עסקת ענק לפריגו: תרכוש את Elan תמורת 8.6 מיליארד דולר

מדובר בעסקה הגדולה אי פעם של פריגו, שתהנה מתמלוגים מתרופת הטיסברי, המתחרה בקופקסון של טבע ■ לידר שוקי הון: "הרכישה נותנת לפריגו פלטפורמה של חברה אירית שנהנית משיעור מס סטטוטורי נוח"

במשך תקופה ארוכה אסטרטגיית הרכישות של חברת התרופות פריגו כללה רכישת חברות - בתחומים משיקים לפעילותה, או כאלה שהכניסו אותה לשווקים חדשים - בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים. על כל אחת משתי הרכישות הגדולות ביותר שלה - אגיס הישראלית ו-PBM מארה"ב - שילמה פריגו כ-800 מיליון דולר.

הרכישה הנוכחית של החברה היא בסקאלה אחרת לגמרי. היום הודיעה פריגו על רכישת חברת התרופות Elan מאירלנד, תמורת 8.6 מיליארד דולר בעסקה משולבת של מניות ומזומן. בנטרול המזומנים שבקופת אלאן, היקף הרכישה הוא 6.7 מיליארד דולר. העסקה צפויה להיסגר עד סוף 2013.

עבור כל מניית אלאן, פריגו תשלם 6.25 דולר במזומן ועוד כ-0.76 מניות פריגו, כך שבמחיר המניה הנוכחי של פריגו, כ-62% מהתמורה תהיה במניות. מחיר מניית אלאן בעסקה הוא 16.5 דולר, פרמיה של 10.5% על מחיר המניה בבורסת ניו יורק. עם זאת, מניית אלאן כבר זינקה מתחילת השנה ב-46% על רקע ניסיון השתלטות של חברת Royalty Pharma.

עם השלמת העסקה, בעלי המניות הקיימים של פריגו יחזיקו ב-71% ממניות החברה המאוחדת (שנקראת בהודעה על העסקה "New Perrigo"), ובעלי המניות של אלאן יחזיקו ב-29%. הרכישה אמורה לתרום לרווחי פריגו כבר בשנת הכספים 2014 (שנת הכספים שהחלה ביולי 2013).

פריגו ביצעה באחרונה גיוס אג"ח בהיקף של 600 מיליון דולר. את הרכישה הנוכחית היא תממן באמצעות הלוואת גישור של כ-4.4 מיליארד דולר מברקליס ו-HSBC, והיא צפויה להנפיק חוב נוסף. בחברה מצפים להחזיר חלק מההלוואה בעזרת המזומנים שבידי אלאן, ולהפחית את המינוף תוך שנתיים בעזרת תזרים המזומנים מפעילות.

תמלוגים בלי תועמלנים

פריגו היא חברת תרופות גנריות שמתמחה בתרופות ללא מרשם רופא שנמכרות במותג החנות. במקביל התרחבה החברה בשנים האחרונות לשווקים משיקים, כמו מכירת תרכובות מזון לתינוקות ותרופות לחיות מחמד. על פניו לא נראה שיש סינרגיות גדולות בין פעילויות שתי החברות.

בראיון ל"גלובס" לפני מספר שבועות, לא פסל שרון כוחן, סגן נשיא בכיר ומי שאחראי על כל הפעילות הבינלאומית בפריגו, אפשרות של רכישה בתחום התרופות המקוריות. "כל חברה גנרית מצליחה שואפת להיות מעורבת גם בתחום תרופות המותג או התרופות המתמחות. אנחנו מעוניינים להוסיף ערך ללקוחות על ידי כניסה מבוקרת לתחום הממותג", אמר אז כוחן.

הנכס הבולט של אלאן הוא הכנסותיה מתרופת ה-Tysabri שמיועדת לטיפול בטרשת נפוצה, המתחרה בקופקסון של טבע. אלאן מכרה באחרונה את הזכויות על התרופה לשותפה שלה, ביוג'ן, והיא מקבלת תמלוגים בגובה של 12% מהמכירות, שב-2012 הסתכמו ב-1.6 מיליארד דולר. בעתיד השיעור עשוי לצמוח עד 18% מהמכירות.

נתח השוק של ה-Tysabri הוא 12%, לעומת 29% של הקופקסון. עם זאת, הנתונים הם מלפני כניסתה לשוק של תרופת ה-Tecfidera של ביוג'ן שניתנת בבליעה ולא בזריקה. לפי הערכות אלאן, היקף השוק קרוב ל-14 מיליארד דולר והוא צומח בקצב של 3.5% לשנה. בפריגו יוכלו כעת ליהנות מהתמלוגים על תרופה מקורית רווחית מבלי להידרש לעלויות של תועמלנים שישווקו את התרופה. אגב, בעבר זכתה ה-Tysabri לכותרות שליליות לאחר שהורדה מהמדפים משום שגרמה למטופלים מחלת עצבים ואף מוות, וחזרה לשוק תחת מגבלות ואזהרות.

בנוסף לתמלוגי ה-Tysabri, אלאן תוסיף לפריגו תרופה מקורית שנמצאת בפיתוח ומיועדת לטיפול באלצהיימר - ELND005. התרופה נמצאת בשלב השני של הניסויים הקליניים ומפותחת בשיתוף עם Janssen מקבוצת ג'ונסון אנד ג'ונסון. Janssen היא גם בעלת מניות (18%) באלאן.

"המס באירלנד הוא 12.5%"

אלאן ממוקמת באירלנד ויש לה גם פעילות בשוויץ. לכך יש משמעות כפולה מבחינת פריגו: עסקית ומיסויית. להערכת האנליסטית סבינה פודבל מלידר שוקי הון, העסקה עשויה להוות תפנית בתהליך התרחבות פריגו לאירופה. נכון להיום, 80% מעסקי פריגו הם בארה"ב ורק 20% מגיעים מהשווקים הגלובליים. בראיון ל"גלובס", לפני מספר שבועות, התייחס לכך כוחן ואמר שהיעד הוא ששליש מההכנסות יגיעו מחוץ לארה"ב תוך 3-5 שנים. בנוגע לאירופה אמר כוחן כי "שוק שלא צומח מהר אבל הוא גדול, מהווה עבורנו פוטנציאל. הזדקנות האוכלוסייה היא מגמה שתומכת בגידול בצריכת התרופות".

המשמעות השנייה מגיעה מתחום המיסוי. לדברי פודבל, "הרכישה נותנת לפריגו פלטפורמה של חברה אירית שנהנית משיעור מס סטטוטורי נוח. המס האפקטיבי הנוכחי של פריגו הוא כ-30% בממוצע, ובאירלנד שיעור המס הוא כ-12.5%". עם זאת, פודבל מציינת שלפריגו אין כוונה מיידית להעביר את פעילותה לאירלנד ולכן החברה לא תהנה משיעור המס הזה על כל רווחיה בפעילות הקיימת.

פריגו
 פריגו

פריגו, בניהולו של ג'וזף פאפא, היא חברה אמריקאית שנסחרת במקביל בניו יורק ובת"א בשווי של 12.6 מיליארד דולר. מנייתה נמצאת כיום במחירים הקרובים לשיא של כל הזמנים.