראה כוונתם היא לאתר גופי השקעה בינלאומיים שכבר מושקעים בשוק ההון המקומי.

בין השמות השונים הועלה גם זה של אדוארדו אלשטיין, עד לא מזמן השותף של נוחי דנקנר והיום משקיע פוטנציאלי רצוי מבחינת מחזיקי האג"ח, שיבוא במקומו של דנקנר. שיחות עם האחרון בנושא כבר נערכו כשהשותפות עם דנקנר עוד הייתה רלוונטית, אך אז הוא דחה את ההצעה. כעת, לאחר שאלשטיין הסתלק מהכוונה להשקיע לצד דנקנר, נעשתה אליו פנייה נוספת, המוגדרת כגישושים ראשונים.

מנציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות נמסר בתגובה, כי "לאור העובדה שנוחי דנקנר מהווה חסם למשקיעים פוטנציאליים, ולאחר שהגיש מתווה להסדר חוב המנותק בעינינו מהמציאות, אנו, כנושי אחזקות וכבעלי המניות באי.די.בי פתוח דה פקטו, רואים את עצמנו כמי שחובתם לשאת ולתת עם משקיעים פוטנציאליים המעוניינים לבצע השקעה באי.די.בי פתוח.

"משא ומתן זה יתנהל ללא בעל השליטה, שהוכיח שהוא חוסם משקיעים בשל רצונו לשמר את השליטה באי.די.בי. בכוונתנו לפנות לכל בתי ההשקעות הזרים שעובדים בישראל".