לפיד: "הייתי רוצה להוריד מס הכנסה ל-2%, לתת מכונית לכל פועל, מטוס לכל משפחה"

(עדכון) - נאום סוער של שר האוצר בכנסת לקראת ההצבעות על התקציב ■ יחימוביץ' ללפיד: "המציאות היא לא טור בעיתון - מעלת באמון הציבור"

שר האוצר יאיר לפיד השיב היום (ב') למבקריו, רגע לפני תחילת ההצבעות בכנסת על תקציב המדינה, ואמר שחברי האופוזיציה חיים ב"עולם של פנטזיה".

"כמה שהייתי רוצה לתת ולתת - לתת למרכז ולתת לפריפריה, לתת לכולם", אמר לפיד. "הייתי רוצה להוריד את מס הכנסה ל-2%, לתת מכונית לכל פועל, מטוס לכל משפחה... ועכשיו אחרי שסיימנו את הפנטזיות הגיע הזמן לחזור לעולם האמיתי. התקציב הזה עסק בשאלה 'איפה הכסף' ולסגור בור תקציבי של 35 מיליארד שקל - בעיה שאיש לא רצה להתעסק איתה. התעסקנו עם אלה שהאופוזיציה העדיפה להתעלם מהם, לעצום עיניים ולחשוב שזה לא קיים. היינו צריכים להחליט האם לתת לעסק להתפרק סביבנו, העיקר שלא יכעסו עלינו ולא לחשוב על המחר אלא רק על מה שיכתבו עלינו בעיתון - או לגלות מנהיגות שמתחשבת בעולם האמיתי ולא בעולם הפנטזיות.

"המקום הזה שבו אני עומד ומציג בפניכם את התקציב הוא המקום שממנו אפשר לא רק לדבר אלא להגן על אזרחי ישראל ומעמד הביניים, לא על אזרחי ישראל במדינת הפנטזיה ומעמד הביניים בלה-לה-לנד. גיבשנו תקציב קשה ועדיין שמנו את מעמד הביניים במרכז".

דבריו של לפיד עוררו סערה במשכן וחברי אופוזיציה קראו לעברו קריאות ביניים. ח"כ איתן כבל אמר ללפיד: "מתי ראית את האור? אתה גם חיית בעולם של פנטזיה כי היית נגד המדיניות הזו! מתי התפכחת?". חברי כנסת רבים צעקו לעבר לפיד קריאות שונות.

לפיד המשיך ואמר כי "זה תקציב שאומר למעמד הביניים הישראלי - 'יש מי שמייצג אותך'. זה תקציב שייצור צמיחה, תמריצים לתעסוקה, תקציב שיעודד תעשיות וטכנולוגיה ועסקים קטנים. גם בימים קשים אלה הגדלנו את תקציבי הרווחה, הבריאות, החינוך, התחבורה... הוספנו כספים לניצולי שואה. עשינו את מה שאפשר בעולם האמיתי שבו חיים האנשים האמיתיים. מי שיעבוד יקבל. עבודה היא הבסיס לחברה בריאה. מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה זה הבסיס לכל כלכלכה. הקיצוץ בקצבאות הילדים הוא לא כורח תקציבי אלא החלטה מוסרית. התפקיד שלנו הוא שלא יהיו ילדים רעבים בישראל - אבל אם מישהו מביא ילדים לעולם הזה הוא אחראי עליהם, לא המדינה".

יחימוביץ': לפיד הוא פרזנטור של נתניהו

לפני לפיד, נשאה יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' את "נאום הפרזנטור" וטענה כי המדיניות הכלכלית שהוא מוביל דומה לזו של נתניהו ותפגע במשק הישראלי ובשכבות החלשות.

