פארק מעל האיילון? אל תמהרו להכין את המנגלים

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה בשבוע שעבר את תוכנית מתחם טרה, בפינת רחוב יגאל אלון ודרך השלום בתל אביב. במתחם, הכולל את אזורי התכנון של מתחמי מחלבות טרה, מוטורולה ובן שמן, הכוללים כיום את שטחי המחלבה, מוסכים ומבני משרדים ותעסוקה, מתוכננת בניית מגדלי משרדים בגובה 55 קומות, שאת חלקם ניתן יהיה להסב לדירות מגורים, ובמקרה כזה, חלקן יוקצה לדיור בר השגה. התכנון גם כולל שטחים ציבוריים פתוחים בהיקף 8.3 דונם בין הבניינים, והגישה למגדלים תהיה תת קרקעית.

תכנון המתחם כולל התייחסות לאפשרות עתידית לקירוי נתיבי איילון בקטע הסמוך וחיבור הגדה המזרחית של נתיבי איילון לגדה המערבית. במסגרת התנאים להפקדת התכנית יצטרכו היזמים לבדוק את היתכנות קירוי נתיבי איילון והתאמת התכנית לכך, הגשת חוות דעת סביבתית לרשות לאיכות הסביבה של עיריית תל אביב והגשת דוח ניקוז. עוד בתכנית, התחייבות לבנייה ירוקה, ותיאום שורת נושאים עם אדריכל העיר ואגף התנועה.

מול מתחם טרה, על הגדה המערבית של נתיבי איילון, יקומו בשנים הקרובות כמה פרויקטים ענקיים כמו מגדלי הצעירים ומידטאון תל אביב, הנבנה מצפון למגדלי עזריאלי במה שמכונה המע"ר הצפוני. פרויקטים אלה כלואים למעשה בין שני נתיבי התחבורה העמוסים ביותר בתל אביב- נתיבי איילון ודרך מנחם בגין, וחסרים חיבור ממשי לעיר הסובבת אותם. פרויקט מתחם טרה, והאפשרות לקירוי נתיבי האיילון בקטע זה הוא הסיכוי היחיד של אי התנועה המתאכלס בצפיפות מצפון למגדלי עזריאלי לייצר איזשהו חיבור לעיר הסובבת אותו, ובמקביל לאחות את הקרע שקורעים נתיבי איילון בלב המטרופולין הגדול בישראל. זוהי גם תקווה להביא למרכז העיר שטח ירוק נרחב חדש, ולצמצם את מפגעי הרעש והזיהום במרכז תל אביב.

הטכנולוגיה לבנייה מעל נתיבי תחבורה, בלי לשתק אותם, כבר קיימת ומשמשת כיום בניית פרויקט חדש בניו יורק בין השדרה התשיעית ושדרת דייר. בבוסטון הושלם פרויקט הענק, ה-big dig, שקבר אוטוסטרדה שלמה שעברה במרכז העיר ויצר מעליה פארק ענק, ובדאלאס פארק קלייד וורן שגודלו כ-20 אלף מ"ר נבנה מעל אוטוסטרדה של שמונה נתיבים, ויצר מרחב ירוק חדש בעיר המחבר את שכונות האפ טאון עם אזור האמנות של העיר.

גם בראשון לציון מקודמת תוכנית שער העיר שכוללת מגדלי משרדים, שטחי מסחר, מרכז כנסים, ומלון המקושרים לרכבת ישראל ולשני קווי הרכבת הקלה. הפרויקט הממוקם מעל נתיבי איילון מבקש לנצל את הנגישות לאזור, תוך בניית מפלסים הפרוסים מעל נתיבי התחבורה, תוך קירוי נתיבי איילון, כדי לחבר את חלקי העיר, בשילוב פארק ובנייה ירוקה במה שמכונה קריית "ראשון איילון".

הצטופפות הפרויקטים הענקיים לצד נתיבי איילון מייצר לראשונה מציאות שבה בעלי האינטרס הכלכלי הגדול ביותר לקירוי האיילון הם יזמי הנדל"ן. הקמת פארק כזה תשפר משמעותית את הפרויקטים העצומים שהם בונים ותחלץ אותם ממתחמים כלואים בין נתיבי תחבורה סואנים. משום כך, רתימתם של יזמי הפרויקטים למימון קירוי האיילון היא הזדמנות היסטורית שיכולה להניע מהלך כזה, אולם עד שזה ייצא לפועל, הייתי מחפש מקום אחר להדליק מנגל, או לערוך פיקניק.

הכותב הוא עורך הבלוג מיתוג ערים ומדינות cityncountrybranding.com