קרן פימי שולפת כרטיס צהוב: עסקת אל-על לקראת ביטול

‎‎הקרן מממשת את אפשרות ההארכה הראשונה שלה עד לסגירת העסקה, ומבהירה: בלי התקדמות ממשית במו"מ להסכם קיבוצי בחברה - לא תהיה השקעה‏

‎‎קרן פימי, המנוהלת על-ידי ישי דוידי, שלחה אתמול (א') מסר ברור להנהלת חברת התעופה אל-על ולעובדיה: האיצו את המגעים לחתימה על הסכם עבודה קיבוצי חדש בחברה, ולא, ניסוג מההשקעה בה.

‏במסגרת הסכם ההשקעה שנחתם באמצע חודש אפריל, שבמסגרתו תשקיע פימי עד 75 מיליון דולר באל-על, ניתנה לקרן הפרייבט אקוויטי האפשרות להאריך את מועד ההשלמה שלו, שנקבע לאמצע חודש יולי, בשתי תקופות בנות 45 יום כל אחת.

‏פימי דיווחה על מימוש ההארכה הראשונה, כך שמועד ההשלמה נדחה ל-29 באוגוסט, אבל תוכן ההודעה מדגיש כי היא הוציאה "כרטיס צהוב" לאנשי אל-על, תוך שהיא מבהירה לצדדים בחברה כי הקצב האיטי שבו מתנהלים המגעים אינו מתאים לה.

‏‏"לאור ההתקדמות האיטית במו"מ להסכם קיבוצי חדש בין החברה לבין עובדיה, וכיוון שחתימה על הסכם קיבוצי לשביעות-רצונה של פימי הוא מתנאי סגירת עסקת ההשקעה, מעריכה פימי כי קלושים הסיכויים שעסקת ההשקעה תוכל להתבצע במועד הקבוע בהסכם ההשקעה. כדי לתת סיכוי לאפשרות סגירה העסקה, מאריכה פימי את ההסכם", כתבה הקרן במכתב שנשלח לאל-על.

‏‏בהמשך כתבה הקרן כי "על אף הארכה זו, ומפאת החשיבות שמייחסת פימי לחברת אל-על, מהחברות החשובות למשק הישראלי, ולאור הערכתה בדבר הסיכוי הנמוך להתממשות העסקה על-פי הסכם ההשקעה, מאפשרת פימי לחברה לפנות לנהל מו"מ ואף לסגור עם כל משקיע אחר שיהיה מוכן להשקיע בחברה, במקביל לפימי או אף במקומה".

‏מאפשרת לאל-על מו"מ עם אחרים

‏בהודעה הזו הפעילה פימי קוצב זמן מעל לראשיהם של הצדדים, והבהירה להם שאם המו"מ יסתיים רק בעוד כמה חודשים - היא כבר לא תהיה שם. הקרן אף מרשה לעצמה לתת לבעלי אל-על, חברת כנפיים שבשליטת משפחת בורוביץ', אפשרות לנהל מגעים עם גורמים נוספים, כפי הנראה מתוך ידיעה שאף גורם אחר לא יגיש לאל-על הצעת השקעה טובה יותר, כשעתידה התפעולי והפיננסי אינו ברור.

אל-על, המנוהלת על-ידי אליעזר שקדי, הפסידה בשנת 2012 סך של 18.8 מיליון דולר, הפסד הנמוך ב-62.2% ביחס להפסד בשנת 2011. הרבעון הראשון של 2013, הנחשב לחלש עונתית, הסתיים בהפסד של 32.5 מיליון דולר, בין היתר בעקבות ההשפעות של מבצע "עמוד ענן".

‏‏‏למרות שהסכם ההשקעה נחתם כאמור באמצע חודש אפריל, המגעים להסכם קיבוצי חדש, שמהווים תנאי מתלה עיקרי בעסקה, החלו רק בחודש יוני. כדי לנהל מו"מ ענייני ומקצועי, אשר ינטרל את האמוציות ארוכות השנים שקיימות בין העובדים להנהלת החברה, נשכר רו"ח משה לאון, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, לייצג את ההנהלה במו"מ. לאון שימש לאחרונה כנציגו של יצחק תשובה במגעים להסדר חוב מול מחזיקי האג"ח בדלק נדל"ן.

‏‏המגעים בין הצדדים, שבהם מעורבים נציגים של סקטורים שונים בחברה שמעסיקה כ-5,800 עובדים, נסובים סביב תהליכי התייעלות בחברה, אשר יאפשרו לה להתחרות בשוק התעופה התחרותי. עם זאת, כמעט בכל התחומים, ובהם גם היקף ההוצאה על השכר והאופן שבו תנוהל החברה, ישנו פער גדול בין הצדדים. ‏‎‎‏