סטארט-אפ בשבוע: GPS שינווט אתכם בתוכנות המחשב

התוכנה של קרייון סיסטמס מחליפה את תפריטי העזרה

הרקע: כמה פעמים ישבתם מול מסך מחשב, בידיעה ברורה שיש פקודה פשוטה שתעשה בדיוק את מה שאתם רוצים, אבל לא זכרתם איך?

משתמשים בתוכנות מחשב משרדיות נהנים רק מחלק קטן מיכולות התוכנה, גם אם זו תוכנה שאליה הם חשופים יום יום. תפריטי ה"עזרה" לא תמיד מצליחים לעזור, בעיקר כי רובנו לא יודעים מה לחפש. חלקנו לא מבינים את ההוראות ובמקרים מסוימים לא מדובר בדיוק במה שחיפשנו. אנשי התמיכה הטכנית בדרך כלל עמוסים, ולא נעים להטריח אותם בביצוע פעולות קטנות.

כאשר ארגון מכשיר כמות גדולה של עובדים על מערכת חדשה, הבעיה מחמירה, מכיוון שכולם מתמודדים עם חוסר הוודאות בו זמנית. "את קרייון (Kryon) סיסטמס הקמנו ב-2009 כדי לעזור לאנשים ברגע שהם נתקעים מול מחשב, ולא יודעים איך להמשיך", אומר מנכ"ל החברה, אברהם (ביבי) רוזנבך. "פיתחנו תוכנת מדף למשתמש העצמאי שהורדה על ידי 50 אלף איש, עד שהבנו שאי אפשר לעשות כסף מהדברים האלה". את החברה ייסדה אמה נויה בוטין.

בשלב הזה נכנס רוזנבך לתפקיד המנכ"ל, ומצא היכן הכסף - בתוכנות לארגונים. "הארגון מטמיע מערכת במאות אלפי עד מיליוני דולרים, והעובדים עושים בה שימוש חלקי".

השוק: מערכות להדרכה לשימוש נכון בתוכנות, קיימות כאמור באופן מובנה כמעט בכל תוכנה, אולם קרייון היא אחת המערכות היחידות שמסוגלות לתת פתרון כולל, אם כי מותאם, למגוון רחב של תוכנות.

"אחד האתגרים ביישום מוצר כזה הוא שהתוכנות הארגוניות משתדרגות כל הזמן, ויוצאות גרסאות חדשות. אנחנו יודעים להתממשק אליהן וללמוד אותן במהירות, כדי ללמד אותן באפקטיביות בהמשך".

המוצר: המערכת של קרייון סיסטמס מבוססת על הדרכה ויזואלית. בקשת העזרה אמנם מתחילה בחיפוש מילולי, כמו בכלי העזרה הקיימים, אבל החיפוש הוא חיפוש חכם, מנוסח בשפת בני אדם, שנעזר גם בהקשר, כלומר לוקח בחשבון את המסך ממנו מגיע המשתמש, כדי לנסות ולנחש מה הוא רצה לעשות.

כשהובהר כי המערכת הבינה את הבקשה של המשתמש, היא מתחילה לבצע את התהליך בשבילו, ומראה לו את כל הצעדים. היא עוצרת רק כשעליו להקליד נתון מסוים, ואז ממשיכה הלאה.

לפעמים המשתמש אפילו לא יודע שהוא לא יודע, אבל המערכת יכולה לשים לב, שהוא בוחר בדרך היעילה פחות לבצע תהליכים מסוימים, או שאינו מנצל יכולות חשובות של המערכת, ואז היא מציעה לו להתייעל. בנוסף ניתן להעביר באמצעות התוכנה הכשרה בפיצ'ר חדש במערכת, לכל עובד בקצב שלו. ההכשרה זו נשארת נגישה לעובד גם אחרי שהושלם תהליך ההדרכה, כשהוא כבר מנסה לתפעל את המערכת בעצמו.

"הייחוד שלנו הוא שהמערכת שלנו פותחה על ידי אנשים שמתמחים בעיבוד תמונה", אומר רוזנבך.

- איך התוכנה שלכם לומדת כל מערכת מחדש, ברמה שהיא יכולה להסביר את מה שהיא למדה למשתמש?

"תהליך ההכשרה של המערכת נעשה ברובו על ידי איש ההדרכה של הארגון שתפקידו להטמיע את התוכנה הארגונית, ולא על ידי אנשים קריון סיסטמס עצמה, אפילו לא על ידי איש מערכות המידע. ההטמעה של מודול חדש בתוך המערכת של קרייון, היא תהליך פשוט, ויזואלי וידידותי למשתמש".

גיוסי ההון: החברה גייסה כ-6 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ומקרן AJJS הולדינגס.

שלב בפעילות: המערכת מוטמעת במספר ארגונים גדולים מאוד בישראל ובחו"ל, כמו סלקום, מספר בנקים בחו"ל, קופות חולים וחברת החשמל. "כשאנחנו מגיעים ומציגים את המערכת הם אומרים לנו 'ראינו כבר חברות שהתיימרו לעשות את זה. הפתרון שלכם נשמע טוב מכדי להיות אמיתי'. אחרי שמתנסים קצת ברעיון, רוב מי שנתקל במערכת, רוצה לרכוש אותה", אומר רוזנבך.

השלב הבא: לחברה יש צבר הזדמנות בהיקף של 10 מיליון דולר. "אני 25 שנה על מחשב, ובכל זאת עדיין רועד לפני שאני מתקין אנטי וירוס. אני רוצה להביא לאדם בבית את היכולות האלה", אומר רוזנבך.