ברננקי: אם יהיה צורך - רכישות האג"ח ימשכו בקצב הנוכחי

יו"ר ה'פד' פתח היום את עדותו החצי שנתית בקונגרס ■ "רכישות האג"ח שלנו תלויות בהתפתחויות הכלכליות והפיננסיות. בשום פנים הן לא במסלול קבוע", אמר ברננקי

תוכנית רכישות האג"ח לא עובדת על פי דרך מוכנה מראש, ואם יהיה צורך - היא תמשך. כך יאמר היום (ד') יו"ר ה'פד', בן ברננקי, במסגרת עדותו החצי שנתית בקונגרס. העדות תימשך יומיים במהלכה הוא ישיב לשאלות חברי ועדת השירותים הפיננסים. נוסח הנאום פורסם כשעתיים לפני מועד הנאום.

בתחילת הנאום, חזר ברננקי על עמדת ה'פד' בנוגע להתאוששות, ואמר כי "ההתאוששות הכלכלית נמשכת בקצב מתון ברבעונים האחרונים, חרף הרוחות הנגדיות כתוצאה מהמדיניות הפיסקלית הפדרלית". הוא ציין כי שוק הדיור הוסיף רבות לעליה בהיקף הפעילות הכלכלית.

בנוגע לשוק העבודה אמר ברננקי כי "התנאים בשוק העבודה משתפרים בהדרגה. שיעור האבטלה עמד ביוני על 7.6%, חצי נקודת האחוז פחות מאשר בחודשים לפני שה'פד' השיק את תוכנית רכישות האג"ח הנוכחית בספטמבר. שוק העבודה לא כולל חקלאות גדל בשיעור ממוצע של 200 אלף משרות בכל חודש עד כה השנה. חרף עליות אלו, המצב בשוק העבודה רחוק מלהיות מספק, שעה ששיעור האבטלה עדיין גבוה בהרבה מהרמה הנורמלית ארוכת הטווח". גם לאינפלציה התייחס הנגיד, ואמר כי "מדד המחירים לצרכן עדיין נמוך מהרמה לטווח הארוך של 2%".

ברננקי התייחס כמובן גם לתוכנית רכישות האג"ח, וציין שוב כי תאריך סיום התוכנית אינו חקוק באבן. "אני מדגיש זאת", אמר, "מפני שרכישות האג"ח שלנו תלויות בהתפתחויות הכלכליות והפיננסיות. בשום פנים הן לא במסלול קבוע". עוד הוא חזר על עמדתו כי אם התנאים בשוק העבודה ישתפרו בקרוב יהיה ניתן לצמצם את הרכישות מאוחר יותר השנה, ולהפסיק אותן לגמרי ב-2014.

"מצד שני", אמר ברננקי, "אם התחזית לשוק העבודה תעשה טובה פחות, אם האינפלציה לא תחזור לאיזור ה-2% או אם התנאים הכלכליים, שנעשו מסובכים לאחרונה, לא יאפשרו לנו להשיג את מטרותינו, הקצב הנוכחי של הרכישות עשוי להמשך".

בחודשים האחרונים ברננקי זכה לתגובות קיצוניות בשוקי המניות בכל פעם שהוא נאלץ לדון במדיניות המוניטרית. ברננקי רמז לראשונה (לפני כחודש) כי כאשר שיעור האבטלה יירד לרמה של כ-6.5%-7%, ה'פד' יתחיל להאט את רכישות האג"ח. התגובה בשוק הייתה דרמטית -המדדים בוול סטריט נסוגו מהשיאים ותשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב זינקו בחדות לרמה של 2.75%.

אולם, בהצהרותיו האחרונות "הליקופטר בן" הציג גישה הפוכה וטען כי גם אם שיעור האבטלה יירד ליעד של 6.5%, אין זה אומר שה'פד' יתחיל באופן אוטומטי להעלות את הריבית ולהפסיק את רכישות האג"ח. ומה הייתה התגובה בשווקים? המדדים זינקו לשיאים חדשים ורצץ העליות נקטע רק אתמול, לאחר 8 ימים של עליות. לכן, זה לא מפתיע שמספר אנליסטים הדביקו לו כינוי נוסף - "ההפכפך".