הדולר והאירו נחלשים מול השקל אחרי הריבית ופרנקל

הדולר היציג נחלש בכ-0.8% ל-3.569 שקלים ■ האירו נחלש ל-4.737 שקלים ■ יעקב פרנקל הסיר מועמדותו לתפקיד נגיד בנק ישראל ■ הריבית לחודש אוגוסט נותרה ללא שינוי ב-1.25%

השקל נסחר היום (ג') בהתחזקות מול שני המטבעות הזרים המובילים - הדולר והאירו בשוק המט"ח המקומי. השער היציג של המטבע האמריקני נחלש בכ-0.8% לרמה של 3.569 שקלים. האירו נחלש בכ-0.6% ל-4.737 שקלים.

אתמול, נזכיר, הדולר היציג התחזק בכ-0.5% ל-3.59 שקלים והאירו היציג התחזק בכ-0.3% ל-4.77 שקלים. בעולם הדולר נסחר היום ביציבות מול המטבעות המרכזיים.

ברקע למסחר במט"ח, ה"פצצה" שהטיל אתמול יעקב פרנקל שאמור היה להתמנות לתפקיד נגיד בנק ישראל. פרנקל הסיר אתמול את מועמדותו לתפקיד על רק "מסע הכפשות ושקרים שניסו לפגוע ביושרי ובשמי הטוב". לאחר הסרת מועמדותו של פרנקל, מי שמוביל בהתמודדות על התפקיד הם קרנית פלוג הנגידה בפעול, וליאו ליידרמן הכלכלן הראשי של בנק הפועלים.

אתמול גם פורסמה החלטת הריבית של בנק ישראל לחודש אוגוסט שנותרה ללא שינוי על 1.25%. בהודעת הבנק נכתב, כי "ההחלטה עקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין".

בהתייחסות לשוק הנדל"ן ולשוק המט"ח מציינים חברי הוועדה המוניטרית כי מוקדם לקבוע אם מדובר בשינוי מגמה: "על רקע המשך המדיניות המוניטרית המרחיבה במשקים העיקריים נמשך ייסוף השקל מול שער החליפין האפקטיבי, והסתכם החודש ב-0.9%. בחודשים האחרונים נמשכה נטילת משכנתאות בהיקפים גבוהים. במחירי הדירות, הנמדדים על פי סקר מחירי הדירות של הלמ"ס ואינם נכללים במדד המחירים לצרכן, נרשמה באפריל-מאי ירידה של 0.1%, ועודכנו כלפי מטה נתוני חודשים קודמים".

"להשיב את השקט ואת היציבות לשוק"

במחלקת המחקר של FXCM ישראל התייחסו הבוקר להסרת מועמדותו של פרנקל, ואמרו כי כל הסאגה סביב מינוי הנגיד אינה מוסיפה לאמון השווקים במקבלי ההחלטות ואינה מציירת את ישראל באור חיובי בעולם. כעת, חשוב שרה"מ נתניהו ושר האוצר לפיד ימהרו להחליט על מחליף כדי להשיב את השקט ואת היציבות לשוק.

הכלכלנים התייחסו גם להחלטת הריבית, וטענו כי אם יימשכו התחזקות השקל, האינפלציה הנמוכה, ההאטה במשק והחשש כי הגזרות הכלכליות יכבידו על הצריכה - סביר להניח כי בנק ישראל יוריד את הריבית בישיבתו הבאה.

למרות האירועים רבי המשקל אמש בישראל, התגובה של הדולר-שקל בשעות הערב, לאחר החלטת הריבית והודעתו של פרנקל, היתה מאופקת למדי. הצמד המשיך לדשדש בתוך הטווח הצר של 3.55-3.58, וזאת כאשר השווקים עסוקים בעיקר במה שמתרחש מעבר לים ובאירועי הסיכון הדרמטיים שיתרחשו בימים הקרובים ועשויים לקבוע את המהלך של הדולר בטווח הקרוב.

בארה"ב יתפרסם מחר דוח התמ"ג ובערב יפרסם הבנק הפדרלי הודעה בתום ישיבת המדיניות החודשית שלו. להערכת FXCM ישראל, הפדרל ריזרב אינו צפוי לחדש בישיבת המדיניות, ותגובת השוק תהיה תלויה בעיקר בטיב הנתונים הכלכליים, דוח התמ"ג ביום רביעי ודוח התעסוקה ביום שישי. נתונים ירודים, כפי שמנבאות התחזיות, יגבירו את ההערכה כי הבנק ידחה את צמצום רכישות האג"ח, מה שעשוי להצניח את הדולר בעולם, גם למול השקל".