לאור ההסכם עם הקואליציה: תקציב המדינה אושר בכנסת

(עדכון) - האופוזיציה משכה את מרבית ההסתייגויות שהגישה בעקבות הסכם עם הקואליציה, שהבטיחה לקיים דיונים מעמיקים בחוק המשילות

סמוך לשעה 3:30 לפנות בוקר, לאחר 18 שעות רצופות של דיונים שכללו מאות הסתייגויות של חברי האופוזיציה, אישרה מליאת הכנסת את תקציב 2013-2014. 58 ח"כים תמכו בהצעת החוק ו-43 התנגדו לה. 19 חברי כנסת נעדרו. הדיון כלל הצבעות על ההסתייגויות השונות (וכ-50 הצבעות שמיות) שהגישו הסיעות וחברי הכנסת.

עם זאת, הלילה הלבן אליו התכוננו חברי הכנסת קוצר לבסוף לאחר שהאופוזיציה שהבטיחה קרב התשה, משכה בסופו של דבר את מרבית 4,700 ההסתייגויות. בתמורה, הבטיחו בקואליציה לדון מחדש בהעלאת אחוז החסימה שבחוק המשילות, כך שבסופו של דבר ההסכמות בין האופוזיציה לקואליציה קיצרו את הלילה הלבן שתוכנן בכנסת, והדיונים שהיו אמורים להסתיים היום ב-9:00 בבוקר, הגיעו לסופם לקראת השעה 3:30 לפנות בוקר.

בתום ההצבעה אמרה ח"כ שלי יחימוביץ', כי "התקציב פוגע ב-99% מהציבור - מעמד הביניים והעניים בעוצמה שלא נראתה כאן מאז תקציב נתניהו ב-2003: העלאת מס הכנסה, העלאת המע"מ, העלאת מס החברות לעסקים קטנים ובינוניים, קיצוץ בקצבאות הילדים, פגיעה בנקודות הזיכוי לאקדמאיים, קיצוץ שרותי הבריאות, הרווחה והחינוך ועוד פגיעות בלתי נסלחות רבות".

לדבריה, "זהו תקציב חסר תקווה ומעוף, ונעדר כל מחוללי צמיחה. הוא ימשיך את הרחבת הפערים בחברה הישראלית ואת תהליך שחיקתו ההרסנית של מעמד הביניים. לטווח הקצר התקציב החדש יגרום לפגיעה קשה ביכולתן של משפחות רבות לקיים את עצמן בכבוד, אך גם בטווח הבינוני אין כל בשורה לאזרחי המדינה ולמשק. בכל העולם כבר הבינו שהדרך הנכונה להביא צמיחה היא הפוכה מדרכם של לפיד ונתניהו. לא עוד צנע וקיצוצים, אלא השקעה מסיבית של המדינה במחוללי צמיחה ובמעמד הביינים".

יחימוביץ' שבחה את עבודת הח"כים של סיעתה והח"כים של האופוזיציה בכלל בקרב על התקציב, ואמרה כי זוהי כנסת ראשונה שבה יש ח"כים כה רבים המחוייבים בכישרון ובחריצות לסדר יום חברתי, ואף מעמיקים ומבינים בסוגיות כלכליות וחברתיות. "יכולות אלה באו לידי בטוי בדיוני הועדה ובקביעת סדר יום, וכך הצליחו הח"כים למנוע כמה גזרות קשות במיוחד: מס על עקרות הבית, מיסוי החיסכון הפנסיוני, מס על משני הדיור, ביטול הבחירה בגמלת סיעוד וגזרות נוספות. עם זאת התקציב נותר קשה מאין כמותו".

במהלך הדיון התעורר ויכוח שעסק במהות הסעיפים הריקים עליהם הצביעו חברי הכנסת והופיעו בחוק התקציב. לאחר מספר שעות הצבעה, החליטו חברי האופוזיציה להפסיק להצביע להסתייגויות לאחר שסגנית יו"ר הכנסת, ח"כ גילה גמליאל, העלתה להצבעה סעיף תקציבי ללא כותרת וללא תקציב.

חבר הכנסת אילן גילאון (מר"צ) ביקש לדעת על מה בדיוק התבקשו חברי הכנסת להצביע: "אנחנו רוצים לדעת על מה מצביעים? אולי זה למוסד אולי לשב"כ? שנדע על מה מצביעים. אתם מבזים את הפרלמנט בכך שאתם ממשיכים את ההצבעה למרות שאנחנו מנסים להבין למה הצבענו על עמוד ריק". חברי הכנסת של האופוזיציה ניסו למנוע את המשך ההצבעות עד לקבלת תשובה.

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין השיב לחברי האופוזיציה כי מדובר בסעיף עם תקציב אפס וככל הנראה גם בסעיפים אלה יש צורך בהצבעה.

יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומיאנסקי, טען כי לא ברור לו על מה מתרעמים חברי הכנסת, שהצביעו במהלך הערב על סעיפים ריקים דומים. "זה לא הסעיף הראשון שהצביעו עליו כך אז לא ברור לי למה עכשיו הם התעוררו. 'הסוד הגדול' הוא שבסעיפי התקציב יש 99 סעיפים, חלקם היו בעבר סעיפים תקציביים שכיום הם ריקים. מבחינה טכנית מעדיפים באוצר להשאיר את ה'חורים' האלה כדי לא שאם בעתיד ירצו להחזיר אותם, לא יפגעו ברצף". הסברו של ח"כ סלומיאנסקי לא הרגיע את חברי האופוזיציה.

קודמו בתפקיד יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי "כיו"ר ועדת הכספים בעבר, אני לא רוצה להסביר את הדפים הריקים, אני לא רוצה להתבזות פה. מי שיודע - יודע". בעקבות מחאת הח"כים, לא נערכה בהמשך הישיבה הצבעה על הסעיפים הריקים.

"עולם של פנטזיה"

ההצבעות על ההסתייגויות לתקציב שהחלו אתמול בבוקר, נפתחו כמקובל בנאום שר האוצר. יאיר לפיד פתח את נאומו ואמר כי חברי האופוזיציה חיים ב"עולם של פנטזיה".

"כמה שהייתי רוצה לתת ולתת", אמר לפיד, "הייתי רוצה להוריד את מס הכנסה ל-2%, לתת מכונית לכל פועל, מטוס לכל משפחה... ועכשיו אחרי שסיימנו את הפנטזיות הגיע הזמן לחזור לעולם האמיתי. התקציב הזה עסק בשאלה 'איפה הכסף' ולסגור בור תקציבי של 35 מיליארד שקל - בעיה שאיש לא רצה להתעסק אתה. התעסקנו עם אלה שהאופוזיציה העדיפה להתעלם מהם, לעצום עיניים ולחשוב שזה לא קיים. היינו צריכים להחליט האם לתת לעסק להתפרק סביבנו - העיקר שלא יכעסו עלינו ולא לחשוב על המחר אלא רק על מה שיכתבו עלינו בעיתון - או לגלות מנהיגות שמתחשבת בעולם האמיתי ולא בעולם הפנטזיות".

"המקום הזה שבו אני עומד ומציג בפניכם את התקציב הוא המקום שממנו אפשר לא רק לדבר אלא להגן על אזרחי ישראל ומעמד הביניים, לא על אזרחי ישראל במדינת הפנטזיה ומעמד הביניים בלה-לה-לנד. גיבשנו תקציב קשה ועדיין שמנו את מעמד הביניים במרכז", הוסיף.

דבריו של לפיד עוררו סערה במשכן וחברי אופוזיציה קראו לעברו קריאות ביניים. ח"כ איתן כבל (העבודה) אמר: "מתי ראית את האור? אתה גם חיית בעולם של פנטזיה כי היית נגד המדיניות הזו! מתי התפכחת?", ואילו ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) אמר: "עולם הפנטזיות? עולם הפייסבוק! הרי רק זה מה שאתה מכיר".

לפיד המשיך ואמר כי "זה תקציב שאומר למעמד הביניים הישראלי - 'יש מי שמייצג אותך'. זה תקציב שייצור צמיחה, תמריצים לתעסוקה, תקציב שיעודד תעשיות וטכנולוגיה ועסקים קטנים. גם בימים קשים אלה הגדלנו את תקציבי הרווחה, הבריאות, החינוך, התחבורה... עשינו את מה שאפשר בעולם האמיתי שבו חיים האנשים האמיתיים".

"לפיד - הפרזנטור של נתניהו"

יו"ר האופוזיציה יחימוביץ' נשאה את "נאום הפרזנטור", וטענה כי המדיניות הכלכלית שהוא מוביל דומה לזו של נתניהו ותפגע במשק ובשכבות החלשות. "כשהבנתי בפעם הראשונה איך נראים התקציב וחוק ההסדרים של שר האוצר שבא לשנות, הייתה לי תחושת דז'ה-וו חזקה", אמרה, "נזכרתי בשר אוצר אחר, כזה שחשב שאם ניתן הרבה - ממש הרבה - לעשירים, מתישהו יהיה טוב. כי באיזשהו שלב מסתורי הצמיחה תחלחל לכל הישראלים. אם נפריט הכל, יהיה טוב יותר. אם נוריד לטייקונים מסים, תהיה אווירה טובה יותר לביזנס. הוא לא התכוון לעסקים הקטנים, אלא לשמנת ולקצפת".

"שר אוצר שצייר לנו על הלוח את האיש הרזה והאיש השמן, וכשהוא דיבר על האיש השמן הוא התכוון למורים ולעובדות הסוציאליות והאיש הרזה והאומלל היה שרי אריסון, לב לבייב, יצחק תשובה", המשיכה. "הוא אמר שאם נשלח את האיש השמן לעבוד כעובד קבלן יהיה כאן טוב יותר, שאם נקצץ בקצבאות הילדים הם לא יהיו עניים יותר, שאם נפקיד את הפנסיות שלנו בידי קומץ מנהלים מבריקים שרק רוצים בטובתנו - יהיה כאן יותר טוב. שאם נקצץ עוד ועוד בבריאות ובחינוך וברווחה - זו תהיה ההתגלמות של החופש. אני מניחה ששר האוצר יאיר לפיד יודע למי אני מתכוונת. הוא מכיר אותו היטב. הוא הפגין נגדו. היום הוא יושב לידו בשולחן הממשלה. זה רה"מ בנימין נתניהו".

יחימוביץ' לעגה לנתניהו ולפיד ואמרה שנתניהו "היה צריך פרזנטור טוב, מישהו צעיר יותר, שמחובר למחאה... מישהו עם ניסיון שהיה פעם פרזנטור של בנק הפועלים. נתניהו מינה את לפיד לפרזנטור שלו, ומה עשה הפרזנטור? שוכח מההפגנות, שוכח שדיבר על פוליטיקה חדשה, שוכח שנשבע להגן על מעמד הביניים - ומתמסר כל כולו לתפקיד הפרזנטור. ומה הוא משווק? את אותה המדיניות בדיוק שאותה שם ללעג".

יחימוביץ' תקפה בחריפות את לפיד: "ההתנהלות שלך כל כך מוזרה שלפעמים נדמה שבאת לשנות וכבר שינית. מבחינתך מחירי הדירות כבר ירדו כי הקמת ועדה. תאגידי הענק כבר משלמים מסים כי נפגשת עם ג'רמי לוין. ריקי כהן כבר הסתדרה כי הבטחת לה שבעוד שנתיים יהיה בסדר. המציאות היא לא טור בעיתון. מעלת קשות באמון הציבור".

תקציב המדינה במספרים
 תקציב המדינה במספרים