"המוסדיים נתנו ערך למודל הפעילות שלנו, אהבו הכניסה לארה"ב"

"אמנם המיקומים הגיאוגרפיים שלנו נחשבו פחות סקסיים בעיני המשקיעים, אבל מה שחשוב זה שאנחנו מרגישים שם בנוח", כך מסביר גיל בלוטרייך כיצד הצליחה חברת הנדל"ן שלו - שעיקר פעילותה בקנדה - לשרוד את השנים הקשות של המשבר הכלכלי

2007 הייתה שנה פורייה במיוחד לסקטור הנדל"ן בבורסה המקומית, עם לא פחות מ-15 חברות חדשות. הללו גייסו בהנפקות אקוויטי לא פחות מ-1 מיליארד שקל, נוסף על מיליארדי שקלים שגויסו באפיק האג"ח. 6 שנים לאחר מכן, מרבית הסכומים שגויסו אז ירדו לטמיון, וכך גם חלק ניכר מהחברות המגייסות.

אחת מחברות הנדל"ן שהצטרפו באותה שנה לבורסה ודווקא הצליחו להתמודד יפה עם המשבר הכלכלי העולמי, שפגע בעיקר בסקטור הנדל"ן, היא חברת מישורים של גיל בלוטרייך. שלא כמו מרבית הכספים שגויסו אז, ושיועדו להשקעות ספקולטיביות במדינות מזרח אירופה, ניווט בלוטרייך את מישורים לשווקים סולידיים יותר, ובמרכזם שוק הנדל"ן הקנדי. נוסף על כך, מחזיקה כיום מישורים גם נכסים מניבים בארץ, ולפני כשנה וחצי, על רקע המשבר בארה"ב, החליטה להיכנס לפעילות גם שם.

"אמנם המיקומים הגאוגרפיים שלנו נחשבו בזמנו לפחות סקסיים בעיני חלק מהמשקיעים, אבל מה שחשוב זה שאנחנו מרגישים שם בנוח", אומר בלוטרייך. "אלה שווקים שאנחנו מבינים מה מתרחש בהם, ולא תלויים בקשרים פוליטיים. אפשר לראות שיש לנו כיוון ברור".

6 שנים מאז ההנפקה, מלמדים המספרים של מישורים על מגמה חיובית, עם היקף הכנסות שנתי שקפץ בתקופה זו ב-140% לכ-370 מיליון שקל, ורווחיות גולמית שהכפילה עצמה ליותר מ-40 מיליון שקל בשנה.

לחברה הון עצמי של 237 מיליון שקל, מול סך התחייבויות של כ-1 מיליארד שקל, רבע מהן שוטפות. לחברה אג"ח בהיקף כולל של כ-315 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של עד 5%.

מניית החברה הוסיפה לערכה מתחילת השנה קרוב ל-30%, היא משקפת למישורים שווי של כ-300 מיליון שקל, ובחודש שעבר הצטרפה למדד היתר-50. ברקע בוצעו השקעות על-ידי מוסדיים בולטים - ילין לפידות, שנכנס לפוזיציה בחברה, ואי.בי.אי שהגדיל השקעה, כל אחד בהיקף של כמה מיליוני שקלים. אלה מצטרפים לחברת הביטוח הפניקס, המחזיקה ב-4% ממניות מישורים, ולאקסלנס, עם כ-1.5%.

בלוטרייך: "הגופים המוסדיים נתנו ערך למודל הפעילות שלנו, ואהבו את הכניסה שלנו לארה"ב. נראה כי השוק מתחיל לתת ערך לחברה, אחרי ששרדה בהצלחה את אחד המשברים הכלכליים הגדולים בהיסטוריה".

מישורים מחזיקה היום ארבעה נכסים מניבים בארה"ב, ובלוטרייך מסביר, כי "כדי למצע את הסיכון, החלטנו להיכנס לארה"ב לפעילות נדל"ן מניב ולא לייזום. חשוב לנו לייצר הכנסות קבועות, כדי ליצור חברה שרוצה לשרוד תקופה ארוכה".

