"הסגנון של ליידרמן דומה לנתניהו ולפיד - וזה יקל עליו"

פרופ' אליס ברזיס, לשעבר יועצת לבנק ישראל: "מדובר באחד המומחים למדיניות מוניטרית, אשר מכיר מצוין את הקשר בין ריבית, אינפלציה ותוצר" ■ תמיר פישמן: "אולי המינוי הטוב ביותר האפשרי בימים אלו"

"הירושה שליידרמן מקבל בתפקיד אינה פשוטה אבל העובדה כי הסגנון שלו דומה לסגנונם של נתניהו ולפיד, תקל עליו לנווט את הספינה". כך אומרת הערב (ד') פרופ' אליס ברזיס, ראש מרכז אהרון מאיר לחקר הבנקאות ולשעבר יועצת לבנק ישראל, בתגובה למינויו של פרופ' ליאו ליידרמן לנגיד בנק ישראל.

פרופ' ברזיס אמרה כי "המינוי של ליידרמן אינו מפתיע אבל עדיין מרגש. לכל אורך הדרך הוא היה המועמד שהיה הכי דומה לפרנקל ולפישר בנקודות החיוביות. בדיוק כמו שניהם, גם ליידרמן מוכר בעולם ועבד בתחום המחקר של מאקרו-כלכלה בינלאומית. מתוך היכרות רבת שנים ועבודות מחקר משותפות, ארשה לעצמי לומר כי מדובר באחד המומחים למדיניות מוניטרית, אשר מכיר מצוין את הקשר בין ריבית, אינפלציה ותוצר.

"הירושה שהוא מקבל בתפקיד אינה פשוטה אבל העובדה כי הסגנון שלו דומה לסגנונם של נתניהו ולפיד, תקל עליו לנווט את הספינה. האתגרים שיעמידו את המנהיגות שלו במבחן הם ההאטה המורגשת במשק, הקשר בין הרגולטורים השונים בתחום המוניטרי והפיננסי, ושכר המנהלים. כיועץ לראש הממשלה, יש לו הזדמנות לתקן את הדברים שפישר לא הספיק ובראשם שכר המנהלים בבנקים. מדובר בצעד חשוב שיקבע את מעמדו כנגיד שאינו חושש להתמודד עם בעיית האי-שוויון בישראל".

ניר אומיד, מנהל השקעות ראשי בתמיר פישמן, אמר כי "מדובר במינוי מעולה של כלכלן עתיר ניסיון בכלל ובבנק ישראל בפרט, אולי המינוי הטוב ביותר האפשרי בימים אלו. חשוב מכל, המינוי ישים קץ לסאגה המתמשכת וישיב את היציבות הנדרשת. ישראל זקוקה לאדם כמו ליידרמן שיוביל וינווט בתקופה של חוסר וודאות, אדם אשר יידע למצוא את שביל הזהב בין השמירה על יציבות מחירים במשק לבין הרצון להגדיל את הצמיחה תוך כדי ניווט חכם בשוק המט"ח. בנימה אישית, פרופסור ליידרמן היה המרצה האהוב עלי בחוג לכלכלה בתל אביב".

ארז צדוק מקרנות אביב: "מדובר בבחירה ראוייה. לפרופ' לידרמן יש את הניסיון הנדרש גם כמנהל מחלקת מחקר בבנק ישראל לשעבר וגם מתפקידיו בחו"ל במחלקת מחקר שווקים מתעוררים ואף מתוך היכרותו עם קרן המטבע העולמית וגופים נוספים. ליידרמן פרש מבנק ישראל בעקבות מחלוקת עם דוד קליין שהיה אז הנגיד, מאחר והוא טען שאת הרפורמה במס שתוכננה דאז יש לבצע באופן מדורג ולא בבת אחת. משעמדתו לא התקבלה, הוא פרש. ככלל נראה שמדובר בנגיד סולידי יחסית אשר מעדיף את הדרך הארוכה והבטוחה מאשר ביצוע מהפכות בן לילה. לכן, אנו מעריכים שבכהונתו לא צפויות הפתעות גדולות. גם בנושא הריבית אנו צפויים למדיניות מדודה ושקולה".