גולן טלקום ניידה ביולי 10,000 מנויים - פי 3 מהוט מובייל

פרטנר הצליחה לעצור כמעט לחלוטין את הנטישה על חשבון סלקום ■ גם פלאפון הצליחה לבלום את מגמת הנטישה שממנה סבלה בחודשים האחרונים

משבר הגיוסים בהוט מובייל נמשך גם ביולי, והחברה ממשיכה לגייס כמות לקוחות קטנה בהרבה מהדרוש לה - והרבה פחות ממתחרתה המושבעת, גולן טלקום. זאת, חרף המחיר הנמוך שמציעה הוט מובייל במבצעים ולמרות גודלה ופריסתה. יתרה מכך, מתחרה קטנה כ-YouPhone (יופון) מניידת אליה אותה כמות מנויים.

יולי הסתיים בניצחון מוחץ נוסף של גולן טלקום, שהצליחה לנייד אליה 10,200 מנויים נטו. הוט מובייל גייסה 3,000 מנויים בלבד. הבעיה החמורה של הוט נעוצה בהיקפי הנטישה, כי בגיוסים החברה מצליחה קצת יותר מאשר גולן טלקום. הנטישה חמורה מאוד, ונדמה שהחברה אינה מצליחה להתמודד עם הבעיה שנמשכת מתחילת השנה. בהוט מובייל מסבירים את הנטישה במאבק של החברות הוותיקות שפונות לכל לקוח שנטש אליה, ומיד מציעות לו הצעות מפתות (תופעה שנקראת בעגה המקצועית Win back). אך גם אם התופעה הזו נכונה, היא עדיין לא מצליחה להסביר מדוע שיעורי הנטישה אצל גולן טלקום ואצל אחרים נמוכה בהרבה, שגם כלפיהם מפעילות החברות הוותיקות Win back.

קשה להשתחרר מהרושם שהירידה באיכות השירות של הוט מובייל בעקבות מהלכי המיזוג התפעולי עם קבוצת הוט, והשינוי הארגוני המסיבי שעוברות החברה והקבוצה בעקבות קיצוצים בכוח אדם ומנהלים, באים לידי ביטוי בנטישה הקשה.

ניכרת האטה

בגזרת החברות הוותיקות נרשם בחודש שעבר שינוי מהותי בניודים, בעיקר בפרטנר ובסלקום, שנובע מכך שהחברה לישראל עוזבת את סלקום ועוברת לפרטנר. התוצאה היא שסלקום רשמה 12,700 ניודים שליליים, בה בעת שפרטנר רשמה ניוד שלילי אפסי כמעט - של 330 ניודים בלבד. סוגיית החברה לישראל לצד העובדה שפרטנר משמרת לקוחות דרך 012 מובייל, מובילות לכך שהחברה הצליחה לצמצם את שיעור הנטישה שלה, ולדברי ראשיה הפכה להיות המגייסת הגדולה בשוק גיום - 30% בלבד מהמנויים שלה הם מנויי פרטנר והיתר הם מנויים חיצוניים. מכיוון שפרטנר אינה חושפת את נתוני 012 מובייל בצורה רשמית, קשה לאמת את הנתון הזה, ובקרב החברות המתחרות מטילים בו ספק רב וטוענים ששיעור המנויים של 012 מובייל מקרב לקוחות פרטנר הרבה יותר גבוה ומשמעותי.

פלאפון עשתה חיל ביולי, ונראה שהצליחה לעצור את המגמה בחודשים האחרונים, של התגברות הנטישה. פלאפון טענה שניודים פיקטיביים השפיעו עליה בחודשיים-שלושה האחרונים, אך היא הצליחה לעצור אותם. החברה אבדה ביולי 1,600 מנויים בלבד, הישג לא מבוטל כלל.

בקרב המפעילים הווירטואליים, המגמה פחות או יותר דומה לחודשים האחרונים: יופון מצליחה לגייס נטו 3,000 מנויים ורמי לוי ממשיך לאבד מנויים חודש בחודשו. ביולי איבד 1,100 מנויים בניודים. הום סלולר אבדה 100 לקוחות.

לסיכום, אף על פי שהתחרות בסלולר נמשכת ורמות המחירים נמוכות מאוד, הרי שניכרת האטה משמעותית בהיקפי המעברים מחברה לחברה. הירידה בניודים בהוט מובייל דרמטית משום שבקצב הנוכחי, החברה תתקשה לחזור לרמות הניודים של השנה שעברה, וזה אומר שקיים ספק גדול אם החברה תצליח להתרומם לעבר מיליון מנויים ויותר - היעד שהציבה לעצמה.

נקודה נוספת שיש להביא בחשבון היא היקף המנויים הכולל של כל חברה, שלא בא לידי ביטוי בניודים. חלק מהחברות שמות דגש על הגיוס הכולל ולא על ניודים, משום ששם ניתן לראות שהיקף המנויים שלהם בסוף הרבעון הוא הקובע, כלומר הן מצרפות מנויים חדשים שלא דרך ניודים. טענה זו מועלית על ידי סלקום בעיקר, שטוענת שעל פי דיווחי החברות לבורסה נדי רבעון הרי שהיא החברה שמגייסת הכי הרבה מנויים חדשים, ולכן הניודים פחות משקפים תמונת מצב אמיתית לגביה.

סלולר
 סלולר