לדבריו, "אנחנו מבצעים עסקאות במספרים לא גדולים, אבל עסקאות בריאות, שמייצרות מספרים יפים. אנחנו לוקחים נכס, מאתרים את הבעיות שיש בו ומייצרים פתרונות מחוץ לקופסה, וכך משביחים אותו. לדוגמה, רכשנו נכס מניב באלבאמה לפני שנה, תמורת 3 מיליון דולר. שינינו ושידרגנו אותו, והיום הוא בתפוסה מלאה ועם הערכת שווי של 11.5 מיליון דולר".

בלוטרייך סבור, כי "ארה"ב נמצאת במהלך ארוך-טווח של התאוששות מהמשבר, מהלך שהחל כבר לפני שנה וחצי. האמריקאים הזרימו סכומי כסף אדירים לערים הגדולות, להקמת מיזמים ענקיים, ועשו את הפעולות הנכונות כדי להוציא את הכלכלה שם ממשבר".

כאמור, לב פעילותה של מישורים מתרכז בקנדה. בלוטרייך (48), שהחל את דרכו בנדל"ן כמתווך ברעננה, עבר לתחום היזמות, בתחילה באזור השרון ובהמשך בארה"ב. ביקור בטורונטו הפך אותו לתושב קבע שם, כבר יותר מ-15 שנה.

המהלך שיוכל להקפיץ את מישורים קדימה, ואשר לו ממתינים המשקיעים, הוא הנפקתה של החברה הבת סקייליין, המרכזת את הפעילות בקנדה ומהווה את עיקר פעילותה של מישורים. סקייליין פועלת כבר קרוב לעשור בפיתוח מתחמי מגורים, מלונאות ונופש בקנדה, ומחזיקה בכ-1,300 חדרי מלון ובעשרות אלפי דונמים של קרקע לפיתוח למגורים ונופש בקנדה.

אתרי הנופש שבידי החברה מציעים למבקרים פעילות בכל עונות השנה, בהתאם למזג האוויר הקנדי. בחורף מגיעים אליהם חובבי סקי ובקיץ משמשים האתרים למשחקי גולף ולפעילויות שטח ואקסטרים. זאת נוסף על החזקה בכמה בתי מלון קונבנציונליים בטורונטו.

שותפתה המקומית של מישורים בסקייליין היא הכשרת הישוב של עופר נמרודי, ובסוף 2011 הפתיע בלוטרייך, ובתקופה של חוסר וודאות דיווח על צירוף שני משקיעים קנדיים גדולים - קרנות של בנק אוף סקוטיה וחברת הנדל"ן דנדי ריאלטי, שהשקיעו כ-20 מיליון דולר קנדי בסקייליין, במהלך המשקף לחברה הקנדית שווי של כ-220 מיליון דולר קנדי אחרי הכסף. באפריל האחרון השלימה סקייליין גיוס נוסף מבעלי המניות, ובסך הכול בשנה האחרונה גייסה לפעילותה כ-40 מיליון דולר קנדי.

"הנפקת סקייליין עדיין בתוקף"

בלוטרייך מציין, כי התוכניות להנפיק את סקייליין עדיין בתוקף, ומסביר כי "כדי להיסחר בצפון אמריקה ולעורר עניין, נדרש גודל מינימלי של 300-350 מיליון דולר לחברה. כדי להשלים את מהלך ההנפקה, אנחנו צריכים להגדיל את נפח הפעילות. השוק מחפש בעיקר דיבידנדים ותזרים שוטף ולכן אנחנו מחפשים עוד עסקאות, שיוכיחו למשקיעים את יכולותינו שלנו".

לגבי מצב הכלכלה בקנדה, הוא אומר כי המדינה "הייתה ונשארה אי של יציבות. בזכות משאבי הטבע שיש בה, קנדה היא 'המחסן' של העולם, ובזכות כך היא צפויה להמשיך להפגין עוצמה. מבחינה זו, המדינה לא השתנתה ב-15 השנים שבמהלכן אני חי בה. זה לא אומר שלא יהיו תיקונים, אבל המצב שם טוב מאוד".

לצד זה מקפיד בלוטרייך להדגיש, כי"למרות שאני מבלה את מרבית זמני בקנדה, ישראל זה הבסיס שלי, ויש קשר חזק בין הראש ללב. אי אפשר להסתכל קדימה בלי לראות מאיפה הגעתי".