יו"ר הבורסה מתפטר מתפקידו באופן מיידי - ומשתלח בשמואל האוזר: "אני נאלץ להתפטר בגלל השתלטות עוינות על הבורסה מצד רשות ני"ע"

ברונפלד: "רשות ני"ע מאשימה את הבורסה בכל הנזקים שנגרמו לשוק ההון ע"י הרגולציה הלא-מידתית" ■ האוזר: "תחת הנהלה חדשה, הבורסה תצמח"

טלטלה שכמותה לא ידעה הבורסה לניירות ערך בת"א ב-60 שנות קיומה: בתוך שבועיים בלבד התפטרו בזה אחר זה כמעט כל חברי ההנהלה הבכירה של הגוף היחיד בישראל האחראי על המסחר בניירות ערך. זאת, על רקע מחלוקות קשות ויחסים עכורים בינם לבין עצמם, ובינם לבין יו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר. היום, שבוע בלבד לאחר התפטרות המנכ"לית אסתר לבנון, הגיש את התפטרותו גם יו"ר הבורסה, סם ברונפלד, אגב הטחת האשמות קשות בהאוזר, שאתמול הגדיר את תפקודו של ברונפלד כ"כושל".

ברונפלד, הנמצא בבורסה כבר 28 שנה, הגיש מכתב לחברי הדירקטוריון בו הוא מבקש להפסיק את כהונתו באופן מיידי. "אני נאלץ להתפטר מתפקידי בגלל פעולות נמשכות ל'השתלטות עוינת' על הבורסה, מצד רשות ניירות ערך. מצד אחד, הרשות מאשימה את הבורסה בכל הנזקים שנגרמו לשוק ההון על ידי הרגולציה הלא-מידתית. מצד שני, הרשות מבטלת בהבל פה את העשייה הרבה והטובה, במשך שנים רבות, של סגל הבורסה והדירקטורים.

"הרשות גם מתערבת מעבר לסביר בניהול האקזקוטיבי של הבורסה ובכך פוגעת בניהולה התקין. הרשות טשטשה את הגבול הברור בין פיקוח לגיטימי, לבין התערבות ניהולית, לא לגיטימית. לנוכח כל אלה, המשך שרותי שוב אינו אפשרי", כתב ברונפלד, תוך שהוא מודה לחברי הדירקטוריון ועובדי הבורסה על פועלם.

אתמול הגיעה המתיחות בין ברונפלד ליו"ר הרשות האוזר לשיא, בעקבות מכתב חריף ששלח האחרון לחברי דירקטוריון הבורסה. במכתב טען האוזר כי ברונפלד כשל בתפקידו, ודרש מהדירקטורים שלא לכלול את היו"ר בוועדת איתור המנכ"ל החדש, בשל פגיעה בתנאי הממשל התאגידי. ברונפלד שלח מכתב תגובה, ובו טען כי האוזר מנסה להסיט את הביקורת מתפקוד הרשות, שלדבריו נושאת באחריות כבדה למצב שוק ההון.

"יו"ר דירקטוריון הבורסה אכן הביע דעתו ביחס לבעיות בהתנהלותה של מנכ"ל הבורסה - האם אין בכך כדי להצביע גם על כשל בהתנהגות של יו"ר הבורסה, שלא מצא לנכון לדחוף לפתרונות שיאפשרו להתמודד עם המשבר הכלכלי? אני סבור שזהו בבירור תפקידו", כתב האוזר לדירקטורים.

האוזר: "הבורסה תצא מחוזקת"

ברונפלד מצידו השיב מלחמה וכתב לחברי הדירקטוריון כי מכתבו של יו"ר רשות ני"ע "נועד להסיט לעבר הבורסה את הביקורת על תפקוד הרשות, אשר נושאת באחריות כבדה למצב שוק ההון. המכתב גם מכיל האשמות שווא בנושאי ממשל תאגידי, בהם נושאים שעלו בעבר בוועדות הדירקטוריון ובדירקטוריון עצמו וטופלו באופן מסודר, והכל בידיעת רשות ניירות ערך".

