דני נוה: "תנאי השכר שלי - בזרם המרכזי"

מינויו של דני נוה ליו"ר כלל ביטוח עורר לא מעט התנגדות וביקורת לאור חוסר ניסיונו בתחום ועל רקע העיתוי שמשיק למצבה הקשה של IDB ■ כעת הוא מעניק ראיון בלעדי ל"גלובס": "אני מסתכל קדימה. הביקורת - זה מאחורי"

- דני נוה, קיבלת את תפקיד יו"ר כלל ביטוח כמינוי אישי של נוחי דנקנר, למרות חוסר הניסיון הניהולי שלך בענף הביטוח. אתה מבין את הביקורת שנמתחה על כך?

"יש לי הזכות שגם נוחי דנקנר וגם קודמי בתפקיד פה, אביגדור קפלן, פנו אלי לקבל את התפקיד הזה. מי שמינה אותי זה דירקטוריון כלל ביטוח ועברתי את כל ההליכים הנדרשים בחברה. עכשיו גם בעלי המניות אישרו אותי וגם הרגולטור. מינויי כיו"ר נעשה בצורה הכי מקצועית ונקייה.

"לגבי סוגיית הניסיון, עומד לזכותי רקורד ייחודי ומשמעותי של עשייה בניסיון ניהולי, ציבורי ועסקי: הייתי מזכיר ממשלה - למעשה הרגולטור של עבודת הממשלה - ניהלתי את המו"מ המדיני והובלתי שני הסכמים מדיניים: וואי פלנטיישן והסכם חברון. כמו כן, הייתי שר הבריאות והובלתי את מערכת הבריאות לצאת מאחד המשברים הגדולים.

"בנוסף על כך הקמתי שתי קרנות השקעה מצליחות שהשקיעו בטכנולוגיות רפואיות. לכן, היו פה הרבה מקטרגים וגם אינטרסים לא ענייניים בביקורת על המינוי, אבל אני מסתכל קדימה ולא עוסק בהתחשבנויות. אני מרוכז בדבר אחד - מעשי בחברה, והם שידברו".

- ובכל זאת, קבוצת אי.די.בי העמידה למכירה, בהוראת ביהמ"ש, את מניותיה בכלל ביטוח. האם במצב עניינים כזה היה ראוי למנות יו"ר קבוע לחברה בשכר של מיליוני שקלים לשנה?

"ישנה רגולציה שדורשת מינוי יו"ר במשרה מלאה בחברת ביטוח, ולא מינוי זמני של מישהו שיהיה היו"ר 'בינתיים'. זה לא יכול להיות ולא מתאים לרגולציה של חברות ביטוח. התבקש ואף נדרש היה שכלל ביטוח תמנה מהתחלה יו"ר פעיל קבוע, ולא יכול היה להיות אחרת. חברת ביטוח לא יכולה למנות יו"ר שאינו מחויב במרבית זמנו ועיסוקו לחברה".

"השכר שלי - בתוך הזרם המרכזי"

תנאי העסקתו של נוה כיו"ר כלל ביטוח - שכר בעלות של עד 4.3 מיליון שקל לשנה עבור 85% משרה - אושרו אתמול באסיפה הכללית שכינסה החברה, בעיקר תודות לתמיכת הקולגות: חברות הביטוח מגדל, הראל, הפניקס, מנורה-מבטחים ואיילון. זאת, למרות ביקורת ציבורית הן על עצם המינוי והן על היקף התגמול לו יזכה נוה. כך או כך, עם האישור אתמול הפכו מינויו של נוה - שנכנס לתפקידו כבר בתחילת יוני - והתנאים שלהם יזכה לעובדה מוגמרת.

כעת, בראיון בלעדי ל"גלובס", מתייחס נוה לאירועי השבועות האחרונים. "היו התקפות נגדי אבל אני התחסנתי במערכות מאוד מורכבות בעבר, וכנראה שאני עשוי מחומרים שונים בהיבט הזה. כך שהתחשלתי לא להשקיע אנרגיות שליליות איפה שלא צריך. אני מסתכל קדימה. הביקורת - זה מאחורי".

- חבילת השכר המקורית שלך שונתה פעמיים על מנת שתאושר על ידי הגופים המוסדיים, שהם רוב בעלי מניות המיעוט בחברה. התגמול שלך אושר אתמול בעיקר הודות לקולגות מענף הביטוח.

"כל ניתוח אובייקטיבי מראה שתנאי השכר שלי הם בתוך הזרם המרכזי, הממוצע והסביר של מה שחלק גדול מהמנהלים והיו"רים בחברות בסדר גודל של כלל ביטוח מקבלים".

לדברי נוה, את שני הוויתורים שהוכנסו - העלאת מחירי המימוש באופציות שיקבל, ושינוי ברכיב מצנח הזהב בשנה הראשונה - הוא יזם משום ש"הייתי רגיש לביקורת וקיבלתי על עצמי קיצוץ, שלא הרבה מנהלים בחברות מקבילות קיבלו על עצמם".

