מחפשים להשקיע? קבלו רעיון מעניין בשווקים המתעוררים

קרן הסל ECON מציעה חשיפה לחברות צריכה בסיסית, מדיה ואינטרנט במדינות המתפתחות ■ במה היא שונה מקרנות המסורתיות על השווקים הללו, והאם היא שווה השקעה?

תזת ההשקעה בשווקים המתעוררים צברה תאוצה רבה בעשור האחרון. זאת לאור פוטנציאל רב הטמון במדינות המתפתחות, שבא לידי ביטוי בשיעורי צמיחה גבוהים יחסית לכלכלות המפותחות ורמת מינוף נמוכה עדיין של הצרכנים, לצד בסיס דמוגרפי חזק וצומח שמותיר מקום נרחב להתפתחות עתידית.

עם זאת, התלהבות המשקיעים מהשווקים המתעוררים עברה שינוי משמעותי במהלך השנה האחרונה. תהליכי האטה בצמיחה הגלובלית, במיוחד בסין ובמדינות מוטות יצוא אליה, הובילו לירידה במדדי המניות בשווקים אלה, וכך גם גרמו לבריחת כספי המשקיעים מהמדינות המתפתחות.

אנו סבורים, כי הצמיחה הכלכלית שאפיינה את העשור האחרון בחלק מהמדינות הצומחות, במיוחד בקרב השווקים המתעוררים (בעיקר סין כאמור), צפויה להתמתן, אך מעבר לכך מעריכים, כי בסיס הצמיחה בשווקים אלה עשוי להשתנות. בעוד העשור האחרון התאפיין בגידול מסיבי בהשקעות ההוניות, שיסדו בסיס לחוזק הכלכלי של המדינות המתפתחות, השלב הבא בהתפתחות צפוי להערכתנו להיות מובל על-ידי הצריכה הפרטית של קהל הצרכנים החדשים שהעלו את רמת ההכנסה הפנויה.

כך, ניתן לצפות כי הדגש בהשקעות במניות בשווקים המתעוררים בשנים הקרובות יעבור מהשקעות הוניות וסחורות לצריכה הפרטית, כולל תחומי מזון ומשקאות, מדיה, קמעונאות, רכב, אינטרנט ועוד.

בנוסף לצפי לגידול בהיקף הצריכה הפרטית בשווקים המתעוררים והגדלת נפחה בתוצר הגולמי, ניתן לצפות גם להגדלת נתח השחקנים המקומיים בשוק הצריכה הכולל, על חשבונן של חברות רב-לאומיות, אשר אחראיות כעת על חלק ניכר מהיקף הצריכה בשווקים המתעוררים. תהליך זה צפוי למצב את מניות חברות הצריכה במדינות המתפתחות בתור כלי השקעה מועדף בשווקים המתעוררים והגלובליים.

נמנעת מבנקים

אחת מאפשרויות החשיפה לצריכה בשווקים המתעוררים היא קרן סל EGShares Emerging Markets Consumer ETF (סימול: ECON) ממשפחת EGShares. הקרן עוקבת אחר מדד Dow Jones Emerging Markets Consumer Titans 30, ומנהלת היקף נכסים של כמיליארד דולר, עם דמי ניהול שנתיים של 0.85%.

החזקות הקרן מפוזרות בין מספר מדינות מתפתחות, וארבע המדינות הבולטות הן מקסיקו (נתח של כ-19% מהקרן), דרום אפריקה (18%), ברזיל (17%) והודו (10%). דווקא סין, הכלכלה הגדולה בעולם המתפתח, אחראית על כ-6.5% בלבד בהרכב ההחזקות, נוכח העובדה, כי החברות הסיניות הגדולות הן הבנקים וחברות התשתיות, ולאו דווקא חברות הצריכה. אנו סבורים, כי היעדרותם של הבנקים מהחזקות קרן ECON, מקטינה את סיכוני ההשקעה.

המניות שמרכיבות את קרן ECON הן של חברות צריכה בסיסית, או לחילופין של חברות מדיה ואינטרנט, הנהנות מתנודתיות נמוכה בפעילותן לצד שיעורי צמיחה נאים. ההחזקה הגדולה של הקרן היא Naspers מדרום אפריקה (כ-10% מהחזקות הקרן). עם החזקות הקרן נמנות חברות המשקאות המובילות בברזיל (AMBEV, כ-9%) ובמקסיקו (FEMSA, כ-7%), ורשתות קמעונאיות מובילות ברוסיה (Magnit, 6%) ובמקסיקו (WalMart de Mexico, 5%).

קרן הסל ECON הושקה בספטמבר 2010, ומאז הציגה ביצועי יתר עקביים ביחס לכלי ההשקעה המובילים בשווקים המתעוררים, קרנות הסל EEM ו-VWO. במהלך השנה האחרונה הציגה קרן ECON תשואה חיובית של כ-16%, לעומת כ-3% בלבד של EEM.

לאחר הירידה החדה בסוף יוני, על רקע בריחת כספי המשקיעים מהשווקים המתעוררים, החזירה קרן ECON את מרבית הירידה, בניגוד לקרנות הסל הפופולריות של השווקים המתעוררים שנשארו מאחור. מאידך, סיכוני השקעה נמוכים יחסית של קרן ECON מתבטאים בתמחור גבוה יחסית - ממוצע מכפילי הרווח ההיסטוריים של החזקות הקרן עומד על 20, כמעט כפול מהמכפיל ההיסטורי של EEM.

*** הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם