קונדואיט במו"מ לרכישת פריון ב-200-250 מיליון דולר

המהלך צפוי להכניס את חברת סרגלי הכלים קונדואיט לבורסה בדלת האחורית, כחלק ממהלך שבו תפוצל חברה לשני חלקים - אחד שיעסוק בסרגלי כלים ויתמזג עם פריון, והשני שיתעסק במובייל וייצא לדרך עצמאית

בשנה האחרונה השאירה מניית חברת האינטרנט הישראלית פריון נטוורקס (לשעבר אינקרדימייל) טעם של עוד אצל המשקיעים. שווי החברה, שמספקת יישומים לשדרוג חוויית השימוש בתקשורת מבוססת אינטרנט, קפץ פי שלושה בשנה האחרונה, לכ-146 מיליון דולר .

אחת הסיבות הבולטות לזינוק במניה היא הכנסות משת"פים עם ענקיות החיפוש באינטרנט - גוגל ובינג - שאליהן היא מפנה משתמשים בתוכנות שלה. לכן, אך טבעי שהמשך דרכה של החברה יהיה כחלק, או כתוספת לחברה אחרת, גדולה יותר, שפועלת על פי אותה האסטרטגיה.

היום נודע כי חברת האינטרנט הישראלית קונדואיט מנהלת מו"מ לרכישת פריון לפי שווי של 200-250 מיליון דולר - עשרות אחוזים מעל מחיר השוק. בהתאם, נסקה היום מניית פריון במהלך המסחר ת"א ב-14%.

הרכישה, אם תצא לפועל, עשויה להשתלב במהלך גדול יותר שמתכננת קונדואיט, ובו היא תנצל את הפלטפורמה הציבורית שמספקת פריון כדי לבצע מיזוג הפוך, וכך להכניס חלק מפעילותה למסחר בנאסד"ק ות"א.

מקונדואיט נמסר כי החברה מבצעת בימים אלו מהלך לפיצול החברה לשתי יישויות עסקיות, מתוך מטרה למקסם את הפעילות העסקית בכל אחת מישויות אלו. בפריון סירבו להגיב לדברים.

פריון הוקמה ב-1999 על ידי בני הדודים עופר וירון אדלר, והתחילה את הדרך עם יישום דואר אלקטרוני שכלל איורים של דמויות, מתוך כוונה לפשט את השימוש בסוג התקשורת הזה. לאחר כמה שנים השתנה הכיוון האסטרטגי של החברה, וכיום היא מתמקדת בפתרונות סביב השימושים השונים במרחב הדיגיטלי - החל בשולחנות עבודה יצירתיים, וכלה בשיתוף תמונות. כאמור, עיקר ההכנסות שלה מגיע משיתופי הפעולה עם מנועי החיפוש שאליהן היא מפנה משתמשים. את הרבעון האחרון סיימה החברה עם מכירות של 28 מיליון דולר. 73% מההכנסות מגיעים משיתופי הפעולה הללו, שקפצו בשיעור של 260% לעומת הרבעון המקביל. פריון צופה מכירות של כ-110 מיליון דולר השנה - זינוק של כ-80% לעמת 2012.

נכון לתחילת השנה, בעלי המניות הגדולים של החברה הם עדיין ירון ועופר אדלר, עם 4% כל אחד. בקרב המשקיעים המוסדיים, נמצאת חברת ההשקעות Holine Finance, שהפכה לבעלת 9% מהחברה לאחר רכישת SweetPacks בשלהי 2012.

קונדואיט מתקרבת למובייל

בדומה לפריון, גם קונדואיט ביססה את הכנסותיה על שיתופי פעולה דומים עם מנועי החיפוש המובילים, גוגל ובינג. קונדואיט היא חברה פרטית, שוויה נאמד ב-1.4 מיליארד דולר והיא הוקמה ב-2005 על ידי רונן שילה - כיום המנכ"ל - דרור ארז וגבי בילצ'יק. מדובר בחברת האינטרנט הפרטית הגדולה בישראל. בין בעלי המניות בה נמצאים הקרנות בנצ'מרק ו-W Capital ובנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן, וסך הכול הושקעו בה 10 מיליון דולר.

בתחילת דרכה, עיקר הפעילות היה בתחום סרגלי הכלים. החברה אפשרה לפתח סרגלים שיותקנו על מחשבי משתמשים, ויכללו כלים חברתיים, הפניות למנועי חיפוש ותשלום בעבורן. באפריל 2011 העמיקה קונדואיט את מאמציה בתחום סרגלי הכלים כשרכשה ב-45 מיליון דולר את חברת wibiya הישראלית, שהתרכזה בסרגלי כלים מתקדמים יחסית שניתנים להטמעה כחלק מהאתר, ולא באמצעות הורדה והתקנה.

בשנתיים האחרונות החליטה קונדואיט לשנות כיוון ולהתרחק מהאזור האפרפר של סרגלי הכלים, שנתפס מאז ומתמיד כשנוי במחלוקת בקרב המשתמשים ובתעשייה. המהלך בא לידי ביטוי במארס אשתקד, כשהחברה השיקה אפליקציית מובייל שהחליפה את מסך הנעילה במכשירי אנדרואיד, כך שמותגים יוכלו להשתלט עליו, לקדם תכנים, להציע פיצ'רים חברתיים ולהציע מעורבות (Engagment) גבוהה יותר עם הצרכנים.

בספטמבר אשתקד הלכה קונדואיט צעד נוסף קדימה, והשיקה דפדפן אינטרנט בשם U, שמבוסס על הקוד הפתוח שמאחורי דפדפן כרום של גוגל, ואף דומה לו מאוד. השינוי המהותי היחיד בעת ההשקה היה חלונית בצד המסך, שמתממשקת לרשתות חברתיות של המשתמש ומציגה עדכונים מפייסבוק וטוויטר, ויכולת לשוחח עם החברים מפייסבוק וג'ימייל.

המיזוג האפשרי עם פריון הוא חלק מתוכנית גדולה יותר בקונדואיט. בפעילות החברה מתוכנן שינוי שבמסגרתו חלק מהחברה יתרכז בתחום סרגלי הכלים, וחלק אחר שלה יופרד לפעילות עצמאית הקשורה לעולם המובייל. שילה לא ימשיך בעסקי סרגלי הכלים, ויישאר עם עסקי המובייל.

על רקע הצלחת קונדואיט, חברת המובייל תהיה התפתחות מסקרנת של החברה. אם הפעילות החדשה תידרש למשקיעים חדשים, השותפים הטבעיים יכולים להיות המשקיעים הנוכחיים של קונדואיט, שבהם קרן בנצ'מרק או השותף מייקל אייזנברג, שיצא לאחרונה לדרך חדשה עם קרן ההון סיכון Aleph, עם המשקיע והיזם אדן שוחט.

קונדואיט נחשבת לאחד ממקומות העבודה המועדפים בקרב עובדי תעשיית ההיי-טק הישראלית, והיא ידועה בכך שהיא מטיבה עם 400 עובדיה באמצעות מתנות, ואף חלוקת דיבידנדים ואופציות, כולל לעובדי הניקיון שמועסקים בה, בגובה של כ-300 מיליון דולר.