חברת החקלאות קיימא מגייסת כ-50 מיליון דולר

הסטארט-אפ שהוקם על ידי ישראלים פעיל כיום בעיקר בסין ■ הבנק העולמי צפוי להקצות לפרויקט עד 20 מיליון דולר ■ קרן של לי קה שינג עשויה להשקיע בחברה

חברת קיימא (Kaiima), שעוסקת בהנדסה גנטית של זרעים (אין קשר לחברת הקרדיולוגיה קימא - Kyma), נמצאת בשלבים האחרונים של סבב גיוס ממשקיעים מאסיה. בין המשקיעים שעשויים להשתתף בסבב נמצאים קרן הורייזן של המיליארדר ההונג קונגי לי קה שינג, מייסד האצ'יסון. הבנק העולמי הבטיח להשתתף בפרויקט, בהיקף של עד 20 מיליון דולר מתוך 50 מיליון אותם מתכננת החברה לגייס.

בין המשקיעים הקיימים בקרן, שגם הם אמורים להשתתף בסבב, נמצאים גם קליינר פרקינס ו-DJF האמריקנית והזרוע הישראלית של DJF, תמיר פישמן.

קיימא היא חברה המפתחת צמחים משופרים גנטית. החברה מסבירה באתר שלה שהיא אינה משתמשת ב'הנדסה גנטית' פשוטה (אין שינוי בגנום הצמח), אלא מכפילה את הגנום של הצמח. כך, היא מצליחה לדבריה להפיק צמחים גדולים יותר, עשירים יותר ברכיבי תזונה, שיכולים לבצע פוטוסינתזה מהר יותר, לצמוח גם בתנאי אקלים קשים והיעדר מים וכן להניב כמות רבה יותר של זרעים כדי ליצור במהירות רבה יותר דור המשך.

יכולותיה של החברה הודגמו בצמחים שונים, אך היא מתרכזת בתחום של תירס, אורז, חיטה, כרוב הלפת (שמשמש להפקת שמן קנולה) וקיקיון. שמן קיקיון הוא סוג השמן המוביל בתעשיית הביודיזל, והחברה כבר מוכרת בשוק זרעי קיקיון המניבים קיקיון עם תנובת שמן מוגברת (פי שניים שמן לדונם קיקיון, לדברי החברה).

תחום ההשבחה הגנטית של צמחים תופס לאחרונה תאוצה בזירת הסטארט-אפים ישראלים. חברת אבוג'ן כבר חתמה על הסכמי שת"פ משמעותיים עם תאגידי זרעים כמו מונסנטו, פיוניר וסינג'נטה ואילו רוסטה גרין נמכרה לאחרונה למונסנטו ב-35 מיליון דולר.

קיימא פועלת במודל עסקי שונה ואין לה שיתופי פעולה עם תאגידים מן הסוג הזה. במקום זאת היא גייסה עד היום וממשיכה לגייס סכומי כסף גדולים מאוד, כנראה במטרה להביא את המוצרים שלה לשוק בעצמה, כפי שעשתה עם הקיקיון.

מוקד הפעילות הנוכחי של החברה הוא בסין, מה שכנראה הוביל אותה לפנות למשקיעים שהוזכרו לעיל. בנוסף, החברה מכוונת גם לשוק ההודי ומתכננת ליצור שיתוף פעולה עם ממשלת הודו. בכוונתה למצוא במהלך השנה הבאה שותף לשיווק והפצה של מוצריה בסין ובהודו, לייצר את המוצרים בעצמה ולהתחיל בשיווק בהיקף משמעותי כמה שנים מאוחר יותר.

קיימא הוקמה ב-2006 על ידי דורון גל, דוקטור לגיאופיזיקה מאוניברסיטת סטנפורד, ובעבר נשיא חברת Digigroups מתחום האינטרנט, מרצה לתחום האנרגיה במרכז הבינתחומי ויועץ בכיר לתחום האנרגיה בבית ההשקעות אפסילון.

קרן הורייזון ולי קה שינג הפכו בשנים האחרונות למשקיע מוביל בשוק הישראלי, עם השקעות בחברות כמו ווייז, קורטיקה, wibbitz, מג'יסטו, Onavo, Steve ואחרות.