אי.די.בי פתוח מוכרת את מטוס המנהלים ב-9.5 מיליון דולר

החברה חתמה על הסכם למכירת מטוס המנהלים, שנרכש על ידה בשנת 2008 תמורת 26 מיליון דולר ■ המכירה אמורה לצאת אל הפועל בחודש אוגוסט ■ מטוסי המנהלים מצויים בשנים האחרונות מושא לביקורת ציבורית

‎‎שנה לאחר שהכריזה על כוונתה למכור את מטוס המנהלים שבבעלותה, הודיעה הבוקר חברת אי.די.בי פתוח שבשליטת נוחי דנקנר, כי המטוס נמכר תמורת 9.5 מיליון דולר (כ-34 מיליון שקל). מדובר במחיר הנמוך בכ-63% מהמחיר בו נקנה המטוס לפני כחמש שנים - 26 מיליון דולר. השלמת המכירה צפויה להתבצע בחודש אוגוסט.

המטוס מסוג ‏Bombardier‏ ‏Challenger 604‎‏ הוא משנת ייצור 2006, טווח הטיסה שלו עומד על 7,400 ק"מ, והוא יכול להטיס עד 12 אנשים. בעת רכישתו הסבירו באי.די.בי כי המטוס נועד לשמש את נושאי המשרה ובעלי השליטה בכל חברות הקונצרן, כאשר יעדי הפעילות היו צפון אמריקה, הודו והמזרח הרחוק.

בחינה של סך התשלומים שקיבלה אי.די.בי פתוח בגין השימוש במטוס מעידה על צמצום ניכר בהיקף השימוש בו. בשנים 2009-2010 קיבלה החברה מיתר חברות הקבוצה כ-1.4 מיליון דולר בשנה עבור השימוש במטוס, ב-2011 צנחו התקבולים הללו בכ-35%, לרמה של כ-900 אלף דולר. בשנה החולפת כבר מדובר על צניחה של למעלה מ-60% לסך של 346 אלף דולר בלבד. זאת, למול עלות החזקה של מאות אלפי דולרים בשנה שמצריכה בעלות על מטוס שכזה.

אל מול מצבת החובות האדירה של קונצרן אי.די.בי (מעל ל-8 מיליארד שקל), מדובר אמנם במכירה שהיקפה זניח. אלא שמטוס המנהלים, שהפך בשנות הגאות לסמל סטטוס בקרב הטייקונים המקומיים, עורר ביקורת ציבורית רבה בשנים האחרונות כאשר עסקיהם של האחרונים החלו לקרוס, והם נקלעו בזה אחר זה להסדרי חוב.

בביקורת זו, נזכיר, החל לא אחר מאשר רועי ורמוס, לשעבר מנכ"ל פסגות, כאשר בדצמבר 2008, בשיאו של המשבר בשווקים, דרש מהטייקונים שנמצאו בהסדר חוב: "תחזירו את הכסף או שתמכרו את המטוסים". בכך טבע ורמוס קו לוחמני של אקטיביזם מוסדי, שיהפוך לסימן ההיכר של פסגות בהסדרי החוב העתידים לבוא. כפי שממחיש כיום מנכ"ל פסגות הנוכחי, חגי בדש, המוביל לצד ג'רמי בלנק מקרן יורק את מאבק השליטה באי.די.בי פתוח.

ההודעה על מכירת המטוס מצטרפת להודעות מימוש נוספות של אי.די.בי מהשבועיים האחרונים, ביניהן ההודעה על כוונתה למכור את הפוזיציה במניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס והמו"מ המתקדם למכירתה של כלל ביטוח. זאת כאשר אנו מתקרבים ל"רגע ההכרעה" בסאגת הסדר החוב באי.די.בי, ה-25 באוגוסט, אז יכריע שופט המחוזי בת"א איתן אורנשטיין לגבי הסדר החוב בקונצרן וזהות השליטה העתידית בו. ‏‎‎‏