תיק נוחי דנקנר הועבר לפרקליטות; דנקנר: לא רימיתי

על-פי החשד, בעל השליטה ב-IDB פעל במשותף עם איתי שטרום ועדי שלג על מנת להשפיע בדרכי תרמית על שערי מניית IDB, בכדי לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה והמחיר שיתקבל בה ■ דנקנר: "לא יזמתי שום מהלך תרמיתי"

האם נוחי דנקנר ייאלץ להתמודד בקרוב עם כתב אישום פלילי בגין ביצוע תרמית בניירות ערך? היום (ג'), כשהסאגה סביב קריסתה של אי.די.בי נמצאת בעיצומה, הורה יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, על העברת תיק החקירה בפרשת הרצת המניות לכאורה נגד בעל השליטה בקבוצה, נוחי דנקנר, לפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). זאת, עם סיום החקירה ברשות.

רשות ניירות ערך נמנעה מלהמליץ לפרקליטות בנוגע לשאלה אם יש להגיש כתב אישום נגד דנקנר ואחרים בפרשה, ואולם מהודעת הרשות בעניין סיום החקירה ניתן ללמוד כי ברשות רואים בתיק קרקע מוצקה להגשת אישום נגד הטייקון.

לשון ההודעה, והתשבחות שמרעיף ראש רשות ניירות ערך על החוקרים, מלמדים על שביעות-רצון של הרשות מתוצרי החקירה.

עם זאת, לאור מורכבותם של התיקים הנחקרים ברשות, ייתכן כי התיק יתעכב בפרקליטות תקופה ארוכה מאוד עד לקבלת ההחלטה אם להגיש כתב אישום. זאת, כפי שניתן ללמוד מתיקים קודמים שהעבירה הרשות לפרקליטות, בהם תיק החקירה נגד מנכ"ל פסגות לשעבר, רועי ורמוס, שחשוד בביצוע תרמית בניירות ערך באג"ח בתיק הנוסטרו של החברה - בו חלפו כשנתיים מאז השימוע שנערך לורמוס.

החקירה הגלויה בתיק נפתחה בנובמבר אשתקד, בתום חקירה סמויה ממושכת של מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, כאשר דנקנר עוכב לחקירה בחשד שפעל בצוותא עם איתי שטרום, באופן תרמיתי, בכוונה להשפיע על שער מניית אי.די.בי אחזקות, וזאת במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה שערכה החברה.

בחקירה נבדקו חשדות לביצוע עבירות תרמית בניירות ערך, עבירות דיווח, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות הלבנת הון ועבירות של שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' האוזר, הודה לצוות החקירה על העבודה המאומצת שנעשתה כדי להשלים את החקירה בנושא ולהביא את התיק לפרקליטות בהקדם האפשרי.

לדבריו, "מדובר בחקירה מורכבת ומסועפת, שכללה בדיקה נרחבת של מעורבים. החקירה התקיימה במישור הסמוי, ולאחר מכן - במישור הגלוי, כשצוות החקירה ניהל אותה לאורך כל הדרך באופן מוקפד, ללא משוא-פנים וללא פניות".

נוחי דנקנר מסר בתגובה: "בהתייחס להנפקת מניות של אי.די.בי, שהתקיימה בפברואר 2012, ולהודעת רשות ניירות ערך מהבוקר, אני מבקש להבהיר כי לא יזמתי שום מהלך תרמיתי, לא פעלתי ולא הפעלתי אף אחד למהלך תרמיתי ולא מימנתי שום תוכנית תרמיתית. אני בטוח שאמת עובדתית זו תתברר במהרה. עם סיום החקירה והעברתה באופן טבעי לפרקליטות, אני מקווה שלאחר עיון בחומר הראיות, תתקבל החלטה לסגור את התיק".

השנתיים החולפות היו קשות במיוחד עבור דנקנר, כיוון שהחקירה הפלילית התקדמה במקביל לסאגת הסדר החוב בקבוצת אי.די.בי והמירוץ נגד השעון למכור את מניות כלל ביטוח. בחודש החולף, לקראת החלטתו של שופט המחוזי איתן אורנשטיין לגבי גורל החברה ב-25 באוגוסט, הציעו גורמים שונים בתיק הפירוק של החברה מתווים להסדר חוב באי.די.בי, כאשר את המתווה האחרון הציעה קרן סקיי בסוף השבוע האחרון.

גיוס הון להחזר חוב

במרכז חקירת הרשות עומדת הנפקת אי.די.בי אחזקות, שבה גייסה החברה 321 מיליון שקל בימים 22-23 בפברואר 2012.

הנפקת האקוויטי נערכה על רקע מצוקה תזרימית שאליה נקלע הקונצרן, לאחר שב-2011 איבדה מניית אי.די.בי כ-70% מערכה. זאת, בעקבות ירידה חדה בשווי החברות-הבנות וההפסדים הכבדים שנגרמו בין היתר כתוצאה מהתחדשות המשבר באירופה. עקב כך פסק זרם הדיבידנדים מהחברות-הבנות, ואי.די.בי אחזקות, שנבצר ממנה לגייס חוב משוק ההון, הייתה צריכה הון נוסף כדי לעמוד בפירעונות החוב למחזיקי האג"ח ביוני השנה.

לפי החשד, בעל השליטה בחברה, נוחי דנקנר, הפעיל את איתי שטרום, ביחד עם עדי שלג, כדי שיפעל להשפיע בדרכי תרמית על שערי מניית אי.די.בי, בכדי לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה והמחיר שיתקבל בה.

שטרום הוא ממייסדי ובעלי ISP Financial, חברה שהתאגדה בשווייץ ויושבת בציריך ומנהלת תיקי לקוחות עבור משפחות עשירות (מה שקרוי בעגה המקצועית Family Office), כמו גם השקעות מוסדיות ושירותי בנקאות להשקעות עבור לקוחות פרטיים, מוסדיים וארגוניים ברחבי העולם, כולל ישראל. לפי הידוע, ISP מנהלת נכסים בשווי של 200-300 מיליון דולר.

לשטרום יש גם חברה פרטית אחרת הנקראת על שמו, "איתי שטרום שירותים פיננסיים"; שלג הוא סוחר בשוק ההון, ששימש בתקופה הרלוונטית לחקירה כמנכ"ל חברה העוסקת במסחר בניירות ערך. עדי נשוי למאיה שלג, שהיא הבעלים של חברת "סיטי ברוקר בע"מ".

מחזור חריג בגובהו

לפי החשד, שטרום ושלג פעלו, ביחד עם אחרים במתואם, באופן שבו הם רכשו את מניות אי.די.בי במהלך המסחר, ולאחר מכן מכרו אותן לגורמים שונים המקורבים לדנקנר, במחירים נמוכים ממחירי הרכישה; במקביל, הם המשיכו לרכוש את המניות במסחר בשערים גבוהים יותר.

מהחקירה עלה כי דנקנר פעל להשגת המימון בעבור ISP. לפי החשד, דאג דנקנר שמקורביו השונים ירכשו מידי שלג ושטרום את מניות אי.די.בי, ובכך "יחלצו" את השניים מהחזקותיהם במניות אי.די.בי. כמו כן, לפי החשד העביר דנקנר לשניים סכומי כסף מכיסו.

מהחקירה עלה כי שטרום ושלג ביצעו עסקאות תרמיתיות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים במהלך 21-23 בפברואר 2013. בימים אלה היקף המסחר היומי במניית אי.די.בי אחזקות עמד על כ-40 מיליון שקל - מחזור חריג בגובהו, שכפי הנראה הדליק נורה אדומה ברשות ניירות ערך.

מהנספח לבקשה לשחרור בתנאים מגבילים של דנקנר, שהוגש בסמוך לחשיפת החקירה, עולה כי פעילות תרמיתית זו בוצעה, לפי החשד, בידיעתו, בהנחייתו ובמימונו של דנקנר.

"לפי החשד, דנקנר מימן את התוכנית התרמיתית הן בעצמו, והן בגיוס גורמים חיצוניים, אשר רכשו בהנחייתו מניות שנרכשו על-ידי שלג ושטרום, במהלך ביצוע פעולות התרמית ועל מנת לממן את המשכה", נכתב בנספח.

החקירה המאומצת נוהלה על-ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך בראשותו של עו"ד אלי לוי, מנהל המחלקה, ובמהלכה בוצעו חיפושים רבים, ונגבו עדויות רבות ממעורבים ועדים, בהם בכירים בשוק ההון ונושאי משרה בכירה בחברות ציבוריות.

החשודים העיקריים - דנקנר, שטרום ושלג - שוחררו בתנאים מגבילים ובהפקדת ערבויות כספיות בגובה של מיליוני שקל.

בפרשה מעורבים אינטרסים כלכליים כבדי-משקל וכמה מהדמויות המרכזיות במשק. כבר בראשית החקירה התחמשו החשודים בסוללת עורכי דין בכירים, המובילים בתחום עבירות הצאוורון הלבן וניירות ערך. עו"ד אלי זהר, השותף הבכיר בפירמת עורכי הדין הגדולה במדינה, גולדפרב-זליגמן, ועמו עו"ד רועי בלכר, נשכרו לייצג את דנקנר; עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, שותפות בכירות במשרד שינמן-נגב-ניב, המובילה בייצוג עבירות בתחום זה, מייצגים את שטרום; ועורכי הדין גיל דחוח וגלית רוטנברג מייצגים את שלג.

עורכות הדין ניב-סבאג ונגב מסרו: "אנו משוכנעות כי שטרום פעל כחוק ולא עבר כל עבירה. לחקירה זו אין קשר לכספי לקוחות, והיא אינה נוגעת בשום היבט בנושא זה".

עורכי הדין דחוח ורוטנברג מסרו: "מדובר בפרשה מורכבת, ואנחנו נתייחס לדברים בזמן ובמקום הראויים".

עיקרי החשדות:

בהנפקת חברת אי.די.בי אחזקות, שבה גייסה החברה 321 מיליון שקל ב-22-23 בפברואר 2012, הפעיל דנקנר, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, שני סוחרים בשוק ההון, איתי שטרום ועדי שלג, כדי להשפיע על שער מניות אי.די.בי ולשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה. זאת, באמצעות ביצוע עסקאות תרמיתיות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

באותם ימים עלה היקף המסחר היומי במניית אי.די.בי אחזקות לכ-40 מיליון שקל, מחזור חריג בגובהו. על-פי החשד, דנקנר השתתף במימון התוכנית התרמיתית, הן באמצעיו שלו והן באמצעות אחרים אשר הופנו על-ידו ל-ISP פייננשיאל-טריידינג, שבבעלות שטרום.

העבירות:

עבירות של תרמית בניירות ערך ("הרצת מניות"), עבירות דיווח, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות של הלבנת הון ועבירות של שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה.

"הנפקת חברים": שלמה אליהו, שאול שני, יאיר המבורגר והחברים התגייסו להנפקה

ההנפקה שעוררה את חשדם של חוקרי רשות ניירות ערך זכתה לכינוי "הנפקת החברים" של נוחי דנקנר. זאת, לאחר ששורה ארוכה של בעלי הון, בתי השקעות, חברות חיתום וחברות ציבוריות השקיעו ממיטב כספם בהנפקה, חרף מצבה הכלכלי המידרדר של החברה והסיכונים הטמונים בהשקעה.

ההתגייסות הזאת, על-פי החשד, הייתה למעשה היענות ל"קריאה לדגל" ששיגר דנקנר לעבר חבריו. הרשימה הארוכה והמכובדת של המשקיעים מצאה את עצמה בתוך פרק זמן קצר ביותר מופסדת בעשרות רבות של אחוזים על השקעתה.

עם המשקיעים שהכניסו את כספם הפרטי בחברה נמנים שלמה אליהו, שהזרים מהנוסטרו של חברת הביטוח שבבעלותו כ-10 מיליון שקל; שאול שני, שרכש מאי.די.בי את אי.סי.איי, והזרים כ-10 מיליון שקל; יבואנית הרכב סמל"ת של מיכאל לוי השקיעה 5 מיליון שקל; יאיר המבורגר, בעל השליטה בקבוצת הראל, הזרים 2 מיליון שקל; וכך גם מיכאל שטראוס ואחותו, רעיה בן-דרור; רון לבקוביץ, בעבר בעלי בית ההשקעות אפסילון, שמכר את חלקו לקבוצת אי.די.בי, הזרים כ-2 מיליון שקל, בדומה לסכום שהזרימה יעל אונגר; עו"ד דיוויד פוקס, שהיה מעורב במכירת מכתשים אגן לכמצ'יינה, הזרים כ-800 אלף שקל.

בהנפקה נטלו חלק כמה בתי השקעות זרים, בהם גולדמן זאקס (20 מיליון שקל), סיטי בבנק (10 מיליון שקל), דויטשה בנק (9 מיליון שקל) ומורגן סטנלי. הגוף הגדול ביותר שרכש מניות בהנפקה היה קרן הפרייבט אקוויטי רנסנס, שהשקיעה 38 מיליון שקל.

נוסף עליהם הזרימו שורה ארוכה של חתמים מקומיים כ-40 מיליון שקל לאי.די.בי, בהם גם כלל חיתום, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי, שהעבירה כ-10 מיליון שקל.

גם בית ההשקעות דש איפקס השקיע כ-5 מיליון שקל בהנפקה; ואילו הכשרת היישוב שבשליטת עופר נמרודי השקיעה כ-4 מיליון שקל; חברת המזון וילי-פוד, שבבעלות האחים צבי ויוסי ויליגר, הזרימה כ-2.4 מיליון שקל בהנפקה; מבטח שמיר של מאיר שמיר, מבעלי תנובה, הזרימה כ-2 מיליון שקל בהנפקה.

בהנפקה השתתפו גם בעלי השליטה באי.די.בי, בראשות דנקנר ואחותו שלי ברגמן, שרכשו מניות בהיקף של 20 מיליון שקל. יתר בעלי השליטה בחברה - משפחת לבנת, יצחק מנור וג'קי שימל - הזרימו ביקושים של 20 מיליון שקל, 10 מיליון שקל ו-10 מיליון שקל בהתאמה.

בסך-הכול רכשו בעלי השליטה בחברה מניות בהיקף של כ-60 מיליון שקל, על-פי התחייבות שצוינה בתשקיף.

תרמית המניות
 תרמית המניות