כצפוי: הריבית לחודש אוגוסט נותרה ללא שינוי על 1.25%

הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מהמקורות השונים נמצאות מתחת למרכז היעד ■ האינפלציה בפועל ב-12 החודשים האחרונים עלתה אל מרכז היעד

בנק ישראל הותיר, כצפוי, את גובה הריבית במשק ללא שינוי. לכן, ריבית הבנק המרכזי לחודש אוגוסט נשארת ברמה של 1.25%.

נציין כי מדובר בהחלטת המדיניות המוניטארית הראשונה בעידן שלאחר סטנלי פישר. כעת משמשת בתפקיד הנגידה ד"ר קרנית פלוג עד שהפרופ' יעקב פרנקל ייכנס לתפקיד.

בהחלטת הבנק המרכזי נאמר כי "ההחלטה להותיר את הריבית לחודש יולי ללא שינוי ברמה של 1.25%, עקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין".

הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מהמקורות השונים נמצאות מתחת למרכז היעד. האינפלציה בפועל ב-12 החודשים האחרונים עלתה אל מרכז היעד. הנתונים שנוספו בחודש האחרון מצביעים על המשך צמיחה של הפעילות הכלכלית בקצב המתון יחסית שאיפיין אותה בשנתיים האחרונות. הנתונים שנוספו החודש מיתנו את החששות להאטה נוספת בצמיחה.

עוד מציינים בבנק ישראל כי קרן המטבע הבינלאומית עדכנה כלפי מטה את תחזיות הצמיחה הגלובליות. המשק העולמי ממשיך להציג תמונה מעורבת, כאשר ביפן ובבריטניה מסתמנת התאוששות, בארה"ב נתוני המאקרו היו מעורבים, באירופה נמשכת סביבת המיתון ובמשקים המתעוררים ממשיכה להסתמן חולשה. בכירים ב-Fed הבהירו במהלך החודש שצמצום ההקלה הכמותית יהיה תלוי במצב המשק. הבנק המרכזי של יפן ממשיך בהרחבה כמותית, וה-ECB וה-Bank of England הצהירו על קווים מנחים למדיניות המוניטרית בעתיד, אשר צפויה להיוותר מרחיבה לתקופה ממושכת.

בהתייחסות לשוק הנדל"ן ולשוק המט"ח מציינים חברי הוועדה המוניטארית כי "על רקע המשך המדיניות המוניטרית המרחיבה במשקים העיקריים נמשך ייסוף השקל מול שער החליפין האפקטיבי, והסתכם החודש ב-0.9%. בחודשים האחרונים נמשכה נטילת משכנתאות בהיקפים גבוהים. במחירי הדירות, הנמדדים על פי סקר מחירי הדירות של הלמ"ס ואינם נכללים במדד המחירים לצרכן, נרשמה באפריל-מאי ירידה של 0.1%, ועודכנו כלפי מטה נתוני חודשים קודמים. עם זאת, מוקדם לקבוע אם מדובר בשינוי מגמה".