שרי האוצר של ה-G20: מעדיפים צמיחה על פני צנע

במוצ"ש ננעלה פסגת שרי האוצר של מדינות ה-G20 שנערכה במוסקבה ■ השרים וראשי הבנקים המרכזיים הסכימו על שינוי מדיניות במסגרתה יעדיפו תוכניות לעידוד צמיחה על פני תוכניות צנע

הערב ננעלה פסגת שרי האוצר של מדינות ה-G20 שנערכה במהלך סוף השבוע בבירה הרוסית מוסקבה. שרי האוצר החליטו על שינוי מדיניות בכל הנוגע לטיפול במשברים הכלכליים בעולם ולעבור לתוכניות לעידוד צמיחה במקום להמשיך ולהתמקד בתוכניות צנע וקיצוצים.

שרי האוצר וראשי הבנקים המרכזיים בעולם חתמו על ההודעה שמכירה ביתרונות של המדיניות המוניטארית המקלה המונהגת בארצות הברית ויפן, אך הזכירה גם את המיתון בגוש האירו וההאטה בכלכלות המתפתחות.

"למרות שהפעולות של המדיניות שלנו תרמו להפחתת הסיכונים - הם עדיין גבוהים", נכתב בהודעה שהוציאו שרי האוצר. "בתקופה האחרונה ראינו עלייה בהיקף התנודתיות בשווקים והתנאים הפכו להיות לחוצים יותר".

סוכנות הידיעות "רויטרס", שהצליחה לשים יד על העותק הסופי של טיוטת ההודעה טרם פרסומה, דיווחה מוקדם יותר היום כי ההנהגה הכלכלית צפויה להודיע כי המעבר בין שתי המדיניות צפוי להיות הדרגתי על מנת להימנע מתגובה חריפה מדי בשווקים שעלולה לפגוע בנסיונות הצמיחה.

מהטיוטה שהגיעה לידי "רויטרס" עולה כי שרי האוצר הסכימו על תוכנית פעולה שתוצג במהלך פסגת מנהיגי מדינות ה-G20 שתיערך בחודש ספטמבר ברוסיה, ותכלול תוכנית לעידוד הצמיחה והתעסוקה, במקביל לדרישה לאיזון בביקוש העולמי והחובות.

"אנחנו עדיין מודעים לסכנות ולההשלכות השליליות הלא רצויות של מדיניות מוניטארית מקלה שנמשכת לאורך זמן", כתוב בטיוטה. "שינויים עתידיים של מדיניות מוניטארית יבוצעו בצורה זהירה ויצאו הודעות ברורות בעניין".

וושינגטון הצליחה לרשום הישג קטן כשבלשון ההודעה לא הוגדרו יעדים פיסקאליים ברורים אלא הסתפקה בקביעה כי השינויים יבוצעו בהתאם להתפתחויות. גורמים שנכחו בישיבות סיפרו כי גרמניה הייתה הפעם פחות אסרטיבית בדרישות שלה לקבוע יעדים מחייבים להפחתת החובות.

"המשתתפים בכנס לא קיבלו החלטה בנוגע לנטילת אחריות על הפחתת החובות והגירעונות עד שנת 2016", אמר שר האוצר הרוסי אנטון סילואנוב לסוכנות "רויטרס". "חלק מהאנשים חשבו שיש צורך בלהתמקד בראש ובראשונה בצמיחה".