"נתניהו ולפיד פספסו הזדמנות לקנות שקט תעשייתי בב"י"

רפי גוזלן: "ההתבטאויות האחרונות של ליידרמן משקפות צפי להאטה בפעילות המשק בשנה הקרובה" ■ יוסי פריימן: "לאור החשיבות שהנגיד הנבחר נותן לעידוד הייצוא והצמיחה צפויה לו מלאכה רבה"

הנגיד התשיעי של בנק ישראל יהיה פרופ' ליאונרדו (ליאו) ליידרמן, כך הכריזו אתמול (ד') ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד. זאת, לאחר שפרופ' יעקב פרנקל הסיר את מועמדותו לתפקיד בתחילת השבוע.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי ב-IBI בית השקעות, מציין כי "בעצם ההעדפה של ליידרמן על פני פלוג, פספסו נתניהו ולפיד את ההזדמנות לקנות שקט תעשייתי בבנק ישראל, מכיוון שמינויה היה נתפס כהמשך ישיר למדיניותו של הנגיד היוצא פישר ובשל ניסיונה והיכרותה עם תהליכי העבודה בבנק, בפרט בעתות משבר".

"להערכתנו תהליך המינוי כולו והשינוי בהרכב הוועדה מעלה את ההסתברות לכך שהמשקיעים בשוק המט"ח ייבחנו את מידת מחויבותו של ההרכב החדש למניעת ייסוף השקל, כלומר לבחון האם חל שינוי ביחס למדיניות האגרסיבית שהנהיג פישר בבנק ישראל מאז החלו ניצני המשבר ב-2008".

עוד מציין גוזלן כי "מבחינת הערכת תמונת המצב הכלכלית, ההתבטאויות האחרונות של ליידרמן משקפות צפי להאטה בפעילות המשק בשנה הקרובה והמשך סביבת ריביות נמוכה בעולם, כך שמבחינה זו הסיכוי להפחתת ריבית נוספת עד לסוף השנה נותר להערכתנו בעינו".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, מציין כי "לבחירת מועמד בעל היכרות מקרוב של בנק ישראל והמערכת הפיננסית המקומית יש יתרון בתקופה בה המשק נאלץ להתמודד עם מצוקת אשראי בקרב העסקים הקטנים והבינוניים. ליידרמן מכיר את המגבלות הניצבות בפני המערכת הבנקאית, ומנגד, את הצרכים של התעשייה המקומית. הנגיד הנבחר, עבד בבנק ישראל בתקופה של פרופסור יעקב פרנקל כנגיד וצפוי כי הנגיד יהיה ממשיך דרכו של פרנקל".

"לאור החשיבות שהנגיד הנבחר נותן לעידוד הייצוא והצמיחה צפויה לו מלאכה רבה, לאור האירועים בזירה המקומית והגלובלית ובהם השפעת ההאטה בצמיחה הגלובלית, לצד המעבר לצריכת גז. בשלב הנוכחי ובמסגרת המדיניות עליה הכריז הנגיד היוצא, פרופסור סטנלי פישר, בנק ישראל צפוי להמשיך ולתמוך בשער החליפין, בין היתר באמצעות רכישת דולרים", הסביר עוד פריימן.

פריימן הדגיש כי "בצל היצעי המט"ח של תחילת החודש הקלנדרי, שוק המט"ח המקומי לא יעניק ימי חסד לנגיד החדש ובנק ישראל יידרש כבר בקרוב להתערב במסחר במט"ח, אם לא ינהיג התערבות משמעותית בשוק, שער החליפין יירד אל עבר רמות השפל של קיץ 2008".

באשר למשק העולמי הסביר מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "מדד מנהלי הרכש הרשמי שפורסם אמש בסין הפתיע לטובה ותרם להתאוששות קלה בשוקי המניות ולדולר האוסטרלי. היום צפויה להתפרסם ההחלטה באשר לשער הריבית בבריטניה ובבנק המרכזי באירופה. לאור ההתאוששות המסתמנת בפעילות הכלכלית לא צפוי שינוי בשלב הנוכחי של שערי הריבית. בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני הביקוש לעבודה והתחלות הבנייה. נתונים אלה צפויים להצביע על המשך המגמה החיובית והתאוששות בפעילות הכלכלית".