"כשהבנתי בפעם הראשונה באופן חד וברור איך נראים התקציב וחוק ההסדרים של שר האוצר שבא לשנות, הייתה לי תחושת דז'ה-וו חזקה", אמרה היום יחימוביץ' רגע לפני פתיחת ההצבעות בכנסת על תקציב המדינה. "נזכרתי בשר אוצר אחר, כזה שחשב שאם ניתן הרבה - ממש הרבה - לעשירים, מתישהו יהיה טוב. כי באיזשהו שלב מסתורי הצמיחה תחלחל לכל הישראלים. אם נפריט הכל, יהיה טוב יותר. אם נוריד לטייקונים מסים, תהיה אווירה טובה יותר לביזנס. הוא לא התכוון לעסקים הקטנים והבינוניים אלא לשמנת ולקצפת.

"שר אוצר שצייר לנו על הלוח את האיש הרזה והאיש השמן וכשהוא דיבר על האיש השמן הוא התכוון למורים ולעובדות הסוציאליות והאיש הרזה והאומלל היה שרי אריסון, לב לבייב, יצחק תשובה. הוא אמר שאם נשלח את האיש השמן לעבוד כעובד קבלן יהיה כאן טוב יותר, שאם נקצץ בקצבאות הילדים הם לא יהיו עניים יותר, שאם נפקיד את הפנסיות שלנו בידי קומץ מנהלים מבריקים שרק רוצים בטובתנו ולא ישנים בלילה בשבילנו - יהיה כאן יותר טוב. שאם נקצץ עוד ועוד בבריאות ובחינוך וברווחה - זו תהיה ההתגלמות של החופש.

"אני מניחה ששר האוצר יאיר לפיד יודע למי אני מתכוונת. הוא מכיר אותו היטב. הוא הפגין נגדו. היום הוא יושב לידו בשולחן הממשלה. זה רה"מ בנימין נתניהו".

יחימוביץ' לעגה לנתניהו ולפיד ואמרה שנתניהו הוא כמו מנכ"ל של חברה עסקה ומאמין ש"המוצר שלו הוא הכי טוב שיש", אלא שכאשר הוא ראה שהמוצר שלו נפגם ולא מוכר כ"כ טוב, הוא הגיע למסקנה ש"צריך לשנות את שיטת השיווק". כאן, לדבריה, נכנס לתמונה לפיד: "נתניהו היה צריך פרזנטור טוב, מישהו צעיר יותר, שמחובר למחאה... מישהו עם ניסיון שהיה פעם פרזנטור של בנק הפועלים. נתניהו מינה את לפיד לפרזנטור שלו, ומה עשה הפרזנטור? שוכח מההפגנות, שוכח שדיבר על פוליטיקה חדשה, שוכח שנשבע להגן על מעמד הביניים - ומתמסר כל כולו לתפקיד הפרזנטור. ומה הוא משווק? את אותה המדיניות בדיוק שאותה שם ללעג".

יחימוביץ' תקפה בחריפות את לפיד ואמרה: "ההתנהלות שלך כ"כ מוזרה שלפעמים נדמה שבאת לשנות וכבר שינית. מבחינתך מחירי הדירות כבר ירדו כי הקמת ועדה. מבחינתך תאגידי הענק כבר משלמים מסים כי נפגשת עם ג'רמי לוין. מבחינתך ריקי כהן כבר הסתדרה כי הבטחת לה שבעוד שנתיים יהיה בסדר. המציאות היא לא טור בעיתון שאפשר לכתוב בו הכל. מעלת קשות באמון הציבור".

יחימוביץ' אמרה כי היא סירבה להיות שרת אוצר כי לא רצתה "להיות פרזנטורית של נתניהו" וכדי "לא למעול באמון הציבור". "באת לשנות?", היא אמרה ללפיד, "באת לצעוד בדיוק בטביעות הרגל של נתניהו". בהמשך שיגרה לעברו עקיצה נוספת: "אתה חי בסרט שבו אתה, יעקב פרי ויעקב פרנקל חלק ממעמד הביניים".