מט"ח: הדולר היציג נחלש ב-0.53% ונקבע על 3.582 שקל

לאומי: "התנודות של שערי החליפין מול השקל יתנהלו בעיקר על רקע ההתרחשויות בעולם"

השקל התחזק היום (ו') מול המטבעות המרכזיים בעולם. הדולר נחלש מול השקל בשיעור של 0.53% ושערו היציג נקבע 3.582 שקלים, ואילו האירו נחלש בשיעור של 0.47% ושערו היציג נקבע על 4.697 שקלים.

הדולר מושפע גם מדבריו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, ששלח השבוע מסרים עמומים אך מרגיעים בכל הנוגע לעתיד התוכנית להקלה כמותית. ברננקי נאם בימים רביעי וחמישי בפני הקונגרס בארה"ב, ואמר כי "רכישות האג"ח שלנו תלויות בהתפתחויות הכלכליות והפיננסיות. בשום פנים הן לא במסלול קבוע". עם זאת, באותה נשימה הוא חזר על עמדתו כי אם התנאים בשוק העבודה ישתפרו בקרוב יהיה ניתן לצמצם את הרכישות מאוחר יותר השנה, ולהפסיק אותן לגמרי ב-2014. עוד חזר ברננקי על עמדתו כי עוד מוקדם לקבוע במדויק מתי תסתיים תוכנית רכישות האג"ח.

"לא שינינו מדיניות. אנחנו לא מהדקים את המדיניות", אמר ברננקי, וציין כי חרף כל מה שנאמר בתקופה האחרונה בנוגע לצמצום אפשרי של הרכישות, אין כוונה להדק את המדיניות בתקופה הקרובה. עוד ניסה ברננקי להדגיש שאין קשר בין צמצום הרכישות ועליה של שיעורי הריבית, כפי שעשה רבות לאחרונה.

בבנק לאומי מציינים כי "המסחר במט"ח המשיך להתאפיין גם בשבוע החולף בתנודתיות, על רקע מגמת המסחר במט"ח בעולם. כך, בחלקו הראשון של השבוע נחלש שערו של הדולר מול השקל וירד לשפל של 3.57 שקל בלבד. לקראת סוף השבוע התהפכה המגמה ושערו של הדולר התחזק, על רקע דברי נגיד ה'פד', לפיהם המשק האמריקאי יזדקק לסיוע משמעותי ועקבי לאורך זמן בכדי לשוב לפסים של צמיחה וירידה בשיעור האבטלה. דברים אלו הביאו להערכות כי סיום תוכנית הרכישות אינו קרוב, ותמכו כאמור בשערו של הדולר.

"בטווח הקצר, התנודות של שערי החליפין מול השקל יתנהלו בעיקר על רקע ההתרחשויות בעולם. בהמשך, אנו צופים כי משקל רב בשוק המט"ח יינתן למדיניות בה ינקוט הנגיד החדש עת ייכנס לתפקידו".