שיא בייצוא הביטחוני מישראל; חוזרים למכור לטורקיה?

למרות המשבר בשוק העולמי, ישראל מדורגת בין 10 יצואניות הנשק הגדולות בעולם ■ עם זאת, ירידה מדאיגה נרשמה ביצוא של החברות הקטנות

התעשיות הביטחוניות הישראליות שברו בשנת 2012 את השיא של כל הזמנים וסיכמו את היצוא הביטחוני שלהן בכ-7.5 מיליארד דולר - כך עולה מנתונים שפרסם היום (ג') האגף לייצוא ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט). העלייה בהיקף החוזים למכירת ציוד ביטחוני לעולם בולטת בייחוד על רקע העובדה ש-2012 התאפיינה כשנה מאתגרת לשוק הביטחוני העולמי על רקע צמצום נרחב בתקציבי ההתעצמות של צבאות בעקבות המשבר הכלכלי באירופה ובארה"ב; השינויים באופי הסכסוכים בעולם והדילול המתמשך של הנוכחות האמריקנית במדינות המפרץ.

"המספר 7.47 מיליארד דולר שנרשם בהיקף הייצוא הביטחוני בסוף השנה שעברה הפתיע אותנו", אמר היום ראש סיב"ט, תא"ל (במיל') שמעיה אביאלי, "ישראל מדורגת ברשימה של עשר היצואניות הביטחוניות המובילות בעולם ולפי חלק אחר מהממדים גם ברשימת חמש המדינות המובילות בתחום. אנחנו נמצאים בליגה העליונה של התחום הזה".

הביצועים המרשימים של החברות הישראליות בשנה שעברה בולטים בייחוד מול היקפי יצוא מאכזבים בשנת 2011, אז הם הסתכמו בכ-5.82 מיליארד דולר. בשנים 2010 ו-2009 הסתכם היצוא הביטחוני בכ-7.42 מיליארד דולר. מנתונים שהציג היום משרד הביטחון, עולה כי מאז 2003 היצוא הביטחוני זינק ביותר מפי שניים, שכן אז הוא הסתכם בכ-3.5 מיליארד דולר.

השוק המרכזי שבו מכרו החברות הישראליות ב-2012 הוא אסיה והפסיפיק, הרבה בזכות עסקאות גדולות שעשו התעשיות עם מדינות כמו הודו ואזרבייג'ן. אשתקד הסתכמו העסקאות הביטחוניות עם אסיה והפסיפיק בכ-4 מיליארד דולר, ועסקאות בהיקף של כ-3.5 מיליארד דולר נעשו עם מדינות אירופה, קנדה, ארה"ב, אמריקה הלטינית ואפריקה.

עוד עולה מהנתונים, כי 71% מכלל התוצרת הביטחונית מיועד ליצוא, מה שמכניס לתעשיות הביטחוניות כסף רב שמאפשר להן השקעות נרחבות כדי לקדם מחקר ופיתוח.

מערכות מכ"ם, טילים ואמצעים להגנה אווירית תפסו 49% מהיצוא הביטחוני אשתקד. עוד 10% מכלל היצוא היה של מערכות ימיות, והשאר מתחלק ללוויינים, אמצעי מיגון שונים, מערכות אלקטרו-אופטיקה ותצפית, מערכות קשר ועוד. 3% מכלל היצוא הביטחוני בשנה שעברה היה של מערכות מל"טים (מטוסים ללא טייס). לחברות הביטחוניות היצע של עשרות דגמי מל"טים. לדברי ראש סיב"ט, ישראל נמצאת כיום במקום השני בעולם בתחום זה, אחרי ארה"ב.

מהנתונים עולה שאת עיקר הייצוא הביטחוני מובילות החברות הגדולות, בהן התעשייה הצבאית (תעש), התעשייה האווירית, אלביט מערכות ורפאל. בזמן שהגדולות ממשיכות לצמוח, החברות הקטנות הציגו ביצועים מאכזבים בתחום היצוא: בשנים 2010-2011 הן ייצאו בהיקפים של כ-650 מיליון דולר, ובשנה שעברה היקפי היצוא שלהן צנחו לכ-500 מיליון דולר בלבד. להערכת משרד הביטחון, ברחבי הארץ כ-600 חברות ביטחוניות שנחשבות קטנות ובינוניות, ושם מסבירים את הירידה החדה בתחרות העזה שמתקיימת בשוק העולמי והעדפה של לקוחות רבים לייצור מקומי של אמצעים. לדברי אביאלי, משרד הביטחון פועל למען חשיפת הפיתוחים של החברות הקטנות והבינוניות באמצעות תערוכות בינלאומיות, תוך ניסיון לפרוץ לשווקי יצוא חדשים.

צופים היקפי יצוא דומים ב-2013

במשרד הביטחון העריכו היום כי בסוף השנה יסתכם היקף הייצוא הביטחוני במספרים דומים לאלה של 2012. זאת, בזמן שבמקביל נעשות פעולות ממוקדות בידי סיב"ט, כדי לפרוץ עבור התעשיות הביטחוניות שווקים חדשים, בין השאר בסיוע 22 הנספחויות של המשרד שפרוסות ברחבי העולם. במערכת הביטחון מניחים כי הניסיונות לייצב את היחסים בין ישראל לטורקיה יאפשרו לחברות הביטחוניות לחדש את הקשר עם טורקיה ולקיים אתה עסקאות ביטחוניות נוספות.

אביאלי הפתיע היום כשאמר כי גם בשנים האחרונות היצוא הביטחוני לטורקיה לא הופסק: "גם בשנים המורכבות יותר טורקיה לא הייתה המדינה הקטנה ביותר מבחינת היצוא הביטחוני של ישראל. יש מצד טורקיה בקשות לעסקאות ביטחוניות עם ישראל, ואנחנו בוחנים אותן". לדברי אביאלי, גם היצוא לרוסיה אפשרי חרף התרעומת בישראל על מהלכיה לאספקת נשק לסוריה.

במשרד הביטחון גילו היום כי נעשים מאמצים נרחבים כדי לאפשר את מכירת המערכת להגנה על טנקים ונגמ"שים מסוג "מעיל רוח" ומערכת יירוט הרקטות "כיפת ברזל"- שתיהן פרי פיתוח של רפאל. בעבר דווח כי מדינות שמגלות עניין במערכות אלה, הן הודו ודרום קוריאה. במשרד הביטחון סירבו להתייחס לדיווחים אלה.

היקף היצוא הביטחוני
 היקף היצוא הביטחוני