לאחר הפועלים: הפטרוכימיים תבקש הסדר עם חלק מהאג"ח

בעקבות הסכמת הבנק יתבקשו גם יתר הנושים לדחות את פירעון החוב ל-2017

חברת הפטרוכימיים , שבשליטת דיויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, הודיעה אתמול כי חתמה על מסמך עקרונות להסדר חוב עם בנק הפועלים. את העקרונות ההסדר תנסה החברה ליישם גם בהסדר מול מחזיקי האג"ח.

היקף החוב הפיננסי של הפטרוכימיים, אשר הנכס היחידי שבו היא מחזיקה הוא 30.7% ממניות בית הזיקוק בחיפה (בזן), עומד על כ-1.9 מיליארד שקל. רוב החוב, כ-1.5 מיליארד שקל, הוא למחזיקי האג"ח בשש סדרות שונות. בנוסף, לפטרוכימיים, שבניהולו של ערן שוורץ, חוב בהיקף של כ-120 מיליון שקל לקרן בראשית, וחוב של כ-300 מיליון שקל לבנק הפועלים. לשני הנושים הללו יש בטוחות המכסות את ההלוואה שהעמידו לחברה.

לאחר שהחברה כבר הגיעה לפני שנים מספר להסדר פריסת חובות עם הפועלים, נתן הבנק הסכמה עקרונית לדחיית תשלומי קרן ההלוואה, אשר מועד תשלומם הוא בין השנים 2013-2016, לתחילת שנת 2017. בפרק זמן זה, תמשיך החברה לשלם ריבית שוטפת באופן רגיל.

לבנק משועבדות 11.97% ממניות בזן, ששווין נאמד היום ב-460 מיליון שקל. אם בעתיד תחזור בזן לחלק דיבידנדים, ישועבדו סכומי הדיבידנדים, שיתקבלו בגין המניות המשועבדות לבנק, לטובתו. כמו כן, הבנק יקבל פיצוי בגין הדחייה, כפי הנראה במניות פטרוכימיים.

אחד התנאים שהציב הבנק לדחיית החוב כלפיו הוא שפירעונות הקרן של נושיה האחרים של החברה יידחו גם הם ל-2017. עקב כך, יצטרכו בפטרוכימיים להגיע להסכמה על דחיית פירעון החוב גם עם קרן בראשית, שהחוב כלפיה אמור להיפרע בשני תשלומים ב-2015 ו-2016, ועם חלק מסדרות האג"ח.

לפיכך, הסדר החוב שתיאלץ לבצע הפטרוכיימיים הוא רק עם סדרות א' (הפרטית) ה' ו-ו', בהיקף כולל של כ-410 מיליון שקל, כאשר החברה תבקש לפרוש את פירעון החוב כלפיהם ל-2017.

באשר לסדרות ב' ו-ג', אשר היקף החוב כלפיהן הוא כ-900 מיליון שקל, מועד הפירעון נקבע ל-2017 ואילך, ולפיכך לא צפוי להיות שום שינוי. באשר לסדרה ד', שכלפיה עומד חוב של כ-85 מיליון שקל, הרי שהתשלומים אליה יימשכו כסדרם, שכן היא זו מגובה בשעבוד מלא של מניות בזן, שמשתחררות באופן חלקי לאחר כל פירעון.

מחר יהיה המועד הקובע לשליחת כתבי ההצבעה, שיקבעו את זהות הנציגים שיכהנו בנציגות מחזיקי האג"ח, ועורכי הדין שייצגו אותה. לאחר מכן יחל המו"מ על המתווה להסדר, שיימשך בחודשיים הקרובים.

עיקרי ההסכם בין בנק הפועלים לפטרוכימיים:

■ דחיית תשלומים מהשנים 2013-2016 ל-2017

■ הבנק יקבל פיצוי במניות פטרוכימיים

■ דיבידנדים שיתקבלו ממניות בזן המשועבדות לבנק הפועלים, ישמשו להחזר ההלוואה לבנק

■ פירעון תשלומי הקרן של יתר הנושים בין השנים 2013-2016 יידחה גם כן ל-2017