שוק המט"ח: הדולר היציג צנח בכ-0.6%, האירו התחזק

האירו התחזק בכ-0.4% לרמה של 4.7 שקלים ■ דריכות בשווקים: יו"ר ה'פד' בן ברננקי יפתח היום את עדותו החצי שנתית בקונגרס

המסחר במט"ח מתנהל היום (ד') במגמה מעורבת של השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר, בהתאם למגמה בעולם, נחלש מול המטבע המקומי ושערו היציג נקבע בירידה של כ-0.6% לרמה של 3.57 שקלים. האירו, מנגד, מתחזק מול השקל בכ-0.4% והשער היציג נקבע על 4.7 שקלים.

המסחר בבורסות אירופה מתנהל היום בעליות קלות, לאחר נעילה שלילית בוול סטריט אתמול. המשקיעים בעולם שוב נושאים את עיניהם לעבר יו"ר ה'פד' בן ברננקי, שימסור היום את עדותו בת היומיים בקונגרס. ברננקי ידון במדיניות המוניטרית של ה'פד' ולפי הערכות הוא לא צפוי לספק פרטים חדשים. אולם, בשבועות האחרונים כל הצהרה שלו לגבי התוכניות להקלה כמותית גררו תגובה קיצונית בשווקים.

בזירה המקומית הבורסה באחד העם שבה היום לפעילות לאחר 9 באב. ביום שני פורסם מדד המחירים לצרכן, שעלה בחודש יוני ב-0.8%, מעט יותר מהצפי שעמד על 0.7%. מדובר בעלייה הגדולה ביותר מאז אוגוסט 2012. עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי ההלבשה וההנעלה, הפירות הטריים ואחזקת הדירה. מתחילת השנה עלו המדד הכללי והמדד ללא אנרגיה ב-1.3%, כל אחד.

"שחקני שוק המט"ח בוחנים את מעורבות בנק ישראל ומנצלים עד תום את תקופת שנוצרה בין פרישת פישר לכניסת הנגיד החדש לתפקידו", טוען יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס. "אי אפשר לומר שזה לא היה צפוי ומן הראוי היה שהבנק ייערך לכך מראש שכן לא ייתכן שביום ללא מסחר בישראל כפי שהיה אתמול יתחזק השקל באחוז שלם במחזורים אפסיים".

"בזירה המקומית ידם של הזרים מורגשת והדולר ממשיך להיחלש, מהלך הפוגע קשות בתנאי הסחר של הייצוא הישראלי ומדגיש עוד יותר את המשמעות והחובה לגדר חשיפות מטבעייות מפני תנודות שערים", מציין יוסי פריימן מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות. "להבטחת עתיד הייצוא קטר הצמיחה של המשק הישראלי נדרשת מעורבות ממלכתית שכן ייסוף מהיר בשער החליפין יפגע במפעלי תעשיה רבים בתעסוקה ברמת החיים ובהכנסות המדינה", הוסיף פריימן.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "הדולר שוב קורס בשוק המט"ח העולמי, וגם למול השקל, וזאת לקראת עדותו הערב של יושב ראש הפד בפני הקונגרס. הדולר-שקל כבר קרוב לשפל של מאי, באזור 3.545, אז כזכור השיק בנק ישראל את תוכניתו לבלימת התיסוף בשקל". להערכתם, "בהיעדר פעולה מצד בנק ישראל הדולר-שקל יגיע עד 3.50".