המהלכים שמתכננות 5 חברות ביומד הנסחרות בבורסה

בביו וויו מתכוננים לעתיד משותף עם אבוט ■ בבריינסווי לא מודאגים ממימון ■ בביוקנסל מחפשים שותף למוצר לסרטן הלבלב ■ בפלוריסטם מבטיחים לא להתפשר על שלב העסקה ■ ובאפוסנס שוקלים לקנות עוד טכנולוגיות

כנס חברות הביומד של משרד קשרי המשקיעים גלברט כהנא, שנערך בשבוע שעבר, משך אליו הרבה אנשים והתנהל באווירה טובה, כצפוי לאור תקופת הבאזז החיובי שעברה לאחרונה על התחום, וטרם שכחה לגמרי. בכנס השתתפו החברות בריינסווי, אפוסנס, פלוריסטם, ביו וויו וביוקנסל. כל אחת הציגה את עצמה וערכה שיחה עם סמנכ"ל המשרד, ערן גבאי.

בריינסווי: "רוצים לחדור בקצב מהיר מנוירונטיקס"

עוזי סופר, מנכ"ל חברת בריינסוויי , שקיבלה לפני כמה חודשים אישור FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) לשיווק בארה"ב של המוצר שלה - קסדה מגנטית לטיפול בדיכאון - נשאל על ידי גבאי מדוע לא חבר למשווק גדול שיפיץ את מוצריה החברה בארה"ב.

סופר: "אני לא בטוח שמשווק אחד גדול הוא הפתרון הטוב ביותר לחברה. לפי המשווק הנוכחי, שמשווק למרכזי מצוינות, נוכל להתקין 200 מערכות בשלוש שנים. בנוסף, אנחנו פועלים בעצמנו ונוכל לשווק גם דרך מפיצים נוספים".

סופר ציין כי המתחרה נוירונטיקס התקינה 500 מערכות בכ-4 שנים, "היעד שלנו הוא להגיע ליותר התקנות", אמר. לפי פרסום של בריינסווי, היא מקווה להתקין 100 מערכות עד סוף השנה, אך זאת בשקלול השוק שמחוץ לארה"ב.

לקוחות בריינסווי משלמים עבור המערכת שכירות ודמי שימוש פר טיפול. הסכומים לא נחשפו, אך ידוע כי השיפוי הביטוחי עבור כל טיפול הוא 210-250 דולר. כל מכשיר יכול לטפל בעד 10 פציינטים ביום, אך סביר שבתחילת בדרך יטופלו כשישה חולים ביום. אם החברה אכן תגיע להיקף שימוש כזה ב-100 מערכות מותקנות, היא תרשום הכנסות של עשרות מיליוני דולרים. "אם נצטרך להגדיל מאוד את כושר הייצור, נוכל כנראה לגייס בקלות את ההון הדרוש לכך", אומר סופר, "הנפקה בארה"ב היא תרחיש סביר. כרגע אנחנו לא בוחנים ADR".

סופר נשאל גם לגבי ההתוויות שבהן הניסויים פחות הצליחו. "בסכיזופרניה אנחנו לא מרוצים מהתוצאות", ענה, "אבל אנחנו כל כך בטוחים שהמכשיר שלנו יכול להניב תוצאות טובות בתחום הזה, שאנחנו עורכים כעת שלושה ניסויים נוספים כדי לבדוק מה השתבש בראשון".

אפוסנס: כניסה לניסויים קליניים ב-2014

מנכ"לית אפוסנס , מירי בן עמי, הצהירה סופית על סגירת תוכנית הפיתוח של החברה בתחום הדיאגנוסטיקה, וכיום החברה מתמקדת בטיפול בסרטן. היא פיתחה כמה מולקולות שיודעות להתחבר לתרופות כימותרפיות מוכרות, ולהנחות את הכימותרפיה ישירות לתוך הגידול (השיטה דומה מעט לזו של ביוקנסל, אך מנגנון הפעולה של התרופות שונה לגמרי).

אפוסנס חתמה עם טבע על הסכם פיתוח משותף סביב המולקולה המובילה שלה, אבל במסגרת רה-ארגון החליטה טבע לא להמשיך לממן את הפרויקט אך עדיין שמרה על זכות סירוב ראשונה בו. אפוסנס תיכנס עד אמצע 2014 לניסויים במוצר בסרטן המעי הגס, ובהמשך גם בסרטן הלבלב.

בקופת החברה יש 20 מיליון דולר, "זה סכום שיספיק לנו להגיע לתוצאות קליניות בתוכניות המובילות, ויש מקום לאמץ גם טכנולוגיה נוספת ומתקדמת יותר. אנחנו מקבלים הרבה הצעות", אומרת בן עמי.

ביוקנסל: מנהלת מו"מ מול כמה חברות

מנכ"ל ביוקנסל , יונתן ברוגין, דיבר על המו"מ שהחברה מנהלת למסחור המולקולה המובילה שלה, BC819, בהתוויה של טיפול בסרטן שלפוחית השתן, וסיפר כי המו"מ מתנהל מול כמה חברות, אך עם אחת הוא מתקדם יותר.

ביוקנסל מפתחת את המולקולה שלה גם לסרטן הלבלב והשחלות, ויש לה מולקולה נוספת בשלבי פיתוח מוקדמים יותר, שמתאימה במיוחד לסרטן השחלות. ברוגין רמז ייתכן שהמו"מ המתקיים כרגע על ה-BG819 לשלפוחית השתן, עשוי לכלול בהמשך גם את המוצר ללבלב. עוד הוא ציין כי החברה בוחנת אפשרויות מסחור נוספות למולקולה לסרטן הלבלב, שהיה בעבר המוצר המוביל שלה, אך לא נראה כי היא תנסה לקדמו בהשקעה גדולה בעצמה. תוצאות שלב II הראשוניות במוצר היו טובות, אולם שיטת המתן שלו מחייבת הזרקה לתוך הלבלב (לעומת מתן בעירוי). זוהי פרוצדורה מעיקה, אך חולי סרטן סופניים בכל זאת היו שמחים לעבור אותה כדי להאריך את חייהם. נציין כי באחרונה התחום הפך לתחרותי יותר, אך עדיין אין בשוק מוצר מוצלח באמת.

ברוגין ציין כי העלות בניסויי שלב III בכל התוויה תגיע לכמה עשרות מיליוני דולרים, ויידרש לכך שותף פיננסי - "אלה ודאי לא סכומים שיש שלנו בקופה", אמר.

פלוריסטם: "נוכל להרחיב ההסכם עם צ'אה"

יקי ינאי, סמנכ"ל הכספים של פלוריסטם , שמתפתחת תאי גזע המפרישים חומרים לטיפול בחסימות כלי דם בגפיים ובנזקים למח העצם, התייחס להסכם שנחתם עם חברת צ'אה הקוריאנית. "חתמנו הסכם סביב ההתוויה המובילה שלנו - חסימות חמורות של כלי דם בגפיים - כי נוח להתחיל מהמקום הכי מוכר. עם זאת, בהחלט נוכל להרחיב את ההסכם להתוויות נוספות", אמר.

לחברה יש גם הסכם ותיק יותר, שנחתם עוד בשלב הפרה-קליני, עם חברת יונייטד האמריקנית, סביב שימוש במוצר שלה לטיפול בלחץ דם בריאות. פלוריסטם קיבלה בהסכם 7 מיליון דולר מקדמה, ו-48 מיליון דולר נוספים אמורים להיכנס לקופתה ב-4 השנים הקרובות, על בסיס אבני דרך. אך פלוריסטם, מתברר, רואה את עסקה זו כקטנה. "אם נחזיק את המוצרים אצלנו זמן רב יותר ונפתח אותם, נוכל להשיג עסקאות טובות אף יותר", אומר ינאי, "כרגע אין לנו כוונה לחתום על עסקאות לפני שהמוצרים הגיעו לפחות לשלב II של הניסויים הקליניים".

ביו ויו: הקשר עם אבוט מתהדק

אלן שוויבל, מנכ"ל חברת ביו ויו , שמייצרת ומשווקת מערכות אוטומטיות לבדיקות מעבדה, הציג את הסכם השיווק עם ענקית הדיאגנוסטיקה, אבוט. הוא ציין כי החברה שיווקה עד היום מערכות ספורות בשנה מחוץ לארה"ב, אך עם אבוט פוטנציאל השוק מחוץ לארה"ב דומה, או אפילו "פי 2 או 3 מהשוק בארה"ב". הכנסותיה של החברה בארה"ב הן 20-22 מיליון שקל (5-6 מיליון דולר) בשנה.

שוויבל ציין כי בשנים האחרונות התהדקו הקשרים בין חברות דיאגנוסטיקה כמו אבוט לבין חברות שמייצרות את מערכות האוטומציה לבדיקות הללו, כמו ביו וויו. כיום כבר לא נדיר לראות חברות כאלה בשיתוף פעולה מלא, וכשהקשרים באמת התהדקו נעשו גם רכישות על ידי חברות הדיאגנוסטיקה.

שוק המערכות האוטומטיות הוא כיום שוק מוגבל של כ-50 מיליון דולר. כדי לפרוץ חסם זה ביו וויו מפתחת עם אבוט בדיקות שבהן יהיו לה זכויות קניין משלה, מעבר לאלה שיבוצעו על גבי המערכות שלה, ובכך יקדמו את מכירתן.

ביומד
 ביומד