חבילת השכר של נוה אושרה בתמיכה של כ-72% מבעלי מניות המיעוט והיא כוללת, כאמור, שכר חודשי של 110 אלף שקל עבור 85% משרה, מענק שנתי של עד 1.7 מיליון שקל, ואופציות בשווי כלכלי של 2.3 מיליון שקל. נוסף על כך ייהנה נוה ממצנח זהב של תשעה חודשי שכר, שייכנס לתוקפו המלא תוך שנה מתחילת כהונתו למקרה של פיטורים, ותוך שנתיים למקרה של התפטרות.

אמנם מדובר בתנאי שכר שהישראלי הממוצע לא יכול אפילו לדמיין, אבל בקרב ראשי החברות הציבוריות הגדולות, ובהן גם קבוצות הביטוח הגדולות, מדובר בשכר שנמצא בתוך הטווח המקובל.

- מה דעתך על חוק שכר הבכירים באופן כללי?

"באופן כללי, ואני אומר זאת לאחר שתנאי העסקה שלי אושרו, על המחוקק לתת את הדעת בנושא הזה. אני מבין שרצו לתת כוח משמעותי יותר לבעלי מניות המיעוט כדי ליצור איזונים ובלמים - וזה סביר וצודק. אבל יש לתת את הדעת אם לא לקחו את זה רחוק מדי. ראיתי שמשרד המשפטים תכנן הקלות לחברות קטנות יותר ולדעתי יש לבחון הכנסת פרמטרים יותר סבירים לגבי חברות גדולות יותר. זה בא ממקום נכון, אבל אולי הלך רחוק מדי מבחינת סמכויות המיעוט".

"לא חושב שאיזי מבצע טלטלה"

עבור נוה זהו תפקיד ראשון בענף הביטוח, אך הוא, כאמור, לא מתרגש מכך: "מאחר שהתחשלתי במערכות מורכבות עם לחצים, אני עשוי מחומרים שמאפשרים לי כבר מהיום הראשון שלי להשקיע בעבודתי כיו"ר בחברה".

- איך אתה מסכם חודש וחצי בתפקיד?

"מדובר בענף מאוד מאתגר ומרתק. כלל ביטוח כחברה מובילה בניהול של איזי כהן עוברת הרבה מאוד שינויים, הן בסביבה העסקית והן בסביבה הרגולטורית. אין עוד הרבה ענפים שנדרשים לכל כך הרבה שינויים. החברה עוברת כיום שינויים מאוד חשובים באסטרטגיה העסקית שלה, עם התמקדות בתחומי הליבה כחברת ביטוח וחיסכון פנסיוני, כשגם מתרחשים פה כמה דברים חשובים נוספים כגון שיפור השירות ומערכות המידע. אלה דברים שלא רואים מהיום למחר, אבל הם יבואו לידי ביטוי בהשבחת החברה ויבנו לה ערך".

- להגיד שהחברה עוברת שינויים זו לשון המעטה. המנכ"ל איזי כהן טלטל את החברה.

"עם כניסתו של איזי כהן לתפקידו, החברה עברה מספר שינויים שחשובים לעתידה. השינויים מאחורינו, גם ברמה הפרסונאלית. אני לא חושב שמדובר בטלטלה, כשרוצים לעשות שינוי משמעותי אין מנוס לעתים גם משינויים מהירים. השינויים שנעשו על ידי כהן נעשו מאסטרטגיה נכונה של התמקדות בעסקי הליבה. לגיטימי גם שמנכ"ל בחברה עסקית מובילה ירצה שההנהלה הבכירה תהיה של אנשים שהוא סומך עליהם ועל הרקורד שלהם.

"ההתרכזות כעת היא באסטרטגיה העסקית שאותה המנכ"ל מוביל. ברמת הדירקטוריון אנו משקיעים הרבה מאוד בתוכנית הפעולה של החברה, יעדיה העסקיים, תקציב החברה, פיקוח על אופן פעילותה וכן בנושאי הידוק כללי הממשל התאגידי, שמצאתי אותם בסך הכל לשביעות רצוני. כיו"ר דירקטוריון אפעל שנהיה החברה המובילה בהיבט זה".

- התפיסה בשוק היא שכלל ביטוח איבדה גובה ביחס למתחרים.

"לא יהיה נכון מצידי לדבר על המתחרים ולא חשוב לי מה אחרים עושים אלא מה נעשה כאן, ונעשים פה הדברים הנכונים. כלל ביטוח עושה עבודה מאוד חשובה כדי לשמור על מובילות ולהחזיר מובילות בחלק מהתחומים. חלק מהדברים יבוא לידי ביטוי מיידי וחלק בטווח ארוך יותר".

- בכלל ביטוח הוקם ועד יציג של עובדים, שאתם מקיימים עימו הידברות. זה פוגע בהליך מכירת החברה?

"הוועד לא פוגע במכירה. גם העובדים מבינים שבסופו של יום מנהלים מו"מ וצריך יהיה להגיע להסכמות משום שטובת החברה היא גם אינטרס שלהם. יש התייחסות רצינית מאוד של הנהלת החברה לעובדים ולצורך להגיע להסכמה איתם".

"הלו"ז למכירה מאוד שאפתני"

קבוצת אי.די.בי, שמחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח, נדרשת למכור לפחות מחצית ממניותיה בחברה עד אמצע החודש הבא, על רקע הנחיית ביהמ"ש שדן בשאלת עתיד השליטה בקבוצה. כשנוה נדרש להתייחס לכך הוא אומר כי "מדובר בהליך מסודר שמתנהל עתה. המנכ"ל ודירקטוריון החברה עושים מה שנדרש לסייע לבעל השליטה בעניין זה. לוח הזמנים מאוד שאפתני ואנו עושים את הכל על מנת שבעל השליטה יוכל לעמוד בו. בכל מקרה, כלל ביטוח מנוהלת היטב ונהנית מחוסן פיננסי גדול. נכסי הציבור שמנוהלים בה מנוהלים באופן מאוד מקצועי ורציני".

- יש התעניינות בחברה?

"אני יכול לומר רק שיש מתעניינים, וכשיהיה מה לדווח החברה תדווח. באופן כללי, כלל היא חברה מובילה שנשענת על שלוש רגליים מאוד חזקות: חיסכון ארוך טווח, ביטוח כללי וביטוח בריאות ויש לה אופק צמיחה והשבחה מרשימים".

- גם רעייתך עובדת בכלל ביטוח. איך זה עובד?

"היא עומדת בפני עצמה. היא החלה את עבודתה בקבוצת כלל ביטוח עוד באמצע שנות התשעים".

"הסל הממלכתי וביטוחי הקופות לא מסוגלים להדביק את העלויות"

לנוה יש היכרות רבת שנים עם אחד מתחומי העניין הגדלים בענף הביטוח: תחום ביטוחי הבריאות. בעבר הוא כיהן כשר הבריאות וכסמנכ"ל בקופ"ח כללית, כשבשנים האחרונות הקים והוביל את שתי קרנות ההשקעה של אגת (Agate), שהשקיעו בחברות טכנולוגיות רפואיות בישראל, בארה"ב, באירופה ובקוריאה.

- עד כה לא היה לקרן שלך אקזיט משמעותי.

"מיצבנו את עצמנו כאחת הקרנות המובילות בתחום הטכנולוגיות הרפואיות. יש פה שורה של חברות עם פוטנציאל משמעותי מאוד וכל חברות הפורטפוליו מתקדמות היטב. אני חושב שהעתיד של הקרנות הוא טוב. עשינו השקעות לצד חברות גדולות ומובילות בעולם ואני מאוד מאמין בהצלחה הפוטנציאלית שלהן".

- אז למה באת לכלל ביטוח?

"אני אדם של אתגרים ובעיני זה אתגר חשוב להיות יו"ר של חברה ציבורית כמו כלל ביטוח. כשאושר המינוי שלי קיבלתי היתר להמשיך להיות מעורב בחברות הפורטפוליו של הקרן הראשונה, כך שאוכל להמשיך ולהוביל אותן יחד עם שותפינו. היה לי חשוב ביותר ואף מהותי, שאוכל להמשיך ולטפל בחברות הפורטפוליו בקרן הוותיקה והגדולה יותר. אני מקדיש מזמני גם לטיפול בהשקעות אלו".

- מה דעתך על הפתרון שהושג לאחרונה בוויכוח בין הפיקוח על הביטוח למשרד הבריאות בנושא הכפל הביטוחי, עם ביטול סעיף הפיצוי בפוליסות ביטוח חדשות?

יש מקום לעשות סדר בממשק בין הביטוחים הפרטיים לשב"נים (שירות הבריאות הנוסף של קופה"ח - הביטוח המושלם, ר' ש'). עם זאת, יש למצוא דרך ולראות איך מכניסים החרגות לכללים האחרונים שהוציא האוצר, ולמצוא דרכים שיאפשרו לפוליסות הביטוח הפרטיות להמשיך ולתת פיצוי למבוטחים, ובלבד שימשיכו לבצע פרוצדורות בבתי החולים הציבוריים".

- ומה דעתך על הכיוון הכולל של תחום הבריאות?

"לצערי הרב תוחלת החיים העולה והטכנולוגיות המתקדמות מביאות לכך שהסל הממלכתי והציבורי, וגם השב"ן, לא יהיו מסוגלים להדביק את העלויות של זה. לכן, מוצר ביטוח הבריאות הפרטי ימשיך לתפוס נתח שוק. זה המענה היחיד ללא מעט אנשים, שהסל הציבורי והמשלים לא נותנים להם את מלוא המענה הנדרש. כבר לא מדובר במעטים, זה לא פתרון רק לעשירון העליון".