בתגובה להתפטרותו של ברונפלד אמר היום האוזר כי הוא "מאמין שהבורסה בת"א תצא מחוזקת מההתפתחויות האחרונות. יש לבורסה דירקטוריון מקצועי, מנוסה ואחראי ואני סמוך ובטוח כי הוא יפעל בהקדם למינוי מנכ"ל ויו"ר. הבורסה בת"א היא משאב לאומי ויש להשיב לה את מקומה החשוב בכלכלה הישראלית. אני משוכנע כי תחת הנהגה של הנהלה חדשה, הבורסה תעלה למסלול של צמיחה ופיתוח ותצעד לעידן חדש של בורסה מודרנית, משוכללת ואטרקטיבית למשקיעים מקומיים וזרים כאחד".

בהמשך דבריו התייחס האוזר גם לטענות כלפיו בעניין העומס הרגולטורי. "הרשות מכירה בצורך להתאים את הרגולציה למצב השוק ואנו פועלים במלוא המרץ לחזק את שוק ההון, לפתח אותו וליישם הקלות לגופים המפותחים", אמר.

התפטרות סיטונית

המאבק בין ראשי הבורסה ליו"ר רשות ני"ע הביא לכך שכאמור בתוך פחות משבועיים הנהלת הבורסה התפרקה לחלוטין. ראשון לעזוב היה יוסי טרייסטר, מנהל מחלקת מינהל וכספים וסמנכ"ל בכיר בבורסה לניירות ערך בתל-אביב. עזיבתו של טרייסטר, שהחליט לפרוש מסיבות אישיות, לוותה בלא מעט סימני שאלה, והעיקרי שבהם הוא עזיבתו שבועות ספורים לפני המעבר לבניין החדש - פרויקט אותו ניהל ביד רמה בשלוש השנים האחרונות.

שבוע לאחר מכן מסרה המנכ"לית לבנון את התפטרותה. במכתב שהעבירה לדירקטוריון ציינה לבנון, שנמצאת בתפקיד כ-7 שנים, כי החליטה להתפטר לאחר שלא קיבלה את תמיכת הדירקטוריון לתוכנית שהציגה לטיפול בהתייבשות הבורסה. "איני מרגישה תמיכה נחרצת של הדירקטוריון בתוכנית", כתבה. ואולם, ברקע להחלטתה עמד גם הקרע עם ברונפלד. לפני כשבועיים, נזכיר, העביר ברונפלד חוות דעת לחברי הדירקטוריון לפיה התפקוד של המנכ"לית לבנון הוא בינוני. זו הייתה הפעם הראשונה שבה ברונפלד התבקש להעריך את תפקודה של לבנון, וזאת במסגרת הערכת ביצועי הבכירים בבורסה.

אתמול הודיע גם המשנה למנכ"ל יוני שמש על החליט לעזוב את תפקידו - גם הוא אחרי כמעט שלושה עשורים בבורסה. ברונפלד ולבנון עוזבים את הבורסה אחרי 30 שנה, במהלכן כל אחד מהם צבר עשרות מיליוני שקלים. למעשה, רק בחמש השנים האחרונות (2008-2012), במהלכם צנחו מחזורי המסחר בבורסה ב-46%, גרף ברונפלד לכיסו 9.3 מיליון שקל ואילו לבנון נהנתה מ-9.6 מיליון שקל.

ברונפלד קיבל היום רוח גבית מחלק מהפעילים בשוק, ובראשם מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו. "הוויכוחים בין הבורסה לרשות ני"ע רק מסיטים את תשומת הלב מהדיון העיקרי, כלומר הטיפול בבעיות בשוק הון. הגורם העיקרי שאחראי להיווצרותן של הבעיות הללו זו הרשות, והאוזר לא יכול להתחמק מאחריות", אמר פלטו, שקרא להאוזר לעשות "בדק בית רציני".

פלטו הוסיף ואמר כי רשות ני"ע היא האחראית על הרגולציה של שוק ההון, וכי "פעילותם בשנים האחרונות הובילה לפגיעה אנושה בשוק ההון, תוך שהיא מחזקת את רצון החברות הציבורית להימחק מהמסחר".

"הרשות לא יכולה להתחמק ולהגיד שהבורסה אשמה", סיכם, תוך שהוא קורא לחברי הוועדה להגברת הנזילות, שהוקמה ע"י האוזר, "שלא ליפול במלכודת של שכלול המסחר באמצעות הוספת מדדים, אלא להיות אמיצים מספיק כדי לטפל בבעיה האמיתית, שהיא הרגולציה העודפת".

לבנון וברונפלד
 לבנון וברונפלד

בורסה
 בורסה