כינוס ועדת ששינסקי 2 בוטל בגלל חוסר ייצוג נשים

בעקבות עתירה לבג"ץ היועמ"ש לממשלה ביטל את ישיבתה הראשונה של הוועדה, שמונה 17% נשים בלבד לפיד צפוי למנות נשים נוספות

שר האוצר, יאיר לפיד, מתכוון למנות נשים נוספות כחברות בוועדת ששינסקי 2, כך נודע ל"גלובס". הבוקר (ב') ביטל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, באופן פתאומי את כינוסה הראשון של הוועדה "לאור בג"ץ תלוי ועומד בעניינה". הביטול הפתאומי עורר את זעמו של יו"ר הוועדה, פרופ' איתן ששינסקי, על תיזמון הודעת היועץ - שעה וחצי בלבד לפני תחילת המפגש המתוכנן.

לפיד מנסה מאז לזרז את תחילת עבודת הוועדה ולעקוף את העתירה לבג"ץ שהוגשה נגדה בגין חוסר ייצוג הולם של נשים. נכון לעכשיו, מונו לוועדה שתי חברות בלבד מתוך 12 חברים: מיכל עבאדי-בויאנג'ו, החשבת הכללית במשרד האוצר ואלונה שפר (קארו), מנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה, כך ששיעור הנשים מהווה 17% בלבד מחברי הוועדה.

בשנת 2005 התמסדה חובת מינוי נשים לוועדות ציבוריות בחקיקה (חוק שוויון זכויות האישה), ובו נכתב כי בוועדות ציבוריות יש צורך להעניק "ביטוי הולם, בנסיבות העניין, לייצוגן של נשים ממגוון קבוצות האוכלוסייה". לפי הפסיקה של בית המשפט ניתן ללמוד כי אין צורך בלתרגם חובה זו בצורה קביעת מכסות שוות לגברים ונשים, אך כאמור, במקרה הזה, מדובר על פחות מ-17%.

גם ב-2011 הורה היועמ"ש דאז אליקים רובינשטיין למנות נשים נוספות לוועדת טרכטנברג לאור ייצוג לא הולם של נשים.

התקלה שקרתה בוועדת ששינסקי 2 אינה מאפיינת את התנהלות לפיד: שר האוצר היה הראשון שמינה מנהלת כללית לאוצר - יעל אנדורן, עבאדי-בויאנג'ו היא הפקיד הקרוב אליו ביותר, הוא מינה גם אישה ליועצת הכלכלית האישית שלו (רותם רולף) ותמך במינויה של קרנית פלוג לנגידת בנק ישראל.

לפיד התכוון להודיע הבוקר על הרכב "ועדת ששינסקי 2", שתבחן את מדיניות התמלוגים שאותם מקבלת המדינה משימוש גורמים פרטיים במשאבי טבע לאומיים, לרבות ממפעלי ים המלח בבעלות חברת כיל.

בראש הוועדה יעמוד פרופ' איתן ששינסקי, שעמד בעבר בראש הוועדה לבחינת תמלוגי המדינה מנפט וגז. חברי הועדה הנוספים הם פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה; מיכל עבאדי-בויאנג'ו; משה אשר, מנהל רשות המסים; ד"ר מיכאל שראל, הממונה על הכנסות המדינה באוצר; ד"ר עדי ברנדר, מנהל אגף מאקרו-כלכלה בחטיבת המחקר בבנק ישראל; עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועמ"ש; שאול צמח, מנכ"ל משרד האנרגיה ומים; אלונה שפר (קארו); עמית לנג, מנכ"ל משרד הכלכלה; אמיר לוי, הממונה על התקציבים באוצר; ויוסי וירצבורגר, מנהל אגף רישוי אוצרות טבע במשרד האנרגיה והמים.