OECD מציג תוכנית למלחמה בתאגידי הענק המתחמקים ממס

הזעם במדינות המערב על תשלומי המס המזעריים של תאגידי הענק מתורגם למעשים ■ תוכנית ה-OECD: לחוקק בשנתיים הקרובות סדרה של חוקים במדינות השונות כדי להילחם בהתחמקות ממס ■ מזכ"ל הארגון: "יש לנו גיבוי מארה"ב"

ארגון ה-OECD גיבש תוכנית למלחמה בתאגידי ענק המתחמקים ממס, דוגמת אפל, גוגל ויאהו. שר האוצר של גרמניה כינה את התוכנית "צעד גדול". התוכנית הוצגה בכנס של פורום מדינות ה-G20 במוסקבה, שם נפגשים שרי אוצר ובנקאים מהמדינות החברות בפורום.

מטרת התוכנית היא לחוקק חוקים בשנתיים הקרובות שימנעו מחברות ענק להתחמק מתשלום מסים, בין היתר באמצעות רישום פטנטים בחברות קש או שימוש ב"להטוטי מסים" בין כמה מדינות. התוכנית תכריח את הרגולטורים במדינות השונות לחייב את תאגידי הענק לדווח על הכנסותיהן בכל מקום בעולם.

"זה עניין של הוגנות וצדק שחברות גלובליות יתרמו את חלקן" למדינות", אמר שר האוצר הגרמני וולפגנג שוובל. "בלי חלוקה הוגנת בנטל, נשמיד בסופו של דבר את הכלכלה הגלובלית".

OECD חיבר דוח בן 40 עמודים שמפרט את התוכנית. זאת, על רקע מאמציהן של מדינות המערב עמוסות החובות להגדיל את הכנסותיהן מחברות רב-לאומיות רווחיות.

הדוח מגיע לאחר דיונים בפרלמנטים בארה"ב ובבריטניה בנושא, בהם נחשף כיצד חברות גלובליות פועלות כדי להתחמק ממסים, בין היתר באמצעות פעילות חברות-בנות הרשומות במקלטי מס כמו ברמודה ואיי קיימן. החברות, מנגד, טוענות כי שילמו מס כחוק.

"ברור שהחברות הגלובליות פיתחו ידע חסר תקדים במזעור חבות המס שלהן", אמר שר האוצר של צרפת. "בלתי אפשרי להצדיק זאת בפני האזרחים שלנו".

אנחל גוריה, מזכ"ל ה-OECD, אמר בפורום ה-G20 כי "יש לנו גיבוי מלא מארה"ב... יש לנו מנדט גם מה-G8, לא משרי האוצר אלא מהמנהיגים של המדינות החברות ב-G8